עתירה לבג"ץ: לאפשר את קיום מצעד הגאווה הראשון בכפר סבא

אישה נושאת שלט: הבן שלי הומו - אז מה?!צילום: טל דהן, ACRI

האגודה: לא נאפשר לתת פרס למי שמנסה להחזיר את בני הנוער הגאים לארון

 

שלוש חניכות ושני מדריכים בארגון הנוער הגאה "איגי" בכפר סבא, האגודה לזכויות האזרח ואגודת הלהט"ב, עתרו היום (27.5.2018) לבג"ץ נגד משטרת מחוז השרון. העותרים דורשים מהמשטרה שתאפשר את קיום מצעד הגאווה הראשון בעיר, המתוכנן ליום שישי הקרוב, בלי שתעמיד בפני המארגנים דרישות אבטחה מכבידות שעלותן עשרות אלפי שקלים.

מצעד הגאווה הראשון בכפר סבא הוא יוזמה של כ-50 נערות ונערים להט"ב, חניכים בארגון הנוער הגאה "איגי". את ההחלטה לצעוד לראשונה בגאווה בעיר שלהם קיבלו הצעירים לאחר שאחד מחניכי הקבוצה, צעיר טרנסנג'דר, הותקף באלימות בעת שעשה את דרכו בחזרה מפעילות במועדון, רק בגלל זהותו המגדרית. באמצעות המצעד מבקשים הצעירות והצעירים להקנות לעצמם ולקהילה הגאה בעיר תחושת ביטחון ושייכות במרחב הציבורי.

כשפנו החניכים למשטרה בבקשה לקבל אישור למצעד הגאווה, דרשה המשטרה מבני הנוער להציב על חשבונם גידור בגובה 2 מטר לאורך מסלול המצעד, וכלי רכב כבד (אוטובוס או משאית) שיחסמו את הצמתים הנושקים לציר התהלוכה. עלות הגידור וחסימת הצומת עומדת על קרוב ל-24,000 ש"ח. העותרים מדגישים בעתירה כי התנאים שמציבה המשטרה מהווים מעמסה כספית בלתי סבירה, ופוגעים שלא כדין בזכותם של בני הנוער לחופש הביטוי והמחאה. האחריות להבטיח את שלומם של המשתתפים במצעד ואת זכותם לחופש הביטוי מוטלת על המשטרה, ועליה לשאת בכל ההוצאות הכרוכות בסידורי האבטחה הנדרשים, ולא להטילן על המפגינים, נאמר בעתירה.

עו"ד ספיר סלוצקר עמראן מהאגודה לזכויות האזרח, שהגישה את העתירה: "אסור למשטרה להיכנע לאיומים ולתת פרס לאלימות ולבריונות, ולמי שמבקש להשתיק את קולה של הקהילה הגאה בישראל. בג"ץ כבר קבע לא אחת, כי חובתה של המשטרה להבטיח את מימושה של הזכות להפגין, ולשאת בכל ההוצאות הכרוכות בסידורי האבטחה הנדרשים להערכתה להבטחת שלומם של המפגינים והצועדים. התשובה שנותנת המשטרה לאיומים על שלומם של הצועדות והצועדים הוא להטיל את מימון אבטחת המצעד, בעלות של עשרות אלפי שקלים, על כתפיהם הצעירות של בני ובנות הנוער. לא נאפשר לבטל את המצעד ולהכניס את בנות ובני הנוער בחזרה לארון ולכן נתראה בבג"ץ".

מאיה חגיאחת מהעותרות, תלמידת י"ב וחניכה ב"איגי": "המצעד חשוב לי כי אני יודעת שיש נוער בגיל חטיבה שנמצא בארון. עצם זה שהוא רואה שברחוב הראשי יש מצעד גאווה זה מחזק את הביטחון שלו. כשהוא רואה שיש כל כך הרבה אנשים בעיר שתומכים בו, יש מחקרים שמראים אפקט של מצעד גאווה בעיר. אני רוצה לחיות בעיר שאפשר לשים דגל גאווה ברחוב. לא יכול להיות שלא יהיה לנו מקום בטוח גם בשרון אלא רק בתל אביב".

חן אריאלי, יו"ר האגודה למען הלהט"ב: "העובדה שמשטרת כפר סבא עומדת בסירובה לאפשר את קיומו של מצעד הגאווה בעיר בתנאים סבירים ומאלצת אותנו לעתור היא תעודת עניות לרשויות החוק ולמשרד לביטחון פנים. אני מצפה מהשר ארדן להתערב ולהורות למשטרת כפר סבא לנקוט בכל האמצעים שיאפשרו את קיום המצעד".

בג"ץ 4160/18

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות להט"ב,חופש הביטוי

סגור לתגובות.