האגודה מוחה נגד החלטת שר המדע לאסור על הצגת עבודות של סטודנטים מבצלאל

ב-17.5.2018 פנינו למשנה ליועץ המשפטי לממשלה במחאה נגד החלטתו של שר המדע לאסור על הצגת עבודות אמנות של סטודנטים מבצלאל בכנס שרי המדע הבינלאומי. זאת בשל יוזמה של מספר סטודנטים בבצלאל להציג במסדרונות האקדמיה לאמנות מיצג מחאה נגד הרג מפגינים פלסטינים בגבול רצועת עזה. השר אקוניס צוטט בתקשורת כך: "אני תמיד בעד חופש הביטוי והיצירה, אבל לא אאפשר את חופש הביזוי. אפילו החמאס כבר הודיע שההרוגים בגבול הרצועה הם אנשיו, כלומר מחבלים וטרוריסטים". האגודה ביקשה מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה להבהיר לשר שאין לו סמכות לצנזר יצירות אמנות, להתערב בתוכנן או למנוע הצגת אמנות בשל תוכנן של יצירות אמנות אחרות.

בפנייה כתב עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה: "דומה ששר המדע למד שיעור רע אצל שרת התרבות ואף עלה על רבניתו: אין הוא פוסל יצירות בשל תוכנן, אלא אך ורק בשל כך שמקורן במוסד, שעבודות אמנות אחרות שמוצגות בו אינן לרוחו. ייטיב שר המדע ללמוד תורה מהאקדמיה עצמה שאמרה בתגובה: 'האקדמיה בצלאל היא מרחב מוגן לחופש הביטוי בישראל, ומאפשרת לסטודנטים שיח חופשי, ביקורתי ויצירתי במגוון הנושאים המעסיקים אותם'".

בעקבות פניית האגודה השיבה היועצת המשפטית של משרד המדע למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, כי כבר לפני חודש הוחלט משיקולים מקצועיים שלא לכלול את התערוכה של עבודות של סטודנטים מבצלאל במסגרת הכנס. עוד הוסיפה, כי "השר מודע היטב לגבולות חופש הביטוי, ואיננו רואה ב'מיצג אמנותי' לכאורה, המנציח מחבלים שניסו לפגוע בכוחותינו ובאזרחינו, מיצג אמנותי בעל ערך כלשהו". בתגובה ציין עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, שמצער לגלות ששר המדע שיקר בהודעתו לתקשורת, וכי מוטב שישאיר את תחום ביקורת האמנות למי שמומחיותם בכך.

רקטור בצלאל, ד"ר יובל קרניאל, ציין בתגובתו למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, כי "האמנים והמעצבים שלנו למדו מהשר הנכבד, שלכל יצירה או פרסום שלא מוצא חן בעיניו תהיה תגובה וענישה, לרבות החרמה של סטודנטים ושל המוסד כולו. לדברים אלה יש מסר מצנן חריף והם מהווים פגיעה קשה בחופש היצירה והביטוי".

פניית האגודה לזכויות האזרח למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, 17.5.2018

פניית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ליועצת המשפטית למשרד המדע והטכנולוגיה, 22.5.2018

תשובת היועצת המשפטית למשרד המדע והטכנולוגיה, 23.5.2018

 
קישורים:

מיה אשרי, משרד המדע ליועמ"ש: מעולם לא סוכם על הצגת יצירות מבצלאל בכנס המדע הבינלאומי, הארץ, 27.5.2018

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: חופש הביטוי

סגור לתגובות.