פסקת ההתגברות: חסרי הגנה

עו"ד דבי גילד-חיו

מציאות שבה אפשר לבטל החלטת בג"ץ, הנשענת על חוקי יסוד, באמצעות פסקת ההתגברות, היא מעוררת דאגה

 

דבי גילד-חיו

המהות העמוקה של דמוקרטיה אינה שלטון הרוב: הרוב לא צריך דמוקרטיה כדי להשליט את דעתו. בניגוד למה שרבים בקואליציה מנסים היום לטעון, המהות העמוקה של דמוקרטיה היא ההגנה על זכויות המיעוט. את ההגנה הזאת באה לחסל פסקת ההתגברות.

תחת הכותרת המעורפלת "פסקת ההתגברות" נמצא חיסול אחד היסודות המרכזיים של הדמוקרטיה – הגנה חוקתית על זכויות האדם באופן בלתי תלוי בקונסטלציה הפוליטית. בית המשפט העליון, שכיום מתוקף סמכותו ותפקידו כבג"ץ עומד כמגן על הדמוקרטיה, יאבד את כוחו אם תעבור "פסקת ההתגברות", ולא יוכל עוד לעשות זאת. אם בג"ץ יפסול החלטות וחוקים העומדים בסתירה לחוקי היסוד ומפרים זכויות אדם, הכנסת תוכל פשוט לחוקק אותם מחדש.

חוקי היסוד בישראל הם התחליף הדל לחוקה שלא קיימת אצלנו, ושתפקידה המרכזי במדינות רבות בעולם הוא הגנה מפני עריצות הרוב ומפגיעה מהותית במשטר הדמוקרטי. אם ההצעה להוספת פסקת ההתגברות היא ספין פוליטי ואם עומדת מאחוריה כוונה אמיתית, אם מחר בבוקר נקום למציאות שבה אפשר לבטל החלטת בג"ץ הנשענת על חוקי יסוד, אנחנו צריכים לדאוג מאוד. המשמעות המעשית של נטילת הכוח מבג"ץ להכריע בשאלות של זכויות אדם היא שהכנסת תוכל פשוט להתעלם מהן.

כך, כאשר המדינה תקצץ בקצבאות הבטחת ההכנסה, בית המשפט העליון לא יוכל להגן עלינו ולבטל את החוק בשל כך שהוא מנוגד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. זכותנו להצביע בקלפיות מונגשות ומותאמות למגבלות הפיזיות שלנו תעמוד בסכנה, כי הכנסת תוכל להחליט שזה יקר מדי, ובית המשפט לא יוכל למנוע את זה. הכנסת תוכל לחוקק חוקים שמפלים ומדירים נשים, ואף אישה לא תוכל לעתור לבג"ץ ולבקש שיבטל את החוקים הפוגעים בשוויון, מתוקף חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. כך עלול לקרות גם לחברי הקהילה הלהט"בית: הכנסת תוכל בקלות יחסית לטרפד את מאבקה של הקהילה להשוואת זכויותיה, מטעמים צרים של שמירה על הקואליציה. ודאי שכך עלול להיות גורל הזכות לשוויון של האזרחים הערבים, שגם כך חשופה לפגיעה כמעט בכל תחומי החיים. ואנחנו? אנחנו לא נוכל אפילו למחות נגד הפגיעות האלו בשם חופש הביטוי. כי אם הממשלה, שכידוע שולטת בכנסת, לא תרצה ביקורת עליה, היא תוכל לפעול נגדנו באמצעים שבג"ץ לא יוכל להגביל.

חשוב לזכור שרוב הוא מושג הפכפך – היום המפלגה שהצבעתי לה נמצאת בשלטון, ומחר תהיה זו המפלגה שאני מתנגדת לה. השתייכותנו לרוב או למיעוט יכולה להיות תלויה גם במצבנו הפיזי או הכלכלי, למשל. מי מאתנו מחוסן ממחלה או מתאונה חלילה? ברגע אחד יכול כל אחד ואחת מאיתנו לעבור מהרוב הבריא למיעוט הנזקק לתמיכה. התנאי שהזכויות שלנו יישמרו גם בחולשתנו הוא ההגנה שנותנים לנו חוקי היסוד ובית המשפט העליון שאוכף אותם. פסקת ההתגברות תפשיט את בית המשפט העליון מסמכותו ותפשיט מאיתנו את ההגנה החשובה הזאת

אין דמוקרטיה בלי זכויות אדם. אין דמוקרטיה בלי איזונים ובלמים. אין דמוקרטיה בלי הגנה מפני עריצות הרוב. אין דמוקרטיה בלי זכויות מיעוט. פסקת ההתגברות משמעה הרס של כל אלה. אם חפצי דמוקרטיה אנחנו, עלינו להיאבק בכל כוחנו כדי שפסקת ההתגברות לא תתקבל.

 

הכותבת היא עורכת דין באגודה לזכויות האזרח
פורסם בידיעות אחרונות ב-22.4.2018

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),הזכות לשוויון,זכויות אנשים עם מוגבלות,זכויות להט"ב,זכויות נשים,חופש הביטוי,יוזמות אנטי-דמוקרטיות

סגור לתגובות.