ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ: אין לירות על מפגינים שאינם מסכנים חיי אדם 

דגל שחור ועליו הכיתוב: הגנה על הגבול זה לא רישיון להרוג!

בעתירה נטען שהוראות הפתיחה באש לעבר מפגינים בגבול עזה מנוגדות לחוק, ושיישומן מוביל לפגיעה נרחבת בחיי אזרחים פלסטינים

 

ארבעה ארגוני זכויות אדם – האגודה לזכויות האזרח, יש דין, גישה והמוקד להגנת הפרט – עתרו היום (15.4.2018) לבג"ץ, בדרישה שבית המשפט יורה על ביטול הוראות הפתיחה באש שמתירות לחיילים לירות ירי חי על מפגינים בגבול בין ישראל לרצועת עזה, שאינם מסכנים חיי אדם. לנוכח מספר ההרוגים הרב בהפגנות אלה, הארגונים מבקשים מבית  המשפט לקבוע דיון דחוף בעתירה.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורך הדין מיכאל ספרד מיש דין ועורכי הדין דן יקיר ורוני פלי מהאגודה לזכויות האזרח, נטען כי למיטב ידיעת העותרים, הוראות הפתיחה באש המתייחסות לעזה מתירות לחיילים לירות ירי חי על מפגינים המסווגים על-ידם כ"מסיתים מרכזיים" או "מפרי סדר מרכזיים", גם בשעה שאלו אינם מסכנים באופן ממשי ומיידי חיי אדם.  כמו כן, הוראות הפתיחה באש מתירות לחיילים לירות על מפגינים בשל קירבתם לגדר הגבול (מהצד העזתי), גם אם אינם מסכנים חיי אדם.

כתוצאה מהוראות אלה, מאז החלו ההפגנות בגבול עזה נהרגו כ-30 מפגינים מירי צלפים ולמעלה מ-1,200 נפצעו מירי ישיר. "מדובר בהיקף בלתי נתפס של הרג של אזרחים ללא שנדרש לצורך הפגיעה בהם להשתכנע כי הם סיכנו באופן ממשי ומיידי חיים של אזרחים ישראלים או של הכוחות הישראלים", נכתב בעתירה.

לטענת העותרים, אין איסור לקיים הפגנות בעזה, ואם במהלך ההפגנות ישנם אירועים של אלימות או ניסיונות לחצות את הגדר, אירועים אלה מהווים הפרות סדר אזרחיות, ולכן על פי חוק ניתן לעשות שימוש בירי רק כאשר קיימת סכנה מיידית לחיי אדם. כמו כן נאמר בעתירה, כי גם אם מתייחסים לאזור הפגנות כאל אזור לחימה בשל עימות בין ישראל לחמאס, ההפגנות עצמן אינן חלק מלחימה ולא חלים עליהן דיני לחימה. עוד נטען כי לנוכח טענת המדינה שישראל אינה בגדר כובש בעזה מאז ההתנתקות, לצבא אין סמכות חוקית להכריז על שטח בצד העזתי כשטח סגור. בוודאי שאין לצבא סמכות לירות על הנכנסים לשטח זה רק בשל כניסתם אליו.

העתירה מצטטת את "רוח צה"ל", הקוד האתי של הצבא, בו נכתב כי חיילים לא ישתמשו בנשק כדי לפגוע בבני אדם שאינם לוחמים. "צר לנו שאנו נאלצים להגיש עתירה שאומרת את המובן מאליו: אין לפצוע ואין להרוג אזרחים אלא אם הם מסכנים באופן ישיר חיי אחרים", נכתב בעתירה. "עתירה זו עוסקת בחיי אדם ממש, והיא מוגשת בלית ברירה ולאחר שהתנהלות הצבא ואיומי הדרג המדיני, שר הביטחון ומפקדי הצבא לפגוע באזרחים באופן קשה – התממשו".

העותרים מבהירים בעתירה כי "הכללים הבינלאומיים בדבר שימוש בנשק קובעים כי שימוש בכוח קטלני יעשה אך ורק לשם הגנה על חיים בסכנה ולא לשם הגנה על כל ערך אחר. אכן, רק הגנה על חיים יכולה להצדיק סיכון חיים".

בג"ץ 3003/18

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש הביטוי והמחאה,רצועת עזה

סגור לתגובות.