ירי חי על מפגינים לא חמושים אינו חוקי

מפגינה בעזהמפגינה בעזה, 6.3.2018. צילום: ח'אלד אל-עזאייזה, בצלם.

האגודה פנתה לפרקליט הצבאי הראשי: הנחה את הכוחות בשטח לפעול כדין

 

בעקבות ההפגנות ליד הגדר בעזה ב-30.3.2018, שבהן נהרגו 17 מפגינים ונפצעו מאות מירי של חיילי צה"ל, פנתה האגודה לפקרליט הצבאי הראשי. בפנייה הבהירה עו"ד רוני פלי כי זכותה של מדינה להגן על גבולותיה אינה מעניקה לה רישיון להרוג אזרחים, גם אזרחים שמתקרבים לגדר, ואפילו אזרחים שעוברים את הגדר, כל עוד הם אינם מסכנים את הכוחות. האגודה מבקשת מהפצ"ר להבהיר באופן מיידי לכוחות בשטח כי ירי על מנת להרוג באירועים בעלי אופי אזרחי מותר רק במקרים שבהם נשקפת סכנת חיים לכוח הצבאי או לאחרים מאדם מסוים.

בהנחה שמרבית החיילים פועלים על פי הנחיות הצבא, הרי שמימדי ההרג והפציעה המאסיביים במהלך אירועים בעלי אופי אזרחי מובהק, מצביעים על כך שהפקודות הניתנות לחיילים הנוגעות לירי אש חיה במפגינים בלתי חמושים אינן חוקיות על פי המשפט הבינלאומי. לפיכך יש לבחון מחדש בדחיפות את הוראות הפתיחה באש בגבול עזה ואת האופן שבו הן מתפרשות על ידי הכוחות בשטח, ולהתאימן לדין הבינלאומי. אם הירי במפגינים נעשה שלא על פי הנחיות הצבא, יש לפתוח בחקירת מצ"ח מיידית ומקיפה בכל אירוע שבו נהרג אזרח בהפגנות ליד הגדר בעזה.

שבוע לפני כן פנינו לפצ"ר בנוגע למספר אירועי ירי על אזרחים לא חמושים ברצועת עזה, דייגים וחקלאים, שנורו רק בשל העובדה ששהו מחוץ לאזור המותר. הבהרנו כי פקודות שמתירות ירי בנסיבות הללו אינן חוקיות, ודרשנו חקירה לגבי שני מקרים שהוזכרו במכתב.

ב-11.4.2018, בעקבות המשך התוצאות הקשות של ההפגנות לאורך הגדר בעזה, פנינו פעם נוספת לפרקליט הצבאי הראשי, יחד עם ארגון יש דין. בפנייה הבהרנו שהוראות הפתיחה באש, כפי שהן מתפרשות מהדיווחים בשטח ומהודעות של קצינים בכירים לתקשורת, אינן חוקיות. כדי למנוע הרג מיותר, כאב וסבל וכדי למנוע מהחיילים להתמודד עם פקודות שדגל שחור מתנוסס מעליהן, פנינו בדרישה להורות על ביטול כל פקודה, המתירה ירי כלפי מפגינים שאינם מהווים סכנת חיים מיידית, וגם אז כמוצא אחרון ובהעדר אמצעי פוגעני פחות. עוד דרשו ליצור מנגנון שיוודא שביטול ההוראות יוטמע מיידית בכל דרגי השטח. במכתב הבהרנו, כי בכוונתנו להגיש עתירה לבג"ץ אם לא נקבל תשובה מניחה את הדעת תוך כמה ימים.

פניית האגודה לזכויות האזרח וארגון יש דין לפרקליט הצבאי הראשי, 11.4.2018

פניית האגודה לזכויות האזרח לפצ"ר בנוגע לירי על מפגינים, 31.3.2018

פניית האגודה לזכויות האזרח לפצ"ר בנוגע לירי על דייגים וחקלאים, 25.3.2018
 

הפנייה מה-25.3 נכתבה בסיוע המתמחה רעות שאער

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש הביטוי והמחאה,רצועת עזה

סגור לתגובות.