חופש הביטוי

התנגדותה של שרת התרבות למופעים הכוללים עירום

ביום 1.6.2017 פנינו למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, בבקשה שתתערב בדחיפות בעניין הודעתה של שרת התרבות מירי רגב לפסטיבל ישראל, כי תימנע מלממן מופעים שכוללים עירום מלא. במכתב של השרה למנכ"ל הפסטיבל היא קבלה על הכללתם של מופעים הכוללים עירום במסגרת הפסטיבל, וקבעה כי מופע בעירום מלא "פוגע בערכים הבסיסיים של הציבור הישראלי ושל מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית וברגשותיהם של אוכלוסיות רחבות."

בפנייה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה טען עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, כי התנהגותה של השרה פסולה, פוגעת בחופש הביטוי האמנותי ובזכות לתרבות, חורגת מסמכותה וחותרת תחת שלטון החוק. הוא מציין כי במקרה זה נעשתה עליית מדרגה, שכן שרת התרבות לא הסתפקה בהוראה לקרוא מחזה, לבדוק את טיבם של אירועי תרבות או לאיים בשלילת תקציב, אלא הורתה למנכ"ל הפסטיבל להוציא אירועים מסוימים ממסגרת הפסטיבל.

"לא ברור על סמך מה קבעה שרת התרבות כי ערכי מדינת ישראל הם ערכי צניעות מחמירים, שמופע אמנותי הכולל עירום אינו נמנה עליהם", כתב עו"ד יקיר. "לעומת זאת אין חולק שחופש הביטוי האמנותי הוא זכות יסוד חוקתית, והוא חלק בלתי נפרד מערכיה של מדינת ישראל. כפי שכבר הובהר לשרת התרבות הבהר היטב לפני קרוב לשנתיים, אסור לה להתערב בתכנים של אירועי תרבות ואסור לה להתנות תמיכה בבחינת התכנים של היצירה האמנותית".

ביום 11.6.2017 קיבלנו את תשובת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר. בתשובה נאמר כי שרת התרבות פעלה בחוסר סמכות ופגעה בחופש הביטוי כשהודיעה לפסטיבל ישראל שמשרדה לא יממן מופעים שכוללים עירום מלא, ושעל כן לפנייתה להנהלת הפסטיבל אין תוקף משפטי.

כותבת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה: "מובן כי שרת התרבות יכולה להתבטא בנושא זה באופן ציבורי ולהביע את עמדותיה כחלק בלתי נפרד משיח ציבורי לגיטימי ומותר. עם זאת, נדרשת זהירות ותשומת לב בהבחנה בין הבעת עמדה אישית או ציבורית כנבחרת ציבור שהינה ודאי לגיטימית, לבין יצירת מצג לפיו פניות השרה המבקשות למנוע אירועי תרבות בשל תוכנם, נאמרות 'בתפקיד'. כך, הנחייתה האופרטיבית של השרה בנוגע להוצאת מופעים הכוללים עירום מהמסגרת הממומנת של הפסטיבל […] נאמרה לכאורה מכוח תפקידה וסמכותה של השרה. זאת, באופן שנושא בחובו מצג שווא ומסר מטעה אודות אפשרות השפעה כביכול על התקצוב לו זכאי הפסטיבל בגין התערבות מיניסטריאלית בתכנים. והכל בשעה שאין לה לשרת התרבות הסמכות למנוע מימון בתחום התרבות מחמת תוכן היצירות. […] למותר להכביר מילים על האפקט המצנן על חופש הביטוי בתחום התרבות והאומנות, בו קיימת חשיבות מיוחדת לשימורו של מרחב חופשי המאפשר שיח פלורליסטי והצגה של דעות רבות ומגוונות, שיש לפניות כאמור".

פניית האגודה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, 1.6.2017

תשובת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, 11.6.2017

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: חופש הביטוי

סגור לתגובות.