חופש המידע

לחשוף לציבור את החומר הנמצא הארכיונים הממשלתיים

אילוסטרציה - ארכיון

האגודה פנתה אל גנז המדינה ביחד עם התנועה לחופש המידע ובשם מכון עקבות, בדרישה להעמיד לעיון הציבור את כל החומר הארכיוני המוחזק בארכיונים הממשלתיים. כשלב ראשון ודחוף התבקש הגנז, ד"ר יעקב לזוביק, לחדש את פעילותו של צוות החשיפה שבודק חומר ארכיוני וחושף אותו לעיון הציבור.

בפנייה מצביע עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח על כך ש-99% מהחומר הארכיוני אינו זמין לעיון הקהל הרחב. "כללי חיסיון, שתוקפם החוקי תלוי על בלימה, ביחד עם חסמים ביורוקרטיים", כותב עו"ד פינצ'וק, "הופכים את העיון והמחקר בגנזך לסיוט מתמשך".

כאילו לא די בכך, לאחרונה התקבלה החלטה – בעקבות הנחיית המשנה ליועמ"ש לממשלה – להפסיק את פעולתו של צוות החשיפה, שפעל מאז ומתמיד לבדיקת חומרי ארכיון מטעמם של משרדי הממשלה השונים. עו"ד פינצ'וק מבקר במכתבו את הפרשנות המשפטית מאחורי עצירת פעולות החשיפה בארכיון, ודורש לבחון בשנית לאלתר את ההנחיה החדשה. עוד תובע פינצ'וק להתיר לעיון הציבור את החומר הארכיוני שתקופת ההגבלה שלו חלפה, ודורש למסור לאלתר לחוקרי מכון עקבות תיקים שבהם ביקשנו לעיין. "ארכיון המדינה על שלוחותיו […] אינו ממלא את ייעודו ואינו מעמיד חומר ארכיוני לעיון הקהל בניגוד לדין ובאופן שפוגע בזכויות יסוד וערכי יסוד חוקתיים", נאמר במכתב.

יש לציין כי פניית האגודה והתנועה לחופש המידע מתמקדת רק בחסם אחד מהחסמים הביורוקרטיים הקיימים בהקשר לארכיון המדינה – בכך שלא חושפים חומר לעיון הקהל. אולם בתפקוד הארכיונים הממשלתיים יש ליקויים קשים נוספים, ובהם אי העמדת קטלוגים שיאפשרו להגיש בקשה לחשוף חומר ארכיוני, העדרם של כללים ברורים ופומביים שמסדירים את שיקול הדעת של הבודקים, הודעות לקוניות וללא הנמקה כדין על סירוב לחשוף חומר ארכיוני והחלטות חסרות סמכות על חיסיון.

פניית האגודה והתנועה לחופש המידע לגנז המדינה, 4.9.2017

 

קישורים:

פניית גנז המדינה ליועץ המשפטי לממשלה, ספטמבר 2016

תשובת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לגנז המדינה, יוני 2017

פניית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לחברי מועצת הארכיונים, אוגוסט 2017

 

דוח מכון עקבות, "עניין של גישה", אפריל 2016

דף מידע ונתונים על מצב הגישה לארכיונים ממשלתיים, מכון עקבות, ספטמבר 2017

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: חופש המידע

סגור לתגובות.