אין דרך משפטית להכשיר גזל קרקעות פרטיות של אוכלוסיה תחת כיבוש

היועץ המשפטי לממשלה הגיש היום (22.11.2017) לבית המשפט העליון את תגובתו לעתירה נגד חוק ההסדרה. להלן תגובת האגודה לזכויות האזרח, שלום עכשיו ויש דין, שלושה מהארגונים שעתרו נגד החוק, לחוות דעתו:

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר היום באופן ברור את מה שהעותרים נגד חוק ההסדרה טוענים: מדובר בחוק פסול שנועד להכשיר בנייה בלתי חוקית שבוצעה תוך גזל קרקעות פלסטיניות ובחוסר תום לב. בתגובתו מצטרף היועץ המשפטי לממשלה לעמדתנו כי מדובר בחוק מנשל, הרומס ברגל גסה את זכות הקניין של הפלסטינים, ואף עושה זאת תוך העדפה ברורה של זכויות המתנחלים, ומתעלם מהחובה להגן על האוכלוסייה הפלסטינית שנמצאת תחת כיבוש ישראלי.

אלא שהיועץ המשפטי לממשלה מחפש לא רק לפסול את חוק ההסדרה, אלא בד בבד גם להכשיר מהלכים דומים של הפקעה בדרכים חלופיות. בשבועיים האחרונים פרסם היועץ המשפטי לממשלה שתי חוות דעת המכשירות גזל של אדמה פרטית של פלסטינים לטובת התנחלויות. זאת, למרות שהפקעת אדמות פרטיות של פלסטינים לצרכי מתנחלים בלבד מהווה הפרה ברורה של דיני הכיבוש החלים בגדה המערבית.

כלומר, בעוד חוק ההסדרה נועד להכשיר באופן גורף את כלל הבניה בהתנחלויות על אדמות פרטיות של פלסטינים, היועץ המשפטי לממשלה מציע כמה חלופות נקודתיות יותר. אולם אין דרך משפטית להכשיר גזל קרקעות פרטיות של אוכלוסייה הנתונה תחת כיבוש. אנחנו מתכוונים להמשיך לפעול נגד כל יוזמות הממשלה המפרות את זכויות האדם של הפלסטינים בגדה, בין אם הן נעשות באמצעות הכנסת ובין כשזו מתרחשת באמצעות חוות דעת משפטיות.

בג"ץ 2055/17

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקניין,המשפט ההומניטרי הבינלאומי,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.