האגודה לשר התחבורה: פיטורים בשל השקפה פוליטית מנוגדים לחוק ולעקרונות דמוקרטיים

השר ישראל כץ

היום (8.11.2017) פורסם כי שר התחבורה ישראל כץ קרא להפסיק את העסקתה של מקבולה נסאר, שמונתה לאחראית על הסברה בערבית ברשות לבטיחות בדרכים, בשל השקפותיה הפוליטיות. בפנייה אל השר מזכירה עו"ד שרון אברהם-ויס, מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח, כי אפליה בעבודה על רקע השקפה פוליטית אסורה על פי חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, ומנוגדת לעקרונות דמוקרטיים. "הצטערנו לשמוע על הצטרפותך לצייד המכשפות נגד מינויה של גב' מקבולה נסאר", כותבת עו"ד אברהם-ויס. "ראויה תגובת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לפיה קבלת עובדים נעשית ללא קשר להשקפה פוליטית ועל בסיס התאמה מקצועית בלבד".

 

8 בנובמבר 2017

 

לכבוד
חה"כ ישראל כץ
שר התחבורה והבטיחות בדרכים
ירושלים
בדוא"ל: sar@mot.gov.il

 

שלום רב,

 

הנדון: התבטאויותיך לסיום העסקתה של הגב' מקבולה נסאר

הצטערנו לשמוע על הצטרפותך לצייד המכשפות נגד מינויה של גב' מקבולה נסאר לתפקיד ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים וקריאתך למצוא דרך לסיום העסקתה.

העיתון "ישראל היום" יצא הבוקר בכותרתו הראשית נגד מינויה של גב' נסאר לתפקיד אחראית על ההסברה בציבור הערבי ברשות. מאחורי הכותרת עומד הישג עיתונאי "מרשים", שמגלה את השקפתה הפוליטית של גב' נאסר כפי שמתבטאת בעמוד הפייסבוק שלה.

אפליה על רקע השקפה בשוק העבודה הישראלי היא העדפת עובדים/ות המחזיקים/ות בהשקפה מסוימת על פני עובדים/ות אחרים, המחזיקים/ות בדעה אחרת. אפליה זו הינה אסורה בדין הישראלי ופיטוריו של עובד בשל השקפתו הפוליטית הינם פיטורים פסולים בהתאם לסעיף 2 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה התשמ"ח–1987.

כבר בשנותיה הראשונות של המדינה  קבע בג"ץ כי  "אם דעותיו של אזרח פסולות, חייו אינם הפקר ודמו אינו מותר; ואין נועלים בפניו שערי פרנסה..." (בג"ץ 144/50 שייב נ' שר הבטחון, פ"ד ה עמ' (1951)) (להלן: "פרשת שייב").

בפסק הדין בפרשת שייב פסל בג"ץ החלטה שלא לקבל לעבודה במשרד החינוך מורה בעל דעות פוליטיות ימניות, שנטען לגביו כי "נגד צבא ישראל הוא מטיף ותחת בטחון המדינה הוא חותר".

זאת ועוד, מדינת ישראל עושה מאמצים רבים לשלב את הערבים אזרחי ישראל בשוק התעסוקה בכלל ובשירות המדינה בפרט.

הציפיה כי האזרחים הערבים בישראל לא יביעו עמדה זו או אחרת המזדהה עם הנרטיב הפלסטיני, אינה עולה בקנה אחד עם עקרונות דמוקרטיים ומהווה פגיעה במיעוט ובחופש הביטוי הפוליטי.

מהלך של סיום העסקתה של עובדת בשל השקפה פוליטית הינו בניגוד גמור לעקרונות הדמוקרטיים. ראויה תגובת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לפיה קבלת עובדים נעשית ללא קשר להשקפה פוליטית ועל בסיס התאמה מקצועית בלבד.

 

בברכה,

שרון אברהם-ויס, עו"ד
מנכ"לית

 

העתקים:
מר אודי פראוור, מ"מ נציב שירות המדינה, naziv@csc.gov.il
עו"ד מרים כבהא, הנציבה הארצית לשוויון הזדמנויות בעבודה, Mariam.Kabaha@Economy.gov.il
עו"ד רחלי טבת-ויזל, מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות דרכים. rotema@rsa.org.il

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות המיעוט הערבי,זכויות עובדים,חופש הביטוי,עוד

סגור לתגובות.