הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

גזענות לא מתווכים!

האגודה דורשת ממשרד המשפטים להנחות מתווכי נדל"ן לא לשתף פעולה עם אפליה. איגוד המתווכים הודיע כי יתקן את כללי האתיקה

 

האגודה לזכויות האזרח פנתה לרשמת המתווכים במקרקעין במשרד המשפטים, גב' אתי מויאל, בדרישה להוציא הנחיה לכל המתווכים במקרקעין, כי אפליה של מתעניינים ברכישה או בשכירה של דירות, או שיתוף פעולה עם דרישה מפלה מצד בעל הנכס, הם אסורים ומהווים עבירת משמעת.

הפנייה נעשתה לאחר שהאגודה חשפה בבדיקות אקראיות כי מתווכי נדל"ן מוסרים מידע שונה לפונים על בסיס מוצאם. בשלושה מקרים בכרמיאל התחמקו המתווכים מלמכור דירה לפונה ערבי בטענה כי הדירה כבר בשלבי מכירה מתקדמים, אך באותה העת היו מוכנים להראות את הדירה לפונה יהודייה. בנצרת עילית אחד המתווכים התוודה כי יש לו דירה שהתבקש למכור רק ליהודים, ולכן הוא מציע אותה רק ליהודים. גם ביפו התוודה אחד המתווכים כי יש לו דירה שהתבקש למכור רק ליהודים.

במכתב לרשמת המתווכים במקרקעין טוען עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, כי התנהגות כזו מצד מתווך נדל"ן עומדת בסתירה ברורה לחובה הקבועה בחוק המתווכים במקרקעין לפעול בהגינות ובדרך מקובלת, וכן לחובה למסור ללקוחו כל מידע שיש בידו בעניין מהותי הנוגע לנכס נשוא עסקת התיווך, ולכן מהווה עבירת משמעת. עוד טוענת האגודה כי התנהגות מפלה אינה הולמת את העיסוק במקצוע, בניגוד לחוק. מי שפונה למתווך מצפה ממנו לקבל שירות ענייני, נטול פניות, ולא להיחשף להפליה, לשיקולים זרים, להטעיה ולרמייה. לכן, טוענת האגודה, מתווך שנתקל בדרישה להפלות צריך לסרב לה.

מכיוון שתיווך נדל"ן הוא מקצוע ברישיון, מצטטת האגודה במכתבה את ההמלצה של ועדת פלמור למיגור הגזענות להשתמש בדין המשמעתי כדי למגר תופעות של הפליה. בדוח פלמור נכתב כי "העוסקים במקצועות הרישויים מספקים שירותים לציבור, ומן הראוי שגם התנהגותם תהיה כזו המכבדת את הציבור, ואם יימצא כי התנהגו באופן גזעני ומפלה – המדינה תנקוט את כל האמצעים שברשותה על-מנת להענישם ולמנוע התנהגות שכזו בעתיד. לעניין זה, ככלל, מן הדין לפרש את המונח 'התנהגות שאינה הולמת את המקצוע' ככזו שכוללת התנהגות גזענית ומפלה".

ממשרד המשפטים טרם התקבלה התייחסות לפניית האגודה, אך יו"ר איגוד מתווכי המקרקעין בישראל, מר יצחק לוי, השיב למכתב וטען כי בכוונת הארגון לכלול במסגרת כללי האתיקה שלו הוראות הנוגעות להתנהגות מפלה בקרב מתווכים במקרקעין ולהנחות את חבריו בעניין. ואולם מר לוי הוסיף כי ציבור המתווכים צריך לנקוט נאמנות כלפי לקוחותיו.

עו"ד גיל גן-מור: "המסר שלנו הוא פשוט: גזענות לא מתווכים. מתווך נדל"ן שנתקל בדרישה מפלה צריך לסרב לדרישה, ומי שישתף פעולה עם הפליה, על המדינה להעמידו לדין משמעתי. עמדת איגוד המתווכים נותרה עמומה, שכן לא ברור מתגובתם למכתב כיצד על מתווך ליישב בין חובת הנאמנות לבעל הנכס לבין חובתו לא להפלות. אנו מצפים ממשרד המשפטים להנחות את המתווכים לא להפלות".

לדוגמאות של שיחות עם המתווכים המפלים צפו בסרטון או לחצו כאן להאזנה להקלטות

 

פניית האגודה למשרד המשפטים, 27.7.2017

תשובת ארגון מתווכי המקרקעין, 7.8.2017

תשובת רשמת המתווכים במשרד המשפטים, נובמבר 2017

 

קישורים:

גילי מלניצקי, "אם אשכיר לערבים זה ירתיע שוכרים", 23.8.2017, TheMarker

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.