זכויות תושבי ירושלים המזרחית

כשלים בטיפול של מח"ש בתלונות על ירי של כדורי ספוג

כדורי ספוגצילום: האגודה לזכויות האזרח

ב-24.7.2016 פנינו לראש המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) וביקשנו את התערבותו לתיקון מספר כשלים בטיפול של המחלקה בתלונות על ירי כדורי ספוג. בפנייה מציינת עו"ד אן סוצ'יו כי בשנתיים האחרונות נפצעו עשרות ילדים ומבוגרים ונותרו נכים לכל חייהם כתוצאה משימוש בלתי ראוי של המשטרה בכדורי ספוג. רבים מהפצועים הגישו תלונות למח"ש, אולם הטיפול בתלונותיהם מאופיין באזלת יד ובהתנהלות רשלנית ובלתי מקצועית.

  • סגירת תיקים ללא חקירה: מרבית התיקים שהגיעו למח"ש על פציעות קשות מכדורי ספוג נסגרו ללא חקירה בכלל בעילה של "אין עבירה" (14 מתוך 21 תיקים). מעיון בחומרי החקירה מתברר שבמח"ש מסתפקים בבדיקה של דוחות הפעילות ממועד הירי, המעידים על קיומן של הפרות סדר. ההחלטה שלא בוצעה עבירה ועל כן אין מקום לפתוח בחקירה מבוססת, על פניו, רק על המידע הזה. במכתב טענו שמדובר במדיניות תביעה פסולה: קיומן של הפרות סדר לא יכולה להפוך כל שימוש בכדורי ספוג לשימוש סביר שאינו עולה כדי עבירה פלילית, במיוחד כשבכל המקרים תוצאת הירי מעידה כי, ככל הנראה, הוא בוצע בניגוד לנהלים (ירי לעבר פלג גוף עליון, ירי לעבר ילדים).
  • קבלת החלטה שלא לפתוח בחקירה בדיעבד: בשני מקרים, ההחלטה שלא לפתוח בחקירה התקבלה אחרי שעורכי הדין קיבלו הודעה על כך שהחקירה הסתיימה והתיק מועבר לפרקליט לקבלת החלטה סופית. נוסף על כך, לא ברור מהם הקריטריונים שעל פיהם מחליטים במח"ש להסתפק ב"בדיקה" בלבד ומתי התיק נסגר אחרי "חקירה". השוואה בין התיקים מגלה שבתיקי חקירה אין יותר חומר חקירה או פעולות נוספות לעומת תיקים שבהם התיק נגנז לאחר "בדיקה" (בכל המקרים אין חקירות באזהרה ואין עדויות נוספות). ביקשנו לדעת מהו המקור החוקי ומהם הכללים החלים על "בדיקה טרום חקירה".
  • העדר איסוף נתונים שיטתי ופילוח תלונות: למח"ש אין פילוח של תלונות לפי סוג הכוח שהופעל (טייזר, כדורי ספוג, כדורי גומי, אלות וכו'), ואף אין כוונה להתחיל באיסוף נתונים שיאפשרו פילוח כזה. טענו שאיסוף נתונים שיטתי ופילוח התלונות חיוניים כדי לחשוף הפרה שיטתית של נהלים או פגמים אחרים בשימוש באמצעים, וכדי לאפשר ביקורת אפקטיבית על המשטרה. לפיכך דרשנו שיתחילו לקטלג נתונים לפי האמצעי שהופעל.
  • כשלים בטיפול בתיקים: חוקרי מח"ש לא מבצעים פעולות חקירה בשטח; החלטות על גניזת תיק ללא חקירה התקבלו שנה לאחר פתיחת התיק; כל ההחלטות ניתנו ללא כל נימוק או הסבר.

 
פניית האגודה לראש מח"ש, 24.7.2016

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.