הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

האגודה: הסכם הבלעדיות בין גינדי ל"חבר" הוא פסול

האגודה לזכויות האזרח פנתה לחברת גינדי ולרשות מקרקעי ישראל בעקבות פרסומי החברה, שמהם עולה כי החברה חתמה על הסכם בלעדיות עם מועדון הצרכנות "חבר", מועדון של משרתי הקבע בכוחות הביטחון, לשיווק הדירות בשכונה שהיא בונה בעיר רחובות. לפי הפרסום יקבלו עמיתי המועדון הזדמנות לרכוש בבלעדיות את הדירות בשכונה, או את מרביתן, בנוסף להנחה במחיר. למיטב ידיעתנו גינדי רכשה את הזכויות בקרקע בכפוף לחוזה חכירה שבו סעיף מפורש האוסר על אפליה בשיווק הדירות.

לטענת האגודה מדובר בשיטת שיווק פסולה ומפלה, המנוגדת לסעיף איסור האפליה בחוזה החכירה ולחוק איסור אפליה במוצרים ובשירותים. זאת מכיוון שאין כל טעם רלוונטי למכור דירות בבלעדיות לעמיתי מועדון הצרכנות "חבר" ולהדיר את שאר האזרחים המשוועים לדירות, ומכיוון שההתקשרות גם מפלה קבוצות שפטורות מגיוס ובמיוחד ערבים, חרדים ואנשים עם מוגבלויות.

"יזמים שבונים שכונות מגורים חייבים לשווק אותן לכל המעוניין, ובוודאי לא למכור אך ורק לקבוצה שהכניסה אליה חסומה בפועל מטעמים שונים, כמו דת, לאום ומוגבלות. אנו קוראים לחברת גינדי לשנות את מדיניות השיווק שלהם, ולרשות מקרקעי ישראל להנחות את החברה שכך לא משווקים קרקעות במדינה. בתקופה שבה הציבור מתקשה מאד לרכוש דירות, אין לקבל מצב שבו מאות דירות מיועדות בבלעדיות ובלי שום הצדקה לאוכלוסייה מצומצמת", אמר עו"ד גיל גן-מור, מנהל היחידה לזכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח.

אף שגם מתן ההנחות מעורר קושי, הבהירה האגודה כי בקשתה מתמקדת בשאלת השיווק הבלעדי ולא בשאלת מתן ההנחה לעמיתי מועדון הצרכנות, לו הייתה ניתנת במסגרת מכירה פתוחה לכלל הציבור.

גינדי ו"חבר" דחו את טענות האגודה. בין היתר טענה חברת גינדי ש"חבר" הוא מועדון צרכנות הטרוגני וכי ההתקשרות עמו היא מטעם מסחרי של מימוש יתרון הגודל, וכי ממילא ניתן להכיר בקריטריון של שירות צבאי למתן הטבות בדיור. גינדי הסתמכה על חוות דעת של פרופ' יואב דותן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. מועדון "חבר" טען כי מדובר במינוף לגיטימי של כוח כלכלי, כי לגיטימי גם לדרוש הטבות בלעדיות, וכי אין בכך פגיעה במי שלא נמנה על עמיתי המועדון כי יש פרויקטים אחרים.

בעקבות חלופת המכתבים הודיעה רשות מקרקעי ישראל כי תערוך לחברת גינדי ולמועדון "חבר" שימוע, ואז תקבל החלטה בעניין.

פניית האגודה לחברת גינדי ולרשות מקרקעי ישראל, 28.6.2017

תגובת חברת גינדי, 6.7.2017

תגובת מועדון חבר, 6.7.2017

תגובת האגודה לטענות חברת גינדי ומועדון חבר, 9.7.2017

 

קישורים:

יעל דראל, בעקבות מבצע "חבר": חברת גינדי החזקות תזומן לשימוע, וואלה, 18.7.2017

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

סגור לתגובות.