זכויות האדם בשטחים הכבושים

לבטל את ההחלטה לצמצם את אספקת החשמל לרצועת עזה

קואליציה של 16 ארגוני החברה האזרחית פנו היום (14.6.2017) במכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה שינחה את חברי ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי לבטל לאלתר את ההחלטה לצמצם את אספקת החשמל לתושבי רצועת עזה. הארגונים הפונים: גישה, עדאלה, רופאים לזכויות אדם, המוקד להגנת הפרט, בצלם, האגודה לזכויות האזרח בישראל, יש דין, אמנסטי אינטרנשיונל, שוברים שתיקה, חקל, רבנים לזכויות אדם, במקום, עקבות, זזים, עיר עמים ושלום עכשיו.

בפנייה מדגישים הארגונים כי החלטת הקבינט אינה חוקית על פי הדין הישראלי והבינלאומי: ב-2008 קבע בית המשפט העליון בבג"ץ אלבסיוני רף נמוך ומינימלי של חובות שיש לישראל כלפי תושבי עזה, חובות הנובעות ממידת שליטתה במעברים בינה לבין הרצועה, ולנוכח מצב הלחימה בין ישראל ובין חמאס. בהתייחסו לנושא החשמל, קבע בית המשפט העליון כי בעקבות עשרות שנות השלטון הצבאי הישראלי באזור, "נוצרה לעת הזו תלות כמעט מוחלטת של רצועת עזה באספקת החשמל בישראל", ופסק כי על ישראל לאפשר אספקה לעזה של המוצרים "הדרושים לשם קיום הצרכים ההומניטריים החיוניים של האוכלוסייה האזרחית".

בזמן שחלף, תלותם של תושבי עזה באספקת החשמל מישראל לא פחתה. למרות הגידול באוכלוסייה ולמרות שהצורך בחשמל הוכפל, לא הגדילה ישראל את נפח החשמל המזערי של 120 מגה ואט שהיא מוכרת לרצועה. בנוסף, ישראל ממשיכה לשלוט במעברים לרצועה ולהטיל מגבלות חמורות על תנועת אנשים, מוצרים וסחורות מהרצועה ואליה. מאה אחוז מהפריטים הנחוצים לתיקון, תחזוקה או פיתוח התשתיות ברצועה חייבים באישורה של ישראל. גם כיום, ישראל מגבילה מאוד, עד אוסרת, הכנסה לרצועה של ציוד שנועד לסייע לאוכלוסייה להתמודד עם המחסור הקבוע בחשמל, כמו  גנרטורים וחלקי חילוף, מצברים ומכשירי פסק, בגלל שהיא מגדירה פריטים אלה כ"דו-שימושיים" (פריטים אזרחיים שעלולים לשמש לצרכים צבאיים).

הארגונים מדגישים במכתב כי החלטת הקבינט לצמצם את אספקת החשמל לעזה אינה ביטחונית אלא פוליטית-מדינית, ועל כן מהווה הפרה של הדין הבינלאומי ההומניטרי, לפיו "רק בעת קיומו של צורך צבאי מידי ניתן לפגוע באוכלוסייה אזרחית (וגם אז הפגיעה צריכה להיות מידתית)". עוד הוסיפו, "הנזק שייגרם לציבור הישראלי והפלסטיני ולאזור כולו מהסלמת המצב גדול בהרבה מכל 'תועלת' (מדינית או אחרת) שתופק מיישום ההחלטה".

בפנייתם מכירים הארגונים בחלוקת האחריות למצב בין הקהילה הבינלאומית, ישראל והממשלות בעזה, ברמאללה ובמצרים, אך מדגישים כי לישראל אחריות ניכרת למצב: "אין ישראל יכולה לטעון כי היא ספּק ניטרלי הנענה לדרישה של לקוח. מתוקף השליטה הרבה שלה על נסיבות חייהם של תושבי עזה, ישראל אחראית לתקינות החיים של תושביה וזאת מכוח היותה עדיין כוח כובש ברצועה. עליה גם האחריות למצוא פתרונות כיצד להמשיך ולספק את מלוא החשמל וגם לדאוג לקדם את הגדלת כמות החשמל הנחוצה לחיים מודרניים תקינים של תושבי עזה, שמסיהם נגבים ונאספים בידי ישראל".

פניית הארגונים ליועץ המשפטי לממשלה, 14.6.2017

 

קישורים: 

אוהד חמו, משבר החשמל בעזה: "אנשים חולים", 12.6.2017, החדשות2

רועי קייס, איום בהסלמה בעזה בגלל צמצום החשמל: "בקושי ארבע שעות ביום", 12.6.2017, ynet

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,רצועת עזה

סגור לתגובות.