חופש הביטוי

איסור על קיום פעילות פוליטית במרחב הציבורי

אילוסטרציה: פטיש בית משפט

עת"מ 27556-5-17 ארבל נ' ועד מקומי גן יאשיה

עו"ד: טל חסין

 

ביום 14.5.2017 הגשנו עתירה מנהלית נגד הוועד המקומי גן יאשיה ונגד המועצה האזורית עמק חפר, אשר בשטח שיפוטה מצוי המושב. ביקשנו שבית המשפט יורה לוועד המקומי לבטל את החלטתו מיולי 2016, האוסרת על קיום פעילות פוליטית במרחב הציבורי במושב ובמבנים המיועדים לשימוש הציבור בו; וכן שיורה למועצה האזורית לבטל אצילת הסמכות שהעניקה לוועדים המקומיים כל אימת שנעשה בסמכות שימוש פסול ובלתי חוקי.

הרקע להחלטת הוועד היה הזמנתו של ארגון "שוברים שתיקה" לשיח במועדון החברים במושב. פרסום המפגש עורר התנגדות עזה בקרב חלק מהתושבים. בעקבות זאת אסר הוועד באופן גורף לקיים פעילות פוליטית במרחב הציבורי במושב, בנימוק של פגיעה ברגשות התושבים, באחדות הקהילה ובמרקם החיים בו. המועצה האזורית סירבה להפעיל את סמכותה, ולבטל את ההחלטה.

בעתירה נטען כי הזכות לביטוי אינה מצטמצמת לדעות קונצנזואליות, וכי שטחים ציבוריים ומתקני ציבור הם זירה חיונית למימושה. טענו שהוועד המקומי והמועצה האזורית חרגו מסמכותם – הן בקבלת החלטה הפוגעת אנושות בחופש הביטוי הפוליטי, והן בסירוב להתערב בהחלטה ולבטלה. אף שהמועצה האזורית האצילה לוועד המקומי את הסמכות לניהול תחום התרבות במושב, אצילת סמכות זו, רחבה ככל שתהיה, אינה מקנה לוועד, הכפוף לעקרונות המשפט הציבורי, כל סמכות לקבל החלטות הפוגעות בזכויות חוקתיות, ממש כשם שהמועצה האזורית עצמה אינה רשאית לעשות כן (וממילא אינה יכולה להאציל סמכות שאין לה).

חתמנו בכך שאף שהוועד והמועצה הם המחזיקים במתקני הציבור במושב, היבט קנייני זה אינו מאפשר להם לפעול כרצונם, כמו לו היה זה ביתם הפרטי. הם פועלים בנכסים כנאמני הציבור, ואינם רשאים לקבל ולאשר החלטות לא חוקיות המקעקעות את זכות היסוד לחופש הביטוי הפוליטי.

שלושה דיונים התקיימו בעתירה, ובעקבותיהם קיבל הוועד המקומי את המלצתו התקיפה של בית המשפט לבטל את ההחלטה האוסרת על קיום פעילות פוליטית במרחב הציבורי. פסק הדין ניתן ביום 22.2.2018.

העתירה

בקשת המשיבים למחיקת העתירה על הסף, אוגוסט 2017

תגובת העותרים לבקשת המשיבים, ספטמבר 2017

כתב תשובה מטעם המשיבים, ינואר 2018

עיקרי טיעון מטעם העותרים, ינואר 2018

פסק הדין, 22.2.2018

 

קישורים:

אור קשתי, בלחץ בית המשפט, מושב שאסר לקיים הרצאה של שוברים שתיקה ביטל את החלטתו, הארץ, 26.2.2018

 

 העתירה נכתבה בסיוע המתמחה ארז וול

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: בבתי המשפט,חופש הביטוי

סגור לתגובות.