הזכות לכבוד

העדר אסלות בתאי השירותים של עצירים בבית המשפט העליון

בית המשפט העליון. By: Emily Schneider, ACRIבית המשפט העליון

ב-19.2.2017 פנתה האגודה לנשיאת בית המשפט העליון ולנציבת שירות בתי הסוהר, בבקשה שיורו להתקין אסלות בתאי השירותים של אסירים ועצירים בבית המשפט העליון.

בפנייה הדגישו עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, ועו"ד טל חסין, מנהלת פניות הציבור באגודה, כי העדר אסלות, והכורח לכרוע מעל חורים חצובים בבטון, מהווים פגיעה קשה בכבודם של הכלואים.

בתשובת מנהל בתי המשפט מיום 27.3.2017 נכתב כי מבחינת ההיגיינה שירותי כריעה עדיפים על שירותים עם אסלה, אך יחד עם זאת, בכל מקום שבו משפצים או מחדשים את בתי המשפט ויש שירותי כריעה הם מוחלפים באסלות נירוסטה.

להלן פניית האגודה. לתשובת מנהל בתי המשפט לחצו כאן.

 

 

19 בפברואר 2017

לכבוד
השופטת מרים נאור
נשיאת בית המשפט העליון
רח' שערי משפט
ירושלים

 

לכבוד
רב גונדר עפרה קלינגר
נציבת שירות בתי הסוהר
ת"ד 81
רמלה

 

שלום רב,

הנדון: העדר אסלות בתאי השירותים של עצירים בבית המשפט העליון

 

אנו פונים אליכן בבקשה כי תורו להתקין אסלות בתאי השירותים של אסירים ועצירים בבית המשפט העליון. העדר אסלות, והכורח לכרוע מעל חורים חצובים בבטון, מהווים פגיעה קשה בכבודם של הכלואים, זאת בפרט נוכח ההוד וההדר המאפיינים את המשכן וקיומן של אסלות בכל אגף שירותים אחר בו.

1. בהחלטה מיום 9.2.2017 התייחס המשנה לנשיאה, השופט אליקים רובינשטיין, לזכות לפרטיות של השוהים בשירותים שבתאי המעצר בבית המשפט העליון, זאת לאחר שערך בהם ביקור פתע:

"בהמשך להחלטה מ-7.2.17, ביקרתי (שוב) במתקן בו מוחזקים העצורים והאסירים בבית המשפט העליון… אכן מטעמי ביטחון שאיני רואה לחלוק עליהם – נוכח מאפיניו היחודיים של המתקן הקונקרטי וחששות בהקשרים השונים – ישנן מצלמות בתאים, ומוקד הצפיה הוא במשרדו של מפקד מתקן הליווי בבית המשפט. בתאי אסירי גברים ישנם אזורי שירותים ללא אסלת ישיבה אלא במשטח בטון; בנסיבות אלה אין המצלמות מכסות חלקים מוצנעים בגוף. באשר לתא נשים ותא קטינים שיש בהם אסלות, אמנם אין "צפיה קלה", אך בגלל גובה האסלות והגבוליות האפשרית שראוי לצמצמה, תיבדק האפשרות להגבהת המחיצה בין השירותים לשאר התא בכ-20 ס"מ באופן שיבטיח פרטיות, וארצה לקוות כי העניין יוסדר. בכך תם לעת הזאת הטיפול בנושא" (רע"ב  4026/16 מגאדבה נ' שירות בתי הסוהר, ההדגשה אינה במקור).

2. נדהמנו ללמוד מההחלטה, שהשירותים שבתאי הגברים הבגירים אינם מצוידים באסלות. בית המשפט העליון נחנך בשלהי המאה ה-20, לאחר רוב מחשבה ותכנון. תמוה עד מאד, שנמצא בו ולו תא שירותים אחד ללא אסלה.

3. לא ברור אף מה טעם נמצא להבחנה בין עצירים ואסירים קטינים ונשים, שבתאיהם הותקנו אסלות, לבין גברים בגירים, שמהווים את הרוב המכריע באוכלוסיית העצירים והאסירים המגיעים לבית המשפט העליון. נזכיר, כי המסע ממתקני הכליאה לבית המשפט העליון מתחיל בשעה מוקדמת, מתבצע בתנאים קשים ולעתים נאלצים האסירים והעצירים לשהות שהות ממושכת באגף הכלואים שבמרתף בית המשפט. בנסיבות אלה נודעת חשיבות מיוחדת לכך שכבודם יישמר בקפידה, אף אם מדובר בשחרור נקבים.

4. בשנת 2011 כתבה השופטת נגה אוהד מבית המשפט המחוזי מרכז, כי "נדהמתי לשמוע שבמאה ה-21 בשב"ס ישנם אסירים שאין להם שירותי אסלה ונאלצים להשתמש בבורות המחייבים כריעה". השופטת הורתה לשירות בתי הסוהר להציב לאלתר שירותים כימיים בכל מתקני הכליאה אשר אין בהן אסלות, "שימנעו את הכלימה, הבושה הקיימת בשימוש בשירותים המחייבים כריעה ויוחזר הכבוד המינימאלי לאסיר באשר אדם הוא (עת"א 20122-07-11 בן אבו (אסיר) נ' משטרת ישראל/שירות בתי הסוהר (החלטה מיום 9.11.2011)).

5. אנו מניחים, כי תאי המעצר הינם באחריות שב"ס, אך הם נמצאים בחצריו של בית המשפט העליון. לפיכך ראוי שגם הוא יידרש לפתרון הבעיה בראש ובראשונה לגופו של עניין, וכן למנוע מצב, בו בית משפט מחוזי נאלץ לדון בעתירת אסיר לגבי תנאי המעצר בבית המשפט העליון.

לאור האמור לעיל נודה לכן אם תעשו לתיקון הטעון תיקון בהקדם האפשרי. אף אסלות בתאי שירותים של אסירים ועצירים הן ארכיטקטורה של צדק.

 

בכבוד רב ובברכה,

דן יקיר, עו"ד, היועץ המשפטי
טל חסין, עו"ד

 

 

העתקים:
השופט אליקים רובינשטיין, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון
עדה כרמי, אדריכלית

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לכבוד,זכויות אסירים,זכויות בהליך הפלילי

סגור לתגובות.