הזכות לשירותי רווחה

בקרוב: הורים יזכו לייצוג משפטי בבתי משפט לנוער

אילוסטרציהPhoto by bluekdesign at Morguefile.com

בעקבות דרישת האגודה, יקודם חוק שיאפשר ייצוג משפטי בבתי משפט לנוער להורים שמערכת הרווחה רוצה להוציא את ילדיהם מהבית

 

בעקבות דרישת האגודה לזכויות האזרח, משרד המשפטים יקדם חוק שיאפשר ייצוג משפטי בבתי משפט לנוער להורים שמערכת הרווחה רוצה לכפות עליהם טיפול או להוציא את הילד מהבית.

כיום, כאשר מערכת הרווחה חושבת שטובת הילד היא להוציא אותו מביתו, הוריו נמצאים בעמדת נחיתות קשה. במרבית מהמקרים, מדובר בהורים פגיעים שנמצאים במצב הסוציו-אקונומי הנמוך ביותר. לעתים הם לא שולטים בשפה העברית, ובוודאי שלא בקיאים ברזי מערכת המשפט. ברוב המקרים, כשהם עומדים בבית המשפט, הם היחידים שלא מיוצגים, בעוד שמערכת הרווחה נהנית מייעוץ משפטי ובמקרים רבים הילד עצמו מיוצג בנפרד. הנתונים מראים שבשנת 2015, מתוך אלפי הליכים בבתי משפט לנוער, יוצגו בהם רק 370 הורים על ידי מערך הסיוע המשפטי.

העיוות הקיים היום גורם לפגיעה קשה בזכויות האדם של ההורים והילדים, גם כאשר ישנה הצדקה להוצאת הילד מביתו. ישנם מקרים שבהם הילד נלקח מהוריו מבלי שיש להם אפשרות להתמודד עם החלטה כזו, ולמרות שאפשר היה לקבוע תנאים טובים יותר להסדרת הקשר עם ההורים ולחזרת הילד לביתו. במקרים אלו, ייצוג לכל ההורים והילדים על ידי עורכ/ת דין, עשוי לשנות לחלוטין את התמונה.

בתשובת משרד המשפטים לדרישת האגודה לזכויות האזרח, נכתב כי המשרד יקדם חוק שיעגן זכות ייצוג להורים, וגם שהחוק יכלול ייצוג הולם לילדים בהליכים אלה.

"אנו מברכות את משרד המשפטים שנענה לקריאתנו ומתכוון לקדם ייצוג משפטי גם להורים. אין ספק שהם זקוקים לעורך דין שידאג להם מול המערכת ויגן על זכויותיהם. עם זאת, אין להתנות ייצוג להורים בייצוג של צדדים אחרים להליך. לא ניתן להצדיק פגיעה כה קשה בזכויות אדם בכך שגם אחרים נפגעים, ולכן יש לקדם את החוק מיד, בלי עיכובים ובלי תנאים, ולהקנות ייצוג מלא להורים ולילדים", אמרה עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,הזכות לשירותי רווחה

סגור לתגובות.