בג"ץ החליט להגביל את שיחות האזהרה של השב"כ

היום (7.2.2017) ניתן פסק דין בעתירת האגודה לזכויות האזרח נגד סמכותו של השב"כ לזמן פעילים חברתיים לשיחות אזהרה שאינן חקירה. השופטים קבעו שלשב"כ יש סמכות שכזאת אך הטילו מגבלות משמעותיות עליה:

  1. ההזמנה תיעשה רק לאחר התייעצות עם הייעוץ המשפטי של השב"כ שיחווה דעתו בנוגע לאיזון בין פגיעה בזכויות המוזמן לבין הפגיעה באינטרס הביטחוני.
  2. במעמד הזימון יובהר לאדם המוזמן לשיחה כי לא מדובר בחקירה ואין הוא מחויב להתייצב לשיחה.
  3. במהלך השיחה יובהר לאדם שאינו נחקר באזהרה ולא ניתן לעשות שימוש בדברים בבית המשפט.

עוד הורה בג"ץ לשב"כ לא לערוך חיפושים מיותרים ומשפילים על גופם של המוזמנים לשיחות, ולא להתייחס אליהם כאל חשודים בחקירה. כמו כן הוא פסק הוצאות בסך 15 אלף שקל לטובת האגודה לזכויות האזרח.

באגודה לזכויות האזרח קיבלו את פסק הדין ברגשות מעורבים. היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, אמר: "פסק הדין מאכזב בכך שהוא מרחיב מדי את סמכותו של השב"כ לפעול כלפי פעילים העוסקים בנושאים שנויים במחלוקת, וכי הפרשנות למונח 'חתרנות' נותרת עמומה ונתונה למניפולציות. מנגד, בג"ץ קבע הגבלות משמעותיות על יישום הסמכות, ויש לקוות שיביאו לצמצום ניכר במספר הזימונים לשיחות האזהרה".

האגודה לזכויות האזרח תעקוב אחרי יישום ההנחיות החדשות, וקוראת לכל פעיל ופעילה, מכל קשת המפה הפוליטית, לפנות אליה אם זומנו לשיחת אזהרה.

בג"ץ 5277/13

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,הזכות לכבוד,הזכות לפרטיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.