פגיעה בחופש הביטוי ובזכות לשימוע של השדרנית חן אלמליח

By: Trillia Fidei-BagwelBy: Trillia Fidei-Bagwel

אתמול (18.1.2017) פוטרה חן אלמליח, שדרנית מוסיקה בגלגל"צ, בעקבות פוסט שכתבה בפייסבוק על רקע האירועים הטרגיים באום אלחיראן. למרות שאלמליח כתבה את הפוסט לעיני חבריה בלבד, צילום מסך של חלק מהפוסט הופץ ברחבי האינטרנט, וחולל סערה באינטרנט ובתקשורת. בעקבות זאת ירון דקל, מנהל גלי צה"ל, צייץ בטוויטר שהוא מסיים באופן מיידי את התקשרותה של התחנה עם אלמליח. מאוחר יותר, אלמליח כתבה פוסט פומבי המסביר את כוונתה המקורית ובו הבהירה כי אינה תומכת בהרג ובפיגועי דריסה.

מבלי להכנס לתוכן הפוסט השנוי במחלוקת או לכוונתה של חן אלמליח, האופן שבו סיימו את העסקתה היה בעייתי ביותר. לכן, פנינו היום למפקד גלי צה"ל במכתב שבו הצגנו את עמדת האגודה במצבים של פיטורי עובדים על רקע השקפתם, וביקשנו ממנו לחזור בו מאופן התנהלות התחנה בעניינה. ציינו כי להתנהלות זו יש השפעה מצננת על חופש הביטוי של כלל השדרנים בתחנה.

במכתב מדגישה עו"ד רעות כהן שחופש הביטוי נועד להגן על ביטויים מקוממים, וכי אין לפגוע בעובדים או לפטרם על רקע השקפות והתבטאויות ברשת ומחוצה לה, בוטות ומקוממות כל שיהיו, וודאי שאין לעשות זאת  ללא הליך מסודר והוגן, הכולל שימוע מקדים. נקיטה באמצעים נגד עובדים יכולה להיות מותרת במקרים חריגים בלבד, שבהם יוכח כי התבטאויותיו של עובד פוגעות ביכולתו למלא את תפקידו.

במקרה של אלמליח, ספק רב אם לדברים שאמרה יש קשר או השפעה על עבודתה. כמו כן לא ניתנה לה הזדמנות אמיתית לשימוע, שם הייתה יכולה להסביר את כוונותיה ולהתגונן מפני סיום העסקתה, שהתבצע בציוץ בטוויטר. במקרים דומים התחנה פעלה אחרת, ומדאיגה ההתייחסות השונה והסלקטיבית לשדרנים בתחנה על רקע זהותם ועל רקע ההשקפות החברתיות והפוליטיות שהם מביעים.

פניית האגודה למפקד גלי צה"ל, 19.1.2017

 

הפנייה נכתבה בסיוע עורכי הדין עודד פלר, שרון אברהם-ויס, שרונה אליהו חי וטל חסין

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,זכויות עובדים,חופש הביטוי

סגור לתגובות.