זכויות חייבים

ריבית הפיגורים היא מס שמוטל על עניים

רעות כהן

איך אפשר לשלם חובות בזמן, אם 89% מהחוב הכולל הם תוצר של ביורוקרטיה וגריפת רווחים על ידי הגופים החזקים במשק?

 

רעות כהן

 

ברק הוא רווק שהתחיל לא מזמן לעבוד בחברת היי־טק במרכז הארץ. יוקר המחיה קצת לוחץ, אבל בגדול הוא מצליח לגמור את החודש ואפילו לחסוך קצת. לא מזמן הוא שכח לשלם את חשבון המים – וריבית הפיגורים ניפחה לו את החוב. כשקיבל חשבון חשמל, ברק לא רצה שזה יקרה שוב, והקפיד לשלם בזמן.

אורית היא אם חד־הורית לשני ילדים שמרוויחה שכר מינימום. אחרי כל ההוצאות הכספיות על החופש הגדול, פתיחת שנת הלימודים, החגים, הארנונה, המים, השכירות והחזרי הלוואה, לא נשאר לה מספיק כסף לשלם את חשבון החשמל והיא לא רוצה להגדיל את המינוס בבנק. העובדה שהחוב שלה יגדל בגלל ריבית הפיגורים לא גורמת לאורית לרוץ לשלם אותו בזמן כפי שברק עשה, לא כי היא מתחמקת מתשלום – פשוט כי אין לה כסף. והאבסורד? בגלל הריבית, היא תשלם בסופו של דבר יותר מברק.

באחרונה דווח שהחשבת הכללית פועלת להורדת גובה ריבית הפיגורים במשק, שהיא כיום 8.1%. זהו צעד חשוב ומבורך, אבל הוא לא מספיק. לפי נתונים שפורסמו באחרונה, ישראל היא מהמדינות העניות בארגון OECD. אם ישראל באמת רוצה לסייע לאנשים לצאת מהעוני ומצוקת החובות, היא חייבת לעשות צעדים נוספים בתחום הריביות.

הצעד הראשון הוא לבטל את ריבית הפיגורים לאנשים שאין בידם מספיק אמצעים כלכליים להתקיים בכבוד. ההיגיון פשוט: המטרה של ריבית פיגורים היא לתמרץ אנשים פרטיים לשלם בזמן. כשמדובר על אנשים שידם אינם משגת, בלתי־אפשרי להשיג את המטרה הזאת. במקרים כאלה ריבית פיגורים היא הטלת עונש על אדם שחטאו היחיד הוא שאין לו כסף. התוצאה היא, שעבור אנשים אלה מחירי החשמל, המים והארנונה הם גבוהים יותר מאשר עבור אנשים שיש להם כסף. במלים אחרות, מדובר במס על העוני.

צעד נוסף שיש לעשות הוא לטפל בריביות הפיגורים שגובים הבנקים וגופים חזקים אחרים בהוצאה לפועל. שינוי המדיניות של החשבת הכללית מוגבל מאד ולא נוגע לבנקים ולהוצאה לפועל. לא מזמן פורסם בדו"ח מבקר המדינה שהיקף החובות של אנשים בהוצאה לפועל מסתכם ב-650 מיליארד שקל, שמהם סכום החוב המקורי (הקרן) של החייבים הוא רק 63 מיליארד שקל. כל היתר – 580 מיליארד שקל – הם ריביות, הוצאות גבייה (שלא הצליחה כל כך, מסתבר) ואגרות.

אין ספק שחובות צריך לשלם, אבל איך אפשר לשלם אותם בצורה הוגנת אם 89% מסך החוב הכולל הם תוצר של ביורוקרטיה וגריפת רווחים על ידי הגופים החזקים ביותר במשק?

ההשפעה של חובות על אנשים היא כבדת משקל. קיומם של חובות ובעיקר חוסר היכולת לעמוד בהם, מעמידים בסכנה את זכויות היסוד של החייבים ומשפחותיהם לקיום בכבוד, לקורת גג, לביטחון תזונתי, לבריאות ולחינוך. למדינה יש חובה להגן על הזכויות האלה, ולכן היא חייבת לבטל את ריבית הפיגורים.

 

הכותבת היא עורכת דין באגודה לזכויות האזרח

פורסם ב-TheMarker ב-2.11.201

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חייבים

סגור לתגובות.