האגודה לוועדת החוקה: לבטל את המעצרים המנהליים

אילוסטרציה - כלא.אילוסטרציה. CC BY-SA: Mr Thomas

האגודה לזכויות האזרח מתנגדת להצעת החוק המסדירה מעצרים מנהליים וצווי הגבלה מנהליים, שתידון מחר (31.10.2016) בוועדת החוקה של הכנסת. הצעת החוק מבקשת להנציח את התקנות המנדטוריות הדרקוניות, והיא איננה מתאימה למדינה דמוקרטית במאה ה-21.

הצעת החוק הממשלתית מבקשת להפוך את הסדר המעצרים המנהליים לחוק קבוע שיהיה חלק אינטגרלי מחוקי המדינה, וכן להרחיב את סמכויותיו של שר הביטחון לפגוע בחירות האזרחים. האגודה מתנגדת להצעה זו, ואף מוסיפה שהסמכויות הקיימות כבר היום הן קיצוניות מדי ויש להגביל אותן. סמכויות אלו לא צריכות להיות חלק מהחקיקה במדינת ישראל מכיוון שהן מאפשרות לרשויות לנקוט צעדים חריפים נגד בני אדם, כמו לעצור אותם במעצר מינהלי או להגביל את חופש התנועה שלהם, על סמך חשדות בלבד.

המעצרים המינהליים פוגעים קשות בזכויות האדם, מהווים מסלול עוקף למשפט צדק ומטילים כתם כבד על אופייה הדמוקרטי של ישראל. מעצר מינהלי פוגע בזכותו של אדם להיות חופשי ממעצר שרירותי, ומתבסס על ההנחה הפסולה לפיה אפשר לנבא התנהגות עתידית של אזרחים. המעצר המינהלי כולא אנשים שלא ביצעו פשע תוך שימוש בחומר חסוי, מבלי שהם יודעים במה הם חשודים, ומבלי שהמדינה תצטרך להוכיח את מסוכנותם מעבר לספק סביר במשפט פלילי הוגן. המעצר המינהלי מאפשר לרשויות לכלוא אדם כאשר אין להן ראיות קבילות להוכחת אשמתו, ומאפשר לרשויות הביטחון לא לעשות את המאמץ הנדרש כדי לאסוף ראיות קבילות ומספיקות להעמדתו של אדם לדין. גם צווי הגבלה מינהליים פוגעים בזכויות יסוד ובעקרונות דמוקרטיים בסיסיים, לא מאפשרים לאזרח להתמודד מול הליך הוגן, ולכן הם פסולים.

האגודה דורשת לבטל לחלוטין את המעצרים וצווי ההגבלה המינהליים, או לפחות לאפשר אותם רק במצב חירום קיצוני שיוכרז במיוחד, שבו קיים שיבוש חמור וקשה של יכולת הפעולה של רשויות אכיפת החוק. בכל מקרה, המדינה צריכה לתת לעצור הסבר מפורט על החשדות נגדו, ולאפשר לו להתמודד באופן אפקטיבי עם הטענות נגדו. על ההליך השיפוטי לעמוד בדרישות המינימום של המשפט הבינלאומי – למשל, להעביר את חומר החקירה לחשוד ולאפשר לו להביא עדים. נוסף על כך, החוק צריך לאפשר פיצוי אנשים שנעצרו במעצר מינהלי או שהוצא נגדם צו הגבלה על ההפסדים כספיים שנגרמו להם כתוצאה מהמעצר, וגם תשלום עקב שלילת החירות ללא העמדה לדין. אם אשמת העצור לא הוכחה, המדינה צריכה להכיר בכך ולפצות אותו.

"אנו מכירים בחשיבות המאבק האפקטיבי בטרור ובחובת המדינה להגן על אזרחיה מפני אלימות קשה. דווקא מכיוון שישראל היא מדינה דמוקרטית, עליה להיאבק בטרור באופן העולה בקנה אחד עם הבסיס לקיומה כדמוקרטיה", אומרים היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, ומנהלת קידום המדיניות עו"ד דבי גילד-חיו, ששלחו את המכתב.

פניית האגודה לוועדת החוקה, אוקטובר 2016

להרחבה על מעצרים מינהליים

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,מעצר מינהלי

סגור לתגובות.