איומים והתנכלות למארגני משמרת מחאה מול ביתו של שר החינוך

אילוסטרציהאילוסטרציה. צילום: טל דהן

הערב (25.10.2016) מתוכננת משמרת מחאה של מורות ומורים מול ביתו של שר החינוך ברעננה, במחאה על הלנת שכר וליקויים חמורים במערך התגמול לעובדי מערכת החינוך. למרות העובדה שמשמרת המחאה אינה דורשת רישיון, משטרת מרחב שרון הערימה קשיים על המארגנים, הציבה בפניהם דרישות חסרות בסיס חוקי ואף השמיעה איומים בדבר היותה של משמרת המחאה בלתי חוקית לכאורה, ובדבר ההשלכות הפליליות המשתמעות מכך.

עו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה פנתה בדחיפות למפקד מחוז מרכז במשטרה, בדרישה שינחה  את שוטרי תחנת כפר סבא-רעננה להימנע משימוש לרעה בסמכויות השיטור שלהם על מנת לדכא משמרת מחאה לגיטימית זו. התנהלות המשטרה משדרת מסר פסול שלפיו מי שמעז לממש את זכותו להפגין "נמצא על הכוונת" וחשוד בפעילות בלתי חוקית. עוד מציינת עו"ד אליהו חי כי התנהלות המשטרה מנוגדת להנחיית היועץ המשפטי לממשלה בעניין הפגנות מול בתיהם של נבחרי ציבור, שעל פיה על המשטרה לפעול בסבירות ובמידתיות ולאזן בין ההפרעה וההטרדה שנגרמת לבין מעמדו החוקתי והרם של חופש הביטוי והמחאה.

 

25 באוקטובר 2016

 

 

לכבוד
ניצב מוטי כהן
מפקד מחוז מרכז
משטרת ישראל
בפקס: 08-9279590

בהול

שלום רב,
 
הנדון:   איומים והתנכלות למארגני משמרת מחאה מול ביתו של שר החינוך הערב

 

אנו פונים אליך בדרישה שתנחה את שוטרי מרחב שרון להימנע מהערמת קשיים ומדרישות חסרות בסיס חוקי ביחס לקיום משמרת המחאה שתתקיים הערב מול ביתו של שר החינוך ברעננה.

1. הערב בשעה 19:30 תתקיים משמרת מחאה של מורות ומורים מול ביתו של שר החינוך ברעננה, במחאה על הלנת שכר וליקויים חמורים במערך התגמול לעובדי מערכת החינוך. בהתאם לפקודת המשטרה ולהנחיית היועץ המשפטי לממשלה, משמרת המחאה אינה טעונה רישיון באשר לא יינשאו בה נאומים בנושא מדיני ולא תתקיים תהלוכה.

2. חרף זאת, לאחר שברשתות החברתיות התפרסמה התכנית לקיים את משמרת המחאה, התקשרו שוטרים ממטה מרחב שרון אל אחד מראשי מאבק המורים, מר א' נ', ודרשו ממנו להגיע לתחנת המשטרה בכפר סבא ולהגיש בקשה לרישיון לקיום ההפגנה.

3. לאחר שהתייעץ עם האגודה לזכויות האזרח, ועל אף שהדרישה לבקש רישיון לקיום ההפגנה היא, כאמור, חסרת בסיס חוקי, נאות מר נ' לתחנת המשטרה לפני משורת הדין, על מנת לתאם את קיום המחאה עם המשטרה.

4. בפגישת התיאום הסביר מר נ' לשוטרים מתחנת המשטרה כפר סבא כי במשמרת המחאה יונפו שלטים, יישמעו סיסמאות, וכי בכוונת המורות והמורים לנהל את המחאה בצורה שקטה ובהתאם לדין. אלא שהשוטרים עמדו על עמדתם ודרשו ממנו להגיש בקשה לרישיון הפגנה, בנימוק המופרך שלפיו "בגדול, כל מי שרוצה להפגין מעל חמישים אנשים, חייב להגיש למשטרה בקשה לרישיון".

5. כיוון שמר נ' עמד על זכותו, וסירב להגיש בקשה לרישיון, איימו עליו השוטרים כי אם לא תוגש הבקשה כפי שדרשו, למשטרה יש סמכות לפזר את משמרת המחאה תוך "דקה וחצי", וכי אם הוא "לא לוקח אחריות" על ההפגנה (בכך שאינו מוכן להוציא רישיון הפגנה) המשטרה תמנע את קיום משמרת המחאה שכן מדובר בהפגנה בלתי חוקית.

6. עוד נאמר למר נ' כי עליו לדעת שהמשתתפים במשמרת המחאה "עלולים לחטוף דו"חות על הרעש" שיגרם בעקבות השימוש במגפון במהלך ההפגנה, וכי אם המשתתפים יצעקו "וזה יפריע לשכנים", המשטרה תפזר את ההפגנה, לרבות שימוש בכוח ככל שיידרש. בסוף השיחה נאמר למר נ' כי כמי שנחשב על ידי המשטרה כ"מארגן" המחאה, הוא האחראי על ההפגנה ועל כן עלול להיפתח כנגדו תיק פלילי בגין הדברים.

7. אנחנו רואים בחומרה רבה את הפעלת הלחץ הפסול מצד גורמי המשטרה על ראשי המאבק להגיש בקשה לרישיון למשמרת המחאה על אף שאינה טעונת רישיון מראש ואת האיומים שהושמעו בדבר היותה של משמרת המחאה בלתי חוקית לכאורה, ובדבר ההשלכות הפליליות המשתמעות מכך. בכך, המשטרה משדרת מסר פסול שלפיו מי שמעז לממש את זכותו להפגין "נמצא על הכוונת" וחשוד בפעילות בלתי חוקית.

8. בדומה, הודעת השוטרים למר נ' לפיה הוא נושא באחריות הפלילית על אירועי ההפגנה הינה פסולה ובלתי חוקית. עניין זה נידון בבג"ץ 8294/15 פלד נ' משטרת ישראל, בו הסכימה המשטרה כי התנאי שלפיו מארגני הפגנה יישאו באחריות פלילית על כל הקורה בה הינו פסול ובלתי חוקי.

9. מעבר לכך, כל הפגנה, מטעם טבעה, יוצרת רעש והפרעה מסוימת למרחב הציבורי. בהתאם לסעיף ה.5(3) להנחיית היועץ המשפטי לממשלה 3.1200 בעניין חירות ההפגנה, במקרה של הפגנות מול בתיהם של נבחרי ציבור, יש לשים לב לאיזונים הראויים בין הזכות לביטוי חופשי ובין הזכות לפרטיות וחופש הקניין. על פי ההנחיות, הסמכות לפזר משמרת מחאה תעשה "בהתחשב במידת ההפרעה וההטרדה שהמשמרת גורמת" ובשים לב לחופש המחאה. מכאן, שלמשטרה אין סמכות לפזר משמרת המחאה "תוך דקה וחצי" (כדברי השוטרים למר נ') אך ורק בשל כך שמדובר בהפגנה שאינה טעונה רישיון, ועליה להפעיל שיקול דעת בסבירות ובמידתיות ולאזן בין ההפרעה וההטרדה שנגרמת לבין מעמדו החוקתי והרם של חופש הביטוי והמחאה.

10. אשר על כן, נבקשך להנחות באופן מיידי את שוטרי תחנת כפר סבא-רעננה לפעול בהתאם להנחיות היועמ"ש, ולהימנע משימוש לרעה בסמכויות השיטור שלהם על מנת לדכא משמרת מחאה לגיטימית זו.

 

בכבוד רב ובברכה,

שרונה אליהו חי, עו"ד

 

העתקים:
תת-ניצב שמעון לביא, מפקד מטה מרחב שרון, בפקס: 09-7473386
סנ"צ יורם ברינה, מפקד תחנת כפר סבא, בפקס:  09-7473631
תת-ניצב שאול גורדון, היועץ המשפטי,  משטרת ישראל, בפקס: 02-5428150

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,חופש הביטוי

סגור לתגובות.