הזכות להפגין

אלימות משטרתית ופגיעה בלתי חוקית במפגינים חרדים בקריית גת

אילוסטרציה - שלושה צעירים חרדים מול לוח מודעות. צילום (CC BY-SA): אפי ב.אילוסטרציה. צילום (CC BY-SA): אפי ב.

ב-15.9.2016 הגיעו לקריית גת כ-17 תלמידי ישיבה חרדים מבית שמש במטרה לקיים משמרת שקטה מול ביתו של רב העיר, במחאה נגד מה שהוגדר על ידם כשיתוף הפעולה של הרב ותמיכתו בגיוס חרדים. המפגינים עמדו מעבר לכביש מול בית הרב, קראו קריאות והניפו שלטים, אך לא נהגו באלימות ולא ניסו להתקרב אל הבית. שוטרים שהגיעו למקום פיזרו את משמרת המחאה החוקית שלא כדין, עצרו מפגינים ועשו שימוש בכוח מופרז נגדם, כולל ריסוס בגז פלפל, בנסיבות שלא הצדיקו נקיטת פעולות אלה.

בפנייה למפכ"ל המשטרה הדגישה עו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה את הפרופיילינג שנעשה למפגינים במקרה זה: ההתייחסות המחמירה אליהם לא נבעה ממעשיהם שלהם, אלא משום שהם מזוהים עם הקהילה החרדית, שאיתה מזוהים גם מפגינים אחרים שהשתתפו באירועים קודמים מול ביתו של הרב, וחשודים לכאורה בביצוע עבירות פליליות. "התייחסות לכל החרדים כאל 'מקשה אחת' היא מפלה ומהווה פרופיילינג אתני (Racial Profiling), דהיינו ייחוס מסוכנות לאדם בשל השתייכותו לקבוצה גזעית, אתנית, לאומית או דתית, גם כאשר אין מידע או אינדיקציה הקושרים אותו באופן אישי וישיר לפעילות המסכנת את הציבור", כתבה עו"ד אליהו חי. "הידיעה של אדם שמעצר, חקירה והאלימות שסבל ניחתו עליו אך ורק בשל השתייכותו הדתית והקהילתית – מרכיב רב משמעות בזהותו – מקבעת תחושות קשות של נחיתות ועלבון. השימוש בתיוג כלפי חרדים מעודד סטיגמה חברתית שלילית כלפיהם, ומעמיד אותם בסיטואציה מעליבה ומשפילה, פוצע את המרקם העדין של החברה הישראלית, ובסופו של דבר גם פוגע בתפקוד המשטרה ובאמון שהציבור רוחש לה".

האגודה ביקשה ממפכ"ל המשטרה לבדוק את התנהלות המשטרה במשמרת מחאה זו, למצות את הדין עם האחראים לשימוש לרעה שנעשה בסמכויות השיטור, ולבטל את הצעדים שננקטו נגד המפגינים ונגד נהג במיניבוס שהסיע אותם למקום. עוד ביקשה האגודה מהמפכ"ל לפעול לריענון ההנחיות הנוגעות לאופן פיזור הפגנות בידי המשטרה בתחנת קרית גת, ולהנחות את השוטרים לנהוג באיפוק מירבי במהלך הפגנות, כך שישמרו זכויות היסוד לחופש הביטוי ולחופש המחאה, כמו גם הזכות לשמירה על חירותם ושלמות גופם של המפגינים.

בתשובת המשטרה מיום 30.10.2016 נמסר כי תיק החקירה בעניין משמרת המחאה עדיין נמצא בחקירה, ועל כן לא ניתן להשיב לטענות שהועלו בפניית האגודה.

פניית האגודה למפכ"ל המשטרה, 5.10.2016

תשובת המשטרה, 30.10.2016

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אלימות שוטרים,גזענות ואפליה,הזכות להפגין,חופש הביטוי,עוד

סגור לתגובות.