הזכות לעבוד

מותה בטרם עת של ההכשרה המקצועית בישראל

שלט: שירות התעסוקה הישראלי. זמני קבלת קהל בימים א-ה 8:30-13:00צילום: טל דהן

דוח חדש של האגודה על מצבה העגום של ההכשרה המקצועית בישראל ועל הפקרת המובטלים, העובדים העניים, המבוגרים, הנשים ועוד

 

להכשרה מקצועית שני תפקידים עיקריים: ראשית, היא מקנה ללומדות וללומדים מקצועות ומיומנויות שמאפשרות להם להשתלב, להתמיד ולהתפתח בתעסוקה, ובכך מסייעת לצמצום הפערים בחברה ולמאבק בעוני; ושנית, היא מכשירה עובדים מיומנים  בהתאם לצרכים המתפתחים של המשק בהווה ובהתאם לתחזיות לעתיד, ובכך תורמת להעלאת פריון העבודה ולצמיחת הכלכלה.

מדינות ה-OECD  משקיעות הרבה מאוד בהכשרות מקצועיות, במסגרת מה שמכונה "מדיניות תעסוקה פעילה". הן הבינו שזה המפתח לתעסוקה בשיעור גבוה, לצמיחה כלכלית ולאופק תעסוקתי לתושביהן. ומה בישראל? לפי התאחדות התעשיינים, בעולם העבודה הישראלי חסרים עשרות אלפי עובדים מיומנים. דוח ה- OECD  הגיע למסקנה דומה, והגדיר את המחסור הגובר בכוח אדם מקצועי ומיומן כאיום על הכלכלה הישראלית. למרות זאת, לא נראה שמדיניות הממשלה בנושא מתייחסת לאיום הזה ברצינות הנדרשת.

היצע ההכשרות המקצועיות נמוך ביחס למדינות רבות אחרות ב-OECD, רמתן נמוכה, הן אינן מעודכנות בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות ותקצובן הולך ומצטמצם. נוסף על כל אלה, משרד הכלכלה מקשה על הלומדים ועל המעסיקים, אינו פועל לאינטגרציה בין הגופים שפועלים בתחום, ומפעיל ביורוקרטיה מייגעת שמונעת מימוש מלא של מעט ההכשרות הקיימות.

משמעות המדיניות הזו היא שנמנעת פרנסה ואופק תעסוקתי ממאות אלפי גברים ונשים. חלקם לא עובדים בכלל, חלקם עובדי ועובדות קבלן, חלקם עובדות בשכר נמוך או בעבודות שלא מאפשרות להם להתקדם.

דוח חדש של האגודה לזכויות האזרח, שכתבה מיכל דגן, מדבר בדיוק על אלו שהמדינה הפקירה: מובטלות ומובטלים, עובדים ועובדות עניים, שחוקים או מבוגרים (מעל גיל 45), מקבלי ומקבלות הבטחת הכנסה ונשים. הדוח מציג תמונת מצב של מערכת ההכשרה המקצועית למבוגרים בישראל כיום, ומפרט שורה של המלצות חיוניות לפיתוח מדיניות הכשרה מקצועית ממשלתית, אשר תענה על צורכי האוכלוסייה ועל האתגרים של עולם התעסוקה הישראלי.

הדוח המלא – מותה בטרם עת של ההכשרה המקצועית בישראל: word | pdf

 

קישורים:

מתן חודורוב, הממשלה דורשת מהמובטלים לצאת לעבוד אבל מונעת מהם הכשרה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לעבוד

סגור לתגובות.