הזכות להליך הוגן

הזכות לתבוע פיצויים בשל עוולה שלטונית

אילוסטרציה: פטיש בית משפט

רע"א 2063/16 הרב יהודה גליק נ' מדינת ישראל – משטרת ישראל; דנ"א 1523/17 הרב יהודה גליק נ' משטרת ישראל

בקשה להצטרף לדיון כידידת בית המשפט. עו"ד: דן יקיר

 

ביום 28.7.2016 הגישה האגודה לזכויות האזרח בקשה לבית המשפט העליון להצטרף לבקשת רשות הערעור של ח"כ הרב יהודה גליק בעניין הזכות לתבוע פיצויים על עוולה שלטונית.

בפברואר 2011 אסרה המשטרה על יהודה גליק לעלות להר הבית לאחר שבכתבת טלוויזיה הוא נראה מתפלל במקום. גליק הגיש לבית משפט השלום בירושלים תביעת פיצויים נגד המשטרה על סך 75,000 ש"ח. האיסור נותר בעינו במשך שנתיים, והוא הגדיל את התביעה ל-500,000 ש"ח. בפברואר 2015 קיבל בית משפט השלום את התביעה במלואה, וקבע שהצו הוצא בחוסר סמכות תוך שימוש בכוח השררה ופגע בזכויותיו של גליק.

הפרקליטות ערערה על פסק הדין לבית המשפט המחוזי בירושלים. בית המשפט המחוזי קבע בינואר 2016, כי המשטרה התרשלה בכך שהצו עמד בתוקפו במשך שנתיים מבלי שההצדקה לו נבחנה מעת לעת ומבלי שניתנה לגליק זכות טיעון. יחד עם זאת קבע בית המשפט כי גליק לא עמד בחובתו להקטין את הנזק שנגרם לו, בכך שלא הגיש עתירה לבג"ץ לביטול הצו. לפיכך בוטלה פסיקת הפיצויים לטובתו.

ח"כ גליק הגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, והאגודה לזכויות האזרח ביקשה להצטרף לדיון לאור הסוגיה העקרונית שתידון. לעמדת האגודה לזכויות האזרח, אין לחייב אזרח שמבקש לתבוע פיצויים על פגיעה בזכויותיו להגיש קודם לכן עתירה נגד רשויות השלטון.

בינואר 2017 דחה בית המשפט העליון את הערעור, אך בשל חילוקי דעות בין השופטים לא נקבעה הלכה עקרונית. בקשה לקיים דיון נוסף בפסק הדין נדחתה.

בקשה להצטרף לדיון כ"ידידת בית המשפט"

פסק הדין, 19.1.2017

החלטה בבקשה לדיון נוסף, 27.7.2017

 

קישורים: 

עו"ד דן יקיר, לשון המאזניים, הארץ, 2.2.2017

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להליך הוגן

סגור לתגובות.