זכויות המיעוט הערבי

הורים וילדים עתרו לבית המשפט: להקים בית ספר ערבי בנצרת עילית

האגודה לזכויות האזרח עתרה היום (15.6.2016) לבית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת בדרישה להקים בית ספר ממלכתי ערבי ראשון בנצרת עילית. למרות שבעיר גרים כ-2,600 תלמידים ערבים, רבים מהם נאלצים לנסוע כל יום לנצרת ולכפרים סמוכים כדי לזכות בחינוך הולם, בעוד ששכניהם היהודים לומדים, רובם ככולם, במסגרות חינוך ממלכתיות בעירם. למעשה, יותר משליש מתלמידי נצרת עילית נאלצים לנדוד לעיר אחרת כדי ללמוד.

32 הורים וילדים ערבים מנצרת עילית, יחד עם האגודה לזכויות האזרח ומרכז מוסאוא דורשים להקים גן ובית ספר ממלכתי-ערבי מגן חובה ועד כיתה ו' כבר בשנת הלימודים תשע"ח, ולהוסיף לו מדי שנה שכבת לימוד אחת עד לכיתה י"ב. העותרים, ביחד עם ארגון שתיל ושותפים רבים אחרים מהעיר, מנסים מזה תקופה ארוכה לסייע לתלמידים הערבים הרבים מהעיר להקים בית ספר ערבי בעיר אך נתקלים בסירוב מתמשך ועיקש של עיריית נצרת עילית, המגובה על ידי משרד החינוך. ראש העירייה הקודם, שמעון גפסו, אמר מפורשות שהוא מסרב להקים בית ספר ערבי כדי לא לפגוע בצביון היהודי בעיר. לכן לא נותרה ברירה אלא לפנות לבית המשפט כדי שיורה על מימוש זכות הילדים לשוויון.

אין מחלוקת בדבר האחריות של רשות מקומית על הקמת בתי ספר עבור תלמידי העיר, כפי שקובע חוק לימוד חובה חינם. רשויות מקומיות אחרות בהן מתגוררים תושבים ערבים רבים, כמו חיפה, עכו, לוד, רמלה ותל אביב-יפו לא מתכחשות לחובתן לספק את השירות הבסיסי ביותר לחינוך חינם, ראוי והולם,  לכלל תושביהן. כמו כן, רוב בתי הספר בנצרת הם פרטיים וגובים שכר לימוד גבוה, וכך התלמידים זוכים ללימודים חינם כשכניהם היהודים.

האפליה בין יהודים לערבים בנצרת עילית מתבטאת היטב גם בתקציבי העירייה. בעוד שהעירייה משקיעה בממוצע, נכון לשנת 2014, כ-9,500 שקל בכל תלמיד יהודי הלומד בתחומה, היא מסתפקת בהשקעה מינימאלית של בין 662 ל-849 שקל עבור כל תלמיד ערבי שלומד מחוץ לעיר. ההשקעה בתלמידים היהודים משתלמת, ונצרת עילית ממוקמת במקום ה-19 ברשימת הרשויות בהן צפיפות התלמידים בבתי הספר היסודי היא מהנמוכות במדינה – 21.4 תלמידים לכיתה, ובין 23 הרשויות שההשקעה בחינוך בהן היא מהגבוהות במדינה, והראשונה בצפון.

"עיריית נצרת עילית בחרה להתנער מאחריותה כלפי תושביה הערבים, למרות שהרשות המקומית אמורה לטפל בהם באופן שווה לתושבים היהודים", מסבירה עו"ד רגד ג'ראיסי, מנהלת היחידה לקידום זכויות המיעוט הערבי באגודה לזכויות האזרח, המייצגת את התושבים וארגוני החברה האזרחית בעתירה. "עקב האפליה, נשללת זכותם של תושבי נצרת עילית הערבים לשוויון, וכן זכותם לבחור ללמד את ילדיהם במסגרת חינוך ממלכתית ערבית בעירם, והם נאלצים להתמודד, מדי יום, עם מרחקי נסיעה, עומסי תנועה ותחבורה ציבורית לא נגישה כדי להגיע לבית הספר. ביסוד מדיניות מפלה זו עומדת גזענות כלפי האוכלוסייה הערבית".

"אני תושב נצרת עילית ומשלם את החובות שלי לעירייה ויש לי שלושה ילדים הלומדים בבתי ספר בעיר אחרת. במדינת ישראל יש חוק חינוך חובה ואני נחוש לפעול להקמת בית ספר ערבי בעיר", אומר רושדי סלאימה, תושב נצרת עלית.

"הגיעה העת שהעיריות שהוקמו במטרה לייהד את הגליל ימצאו את הדרך לחיות עם שכניהם הערבים ויבינו שהאזרחים הערבים לא מוותרים על זכויותיהם וימשיכו להיאבק למען זכויות שוות בחינוך, בדיור וברווחה. על משרדי הממשלה והעיריות לספק לכל האזרחים שירותים שווים ללא אפליה. המעבר של האזרחים הערבים לנצרת עילית ולכרמיאל הוא תוצאה של האפליה המתמשכת בתכנון ודיור שהממשלה נושאת באחריותה", מוסיף ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא.

עת"ם 31499-06-16

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחינוך,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.