הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

נחשפה אפליית ערבים במתחם יוקרתי ביפו

את היהודים מזמינים לפגישה, ולערבים אומרים שהשיווק הופסק. כך מתבצעת אפליה סמויה במתחם מגורים חדש ביפו

 

פאטמה חלווה, תושבת יפו, התעניינה ברכישת דירה בפרויקט ניצנה 20 שבמתחם נגה בעיר. התשובה שקיבלה ממשרד המכירות הייתה: "מדובר בקבוצת רכישה, וכרגע הפסקנו את שיווק הדירות". כאשר חברתה היהודייה התקשרה, לא נאמרה לה מילה בעניין ואף הזמינו אותה לפגישה.

פאטמה פנתה לאגודה לזכויות האזרח, ואנחנו ביצענו בדיקה נוספת. שלחנו מתעניין ערבי להתקשר לגבי רכישת דירה בפרויקט, וגם לו נאמר שהשיווק הופסק. כששלחנו מתעניינת יהודייה, היא הוזמנה לפגישה. התוצאות זהות – את היהודים מקבלים בברכה, ואת הערבים דוחים באדיבות בטענה שכרגע הופסק השיווק ואין דירות. בנוסף, מנהל המכירות אמר למתעניינת יהודייה לאחר מכן כי ערבים לא פנו ולא התעניינו בפרויקט.

"שוב ושוב אנו נתקלים במקרים של אפליה סמויה בקרב חברות נדל"ן", מדגיש עו"ד גיל גן-מור, מנהל היחידה לזכויות חברתיות-כלכליות באגודה. הוא מסביר שחברות הנדל"ן יודעות שאסור להן להפלות מתעניינים רק מכיוון שהם ערבים, ולכן הן משתמשות בשיטות מתוחכמות יותר כדי לבצע את האפליה. "גם אנחנו נדרשים לפעול בצורות יצירתיות כדי לחשוף את האפליה הסמויה. מי שיאזין להקלטות וישמע באיזו נחמדות ואדיבות מדברים עם הלקוחות הערבים יתקשה להאמין שיש פה אפליה. רק אחרי שמאזינים לשיחות עם הלקוחות היהודים שנעשו באותו זמן, מבינים שיש כאן שיווק מפלה ופסול".

אפליה בשיווק מנוגדת לחוק ומנוגדת לתנאי המכרז של רשות מקרקעי ישראל, שבו מתכוונת  החברה להתמודד. הסנקציות בגין אפליה עשויות להיות ביטול זכייה במכרז וקנס של עד 15 אחוז מגובה הזכייה. האגודה לזכויות האזרח תעביר לרשות מקרקעי ישראל את הראיות, ואם החברה תזכה במכרז, יהיה על הרשות לפסול את זכייתה.

"זו לא הפעם הראשונה בה אנו נתקלים באפליה ביפו, שהיא עיר מעורבת. אפליה פוגעת בזכות של אדם לשוויון ובזכותו לבחור את מקום מגוריו, אך היא גם הורסת את במרקם היחסים בין קבוצות שונות בחברה ומנוגדת לערכים שלנו כחברה דמוקרטית הדוגלת בכבוד האדם", מוסיף עו"ד גן-מור.

 

קישורים:

יהודה שוחט, האזינו: כך מפלים ערבים שרוצים לרכוש דירה, 17.4.2016, ynet

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,דיור, תכנון וקרקעות,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.