הזכות להפגין

קטלני במסווה: ההשלכות הבריאותיות של אמצעים לפיזור הפגנות

בשנים האחרונות, גורמי ביטחון ואכיפת חוק ברחבי העולם וגם בישראל פונים יותר ויותר לשימוש באמצעים לפיזור הפגנות (אלפ"ה) בתגובה למחאות המוניות. כך למשל מופנים כיום כדורי גומי, גז מדמיע, רימוני הלם, זרנוקי מים ועוד, נגד אזרחים המבקשים לממש את זכותם להפגין ולמחות. כך היה בהפגנות בפרגוסון שבארצות הברית, בהפגנות בכיכר תחריר שבמצרים ובהפגנות נגד המשטר בטורקיה. התנהלות דומה, אם גם בעוצמה נמוכה יותר, ראינו גם בארץ, למשל בהפגנות נגד תוכנית פראוור ובהפגנות של הקהילה האתיופית בשנה שעברה.

מלבד הפגיעה בזכות להפגין, השימוש הבלתי אחראי באמצעים לפיזור הפגנות, המכונים באופן מטעה גם "נשק אל-הרג" או "נשק לא-קטלני", הביא לאינספור פציעות קשות ואף להרג מפגינים ברחבי העולם. למרות ההשלכות הקשות, הידע המקצועי על הסכנות הטמונות באמצעים הללו מצומצם. מדי שנה יוצאים לשוק ומוכנסים לשימוש סוגים חדשים של אמצעים בעלי פוטנציאל קטלני – ללא בקרה, פיקוח או הסדרה ראויים ברמה הלאומית או הבינלאומית.

רופאים לזכויות אדם והרשת הבינלאומית של ארגוני זכויות האזרח (INCLO), שבה חברה האגודה, מפרסמים את הדוח "קטלני במסווה: ההשלכות הבריאותיות של אמצעים לפיזור הפגנות", שמתעד את ההשפעות של כלי נשק אלה על שלמות הגוף, בייחוד כשנעשה בהם שימוש לניהול הפגנות והתקהלויות. הדוח סוקר את הספרות הרפואית על ההשפעות הבריאותיות של כלי נשק אלה, ומאיר את הסכנות הממשיות מאוד של השימוש בהם. הוא מתעד מקרים של מוות, נכות ופציעה חמורה, שמתרחשים כאשר נעשה באמצעים אלה שימוש בלתי הולם ולעתים קרובות גם חסר הבחנה. הדוח ייחודי גם בכך שהוא מחבר בין נתונים אלה ובין מקרי בוחן – מארגנטינה, קנדה, מצרים, אנגליה, הונגריה, ישראל, קניה, דרום אפריקה וארצות הברית – שמציגים את המחיר בגוף ובנפש שגובה השימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

תקציר הדוח (עברית, pdf) | הדוח המלא (אנגלית, pdf)

 

INCLO היא רשת של ארגוני זכויות אדם מקומיים ועצמאיים, אשר פועלים לקידום זכויות יסוד. הארגונים החברים ב-INCLO שהשתתפו בדוח זה הם:

The American Civil Liberties Union (ACLU), the Association for Civil Rights in Israel (ACRI), the Canadian Civil Liberties Association (CCLA), Centro de Estudios Legales y Sociales (CELS) in Argentina, the Egyptian Initiative for Personal Rights (EIPR), the Hungarian Civil Liberties Union (HCLU), the Human Rights Law Network (HRLN) in India, the Irish Council for Civil Liberties (ICCL), the Kenya Human Rights Commission (KHRC), and the Legal Resources Centre (LRC) in South Africa.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: אלימות שוטרים,הזכות להפגין,הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.