זכויות חייבים

חייבים לשנות: כיצד מדינת ישראל מדרדרת בעלי חוב לעוני

דוח חדש של האגודה מציג את הכשלים במערך גביית החובות בישראל ואת הפגיעה בזכויות האדם הנגרמת בשל כך, ומציע פתרונות

 

על רקע יוקר המחיה, זמינות האשראי, פרימת רשת הביטחון הסוציאלי שמספקת המדינה ומדיניות הפרטת השירותים החברתיים אשר מונהגת בעשורים האחרונים, מצוקת החובות הפכה להיות אחת הבעיות המרכזיות שעמה מתמודדים תושבי מדינת ישראל. קיומם של חובות הוא קושי מרכזי במיוחד עבור אנשים החיים בעוני, מכיוון שהם מהווים חסם ליציאה מעוני וגורם משמעותי בהעמקתו.

קיומם של חובות, ובעיקר חוסר היכולת לעמוד בהם, מעמידים בסכנה ממשית את זכויות היסוד של החייב או החייבת ושל משפחתם לקיום בכבוד, לקורת גג, לביטחון תזונתי, לבריאות, לחינוך ולזכויות אחרות שעל המדינה מוטלת חובה להגן. למרות השלכות אלה והשלכות נוספות שיש לחובות של משקי בית פרטיים, כמו למשל השפעה על יציבותה הכלכלית של המדינה, בישראל לא מונהגת מדיניות לאומית רחבה שמטרתה להעניק לחייבים מענה ופתרונות מיטביים ולסייע להם לצאת מעומק החוב ומהעוני.

דוח חדש שמפרסמת האגודה לזכויות האזרח מתמקד במערך גביית החובות בישראל בחלוקה לשני מסלולים עיקריים: הליך גבייה מִנהלי לפי פקודת המסים (גביה)  והליך גבייה בהוצאה לפועל. הדוח, שכתבה עו"ד רעות כהן, מציג את הבעיות המרכזיות הקיימות במערך זה ופוגעות בזכויות החייבות והחייבים, ואת הפתרונות שיוכלו להביא לאיזון ראוי יותר בין זכותה של הרשות לגבות את חובותיה או זכותו של הנושה לקניין לבין זכותו של החייב לקיום בכבוד.

נקודת המוצא היא כי ישנם מספר עקרונות מרכזיים שעליהם צריך להיות מושתת כל מערך לגביית חובות כך שיבטיח שמירה והגנה על זכויות האדם של בעלי חובות: על מערך הגבייה לשמור על כבוד האדם; יש לגבות את החוב תוך השארת יכולת לחייב לקיים את עצמו; על הליכי הגבייה להיות מידתיים, ומטרתם צריכה להיות אכיפת חיובים ולא ענישה.

 

הדוח המלא:
"חייבים לשנות": כיצד מדינת ישראל מדרדרת בעלי חוב לעוני: pdf | word

תקציר: עברית (word) | אנגלית (pdf)

הצעות לפתרונות – טבלה מסכמת (pdf)

תגובת רשות האכיפה והגבייה (pdf)

 

פניית האגודה לשרת המשפטים, ספטמבר 2015

 

הדוח "חייבים לשנות" מוקדש לזכרו של משה סילמן ז"ל, שהצית עצמו למוות ביולי 2012 בעת הפגנה בתל אביב במחאה על מצבו הכלכלי הקשה. סילמן נקלע למצוקה הקשה עקב חובות שהלכו ותפחו. במכתב שהפיץ, ואשר העתק שלו נמצא בשער הדוח, הלין על היעדר מענה מספק מצד הרשויות למצוקתו. "אני לא אהיה חסר בית", כתב סילמן, "לכן אני מוחה כנגד כל העוולות שהמדינה עושה לי ושכמותי". יש לקוות כי השינויים הכלולים בדוח זה יאומצו כדי שמקרים מסוג זה לא יתרחשו עוד במדינת ישראל.  

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חברתיות,זכויות חייבים

סגור לתגובות.