מבקשי מקלט ומהגרים לא יידרשו עוד להתייצב בלשכה בלתי נגישה בנתב"ג

בעקבות עתירה של המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם לבג"ץ, מאות מבקשי מקלט ואזרחים מערב-אפריקאים שנדרשים להתייצב פעם בשבוע במשרד הפנים יעשו זאת בלשכות המשרד בתל אביב ובחדרה, במקום בלשכה בלתי נגישה באגף התפעול המערבי בנתב"ג. בקשתם של הארגונים לאפשר לאותם אנשים להתייצב בלשכות אחרות הפזורות ברחבי הארץ והסמוכות למקום מגוריהם נדחתה בהחלטה שפורסמה היום (21.2.2016).

הנוהל המחייב התייצבות לעיתים תכופות חל על כמאות מבקשי מקלט ששוחררו מכלא "סהרונים", ועל אזרחים מערב-אפריקאים שאין אפשרות לגרש עקב היעדר יחסים דיפלומטיים בין ישראל לארצם. אותם מערב-אפריקאים אינם רשאים לעבוד בישראל. לפי הנוהל שנגדו עתרו הארגונים באפריל 2015, כל אדם זר ששוחרר מהכלא ושבתנאי שחרורו נקבע כי עליו להתייצב מעת לעת במשרדי הרשות, חייב היה להתייצב באופן תדיר ברח' התמר 1 שבאזור התפעול המערבי בנתב"ג. מדובר במשרד שאינו נגיש, שאין כל הכוונה אליו, ושההגעה אליו אורכת זמן רב ברכבת ולאחר מכן בהליכה רגלית ממושכת. דרישה זו הציבה בפני אותם אנשים קושי כלכלי שרבים מהם לא יכלו לעמוד בו. כל מי שלא עמד בתנאים והתקשה להתייצב עלול היה להיעצר באופן מיידי ולהיות מוחזר לכלא.

בעקבות הדיון שהתקיים בעתירה בספטמבר 2015, הודיע משרד הפנים בינואר 2016 שבמהלך חודש פברואר תופסק ההתייצבות של המשוחררים בתנאים בנתב"ג. כ-550 איש, מבקשי מקלט, יתייצבו במשרד בתל-אביב, וכ-150 איש, רובם המוחלט אזרחים מערב-אפריקאים, יתייצבו במשרד בחדרה.

עורכי הדין עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח ורחל פרידמן מהמוקד לפליטים ולמהגרים, שהגישו את העתירה: "אנחנו שמחים על ביטול ההתייצבות במקום בלתי נגיש שלא הותאם מעולם לקבלת קהל, אולם גם המצב החדש עדיין בעייתי. מדובר בשתי לשכות בלבד ולא בפריסה ארצית; מאות אנשים ייאלצו עדיין להתייצב לעתים תכופות במקום הרחוק מאזור מגוריהם, דבר הכרוך בנסיעות שעלותן הכלכלית גבוהה, כשחלקם לא רשאים לעבוד. יש לזכור שמדובר באוכלוסיות מוחלשות שההתניידות בדרכים אינה משימה קלה עבורם. גם לאחר השינוי קיים חשש שרבים לא יוכלו לעמוד בדרישה זו, וכך יהיו חשופים למעצר נוסף".

בג"ץ 2638/15 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: מבקשי מקלט ופליטים,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.