הזכות להפגין

"דוקורייטס": מגנים על חופש הביטוי ועל הזכות להפגנה ולמחאה

מתכננות/ים הפגנה? לא חשוב באיזה נושא או על איזה עניין אתן/ם רוצות להפגין, חופש הביטוי הוא שלכם, ופרויקט "דוקורייטס" הוא בשבילכם.

"דוקורייטס" הוא פרויקט לליווי מפגינות ומפגינים ולתמיכה בהם, ולקידום חופש הביטוי והזכות למחאה. לפרויקט שותפים האגודה לזכויות האזרח, הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, הקרן למגיני זכויות אדם (קז"א), פורום דו קיום בנגב, תמורה – המרכז המשפטי למניעת אפליה ושתי"ל. במסגרת הפרויקט מופעלים כלים מגוונים, ובהם סדנאות צילום, אפליקציה לסמרטפונים, הכשרות לפעילות ולפעילים, השאלת מצלמות וידאו ועוד.

 

קו חם לבעיות ברישוי הפגנות וליווי בזמן הפגנות:

 
מארגני הפגנות ומפגינים יכולים לפנות לרכזת השטח של הפרויקט ולקבל מידע לגבי זכויותיהם, מענה ופתרונות במקרים של הפרת זכויות, וליווי בהגשת בקשת הרישיון להפגנה, סיוע בהתגברות על מכשולים שמערימות רשויות באישור ההפגנה וייעוץ למקרה של התקלויות עם המשטרה בזמן ההפגנה. במקרה של תנאים לא חוקיים ברישוי ההפגנה או בזמן ההפגנה עצמה, רכזת הפרויקט זמינה באופן מידי ויכולה ללוות ולסייע לפעילות ולפעילים בזמן אמת. אפשר לפנות לרכזת הפרויקט, שירלי נדב, בטלפון: 052-8606023.
 

מיני-זכותון למפגין:

 
זכותון קצר בשפות עברית, ערבית, אמהרית ואנגלית, הכולל מידע בסיסי בנוגע למותר ואסור בהפגנות ולזכויות המפגינות והמפגינים במקרה של גילויי אלימות, גרימת נזק, עיכוב בשטח או מעצר. המיני-זכותון מחולק בהפגנות, וזמין גם כאפליקציה לטלפונים ניידים, כך שהוא תמיד נגיש לפעילים בשטח. כך, בקריאה קצרה של חמש דקות המיני-זכותון נותן מידע מהיר ושימושי וכתובות שאליהן אפשר לפנות כדי לקבל סיוע ולא להישאר בודדים במערכה.

את המיני-זכותון אפשר לקרוא ולהדפיס כאן: עברית | ערבית | אמהרית | אנגלית.

להורדת האפליקציה לחצו כאן או חפשו  "מיני זכותון למפגין"

לקבלת מיני-זכותונים מודפסים לקבוצות מחאה אפשר לפנות לרכזת הפרויקט, שירלי נדב, במייל: docorights@acri.org.il.

 

סדנאות:

 

  • סדנאות צילום לתיעוד הפגנות ואירועי מחאה: הסדנה כוללת שלושה מפגשים ותרגול עצמאי בשטח. המשתתפים לומדים דגשים ("עשה ואל תעשה") לתיעוד בכלל ובהפגנות ובאירועי מחאה בפרט ולעריכת וידאו, וצילום במצלמות וידאו, מצלמות אקסטרים ומצלמות סמרטפון. בסדנה מועברת גם הדרכה משפטית על סוגיות רלבנטיות: זכויות מפגינים לפני ההפגנה ובמהלכה; חובות המשטרה לפני ההפגנה ובמהלכה; פיזור הפגנות; מעצר ועיכוב מפגינים; שימוש בכוח מצד שוטרים ומצד מפגינים; חשיבות צילום נכון ואפקטיבי בעת ההפגנה; מתי מותר לצלם שוטר ואיך כדאי לצלם כדי שהסרטון ישמש כראיה טובה בבית המשפט. הסדנאות מועברות ברחבי הארץ על ידי קרן מנור ואורן זיו – צלמים ועורכים מקצועיים, חברים בקולקטיב הצילום "אקטיבסטילס" (קולקטיב של צלמות וצלמים המאוגד סביב הרעיון שצילום הוא כלי לשינוי פוליטי וחברתי, ומתמחה בתיעוד הפגנות ואירועי מחאה). הסדנאות בשיתוף ארגון שתיל.
  • סדנאות פתוחות על זכויות בזמן הפגנה ומעצר: סדנאות תקופתיות בשיתוף עורכות דין ופעילות חברתיות המומחיות לנושא חופש הביטוי וההפגנה. המשתתפות והמשתתפים בסדנה ילמדו על הפגנות ורשיונות, פיזור הפגנות, סמכויות המשטרה, זכויות המפגינות בזמן עיכוב ומעצר, התנאים להקמת אוהל מחאה, הגשת תלונה למח"ש ואיסוף ראיות להגשת תביעה נזיקית.

 

הסדנאות מיועדות לפעילות ולפעילים חברתיים ולציבור הרחב, וניתנות ללא תשלום. לבירורים אפשר לפנות לרכזת הפרויקט, שירלי נדב, במייל: docorights@acri.org.il.

 

תיעוד הפגנות ואירועי מחאה:

 
חשוב לצלם את המתרחש בהפגנות ולתעד הפרת זכויות, כגון אלימות משטרתית, מעצרים וניסיונות לפגוע בחופש הביטוי המחאה של מפגינים. הצילומים יכולים לשמש כראיה בהליכים משפטיים, בהגשת תלונות למח"ש ובתביעות נזיקיות, וכמובן יכולים גם לשמש כלי לשינוי מדיניות. אפשר ואף מומלץ לתאם איתנו ולשאול מצלמות וידאו, מצלמות אקסטרים וציוד צילום נלווה לתיעוד הפגנות ואירועי מחאה. אנו נספק ליווי והסבר על תפעול המצלמות ונסייע בשימוש בחומרים כראייה. אפשר גם לפנות אל רכזת השטח של הפרויקט ולבקש ממנה שתהיה נוכחת בהפגנה עם מצלמה ותסייע בתיעוד. בהמשך הפרויקט אנו מקוות ליצור מאגר של צלמות וצלמים שיהיו זמינים לתיעוד אירועי מחאה.

לבדיקת האפשרות להזמין ציוד צילום ולתיאום נא מלאו את הטופס הזה ושלחו למייל: docorights@acri.org.il.

 

עבודת שטח ואיסוף מידע:

 
במסגרת הפרויקט אנו אוספים מידע מפעילות ומהציבור הרחב על הפרות זכויות במהלך הפגנות ועל הצבת תנאים לא חוקיים של משטרת ישראל וגורמים מנהליים אחרים, כמו מד"א ומכבי אש. רכזת השטח נוכחת בהפגנות בעלות פוטנציאל גבוה להפרות של חופש הביטוי והמחאה, ובמקרה של מעצר אוספת מהמפגינים סרטונים ועדויות לגבי העצורים ועומדת בקשר עם עורכי הדין שלהם.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.