הזכות לחיים ולשלמות הגוף

פנייה לשרה גילה גמליאל: עצרי את החקיקה החפוזה שעלולה לפגוע בנשים

ממשלת ישראל מנסה להגביר את תחושת הביטחון ברחובות במחיר של העלאת הסיכון לפגיעה בחפים מפשע, ובמיוחד בנשים חפות מפשע. קואליציית "האקדח על שולחן המטבח", שבה חברה האגודה, קוראת לשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל ולשרת המשפטים איילת שקד לא להסכים להקלות בנשיאת נשק הכלולות בהצעה לתיקון חוק כלי ירייה שתובא היום לדיון בוועדת השרים לחקיקה, מבלי להתייחס לסיכון לנשים.

בספטמבר 2013 הוחמרו ההנחיות לנשיאת נשק, ומאז לא נרצח אף אדם על ידי נשק אבטחה, עד לפיגוע ביום שישי בתל אביב. בעשור שלפני כן נרצחו 33 בני אדם באמצעות נשק של מאבטחים מחוץ לשעות העבודה. רוב הקורבנות היו בנות משפחה של המאבטחים.

אם נקל על תנאי נשיאת נשק והוצאת רישיון נשק על ידי אזרחים, נגביר את הסיכון, במיוחד עבור נשים. עובדות אלו מחייבות שלפני תיקון החוק יש להגיש חוות דעת מגדרית לגביו, כפי שקובע סעיף 6 בחוק שיווי זכויות האישה.

להלן פנייתה של קואליציית "האקדח על שולחן המטבח" לשרות. עמדתה הכללית של הקואליציה בעניין ההקלות המוצעות בתיקון לחוק, כולל רשימת קורבנות, נשלחה בשבוע שעבר לממשלה.

 

3 בינואר 2016

 

לכבוד:

הגב' גילה גמליאל
השרה לשוויון חברתי

הגב' איילת שקד
שרת המשפטים ויו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה

 

הנדון: קבלת חוות דעת מגדרית:
טיוטת חוק כלי הירייה (תיקון מס' 18) (כלי יריה המשמשים לשירותי שמירה) התשע"ו-2016

 

אנחנו פונות אליכן בדחיפות בשם קואליציית "האקדח על שולחן המטבח" לקראת דיון בוועדת השרים לחקיקה היום בהצעת החוק שבנדון. "האקדח על שולחן המבטח" הוא שותפות של 13 ארגוני נשים וארגוני חברה אזרחית לצמצום נשק קל והאלימות שנובעת ממנו. אחד מהישגיה הבולטים של הקואליציה הוא הוצאת הנחיות המשרד לביטחון פנים בספטמבר 2013 אשר אסרו לקיחת נשקי מאבטחים הביתה, שהושעו באופן זמני על ידי הוראת שעה של השר לביטחון פנים. מנתונים שאספנו במשך שנים ידוע לנו בוודאות שנשק אבטחה שמאוחסן בבית מהווה סיכון חמור לבנות ובני המשפחה של המאבטח ומשמש, שוב ושוב, במקרי רצח ופגיעות חמורות. בטרם הוצאת ההנחיות ומאז 2002 נהרגו למעלה מ-33 בני אדם, מרביתם נשים ובנות משפחה של מאבטחים, מירי מכוון בנשק אבטחה שנטל המאבטח ממקום עבודתו. מאז הוצאת ההנחיות הנ"ל לפני כשנתיים לא נהרג ולו אדם אחד בנשק אבטחה, עד לאירוע הירי שהתרחש בתל אביב ביום שישי האחרון.

הצעת החוק המוצעת עומדת לעקר מתוכנו את סעיף 10ג לחוק כלי יריה, שמחייב אחסון נשק אבטחה במקומות העבודה. בשל ההשלכות המגדריות הברורות של הצעת החוק כעולה מהנתונים שנאספו על ידינו, כמו גם מהרקע לחקיקת סעיף החוק המקורי (המלצות ועדת ברינקר ודברי ההסבר שהתייחסו לרצח נשים באמצעות נשק אבטחה), אין ספק כי חקיקת התיקון מחייבת שתוגש חוות דעת מגדרית ביחס אליו, כפי שקובע סעיף 6 לחוק שיווי זכויות האשה.

לכן נבקש כי בישיבת ועדת השרים לחקיקה היום יובהר כי המשך הליכי החקיקה מותנים במתן חוות דעת מגדרית כאמור על ידי הרשות לקידום מעמד האשה במשרד ראש הממשלה.

 

בכבוד רב,

רלה מזלי, עו"ד סמדר בן-נתן
בשם "האקדח על שולחן המטבח"


העתקים:
הגב' ורד סוויד, יו"ר הרשות לקידום מעמד האשה
עו"ד יואל הדר, יועץ משפטי במשרד לבטחון פנים בפקס שמספרו02-6701693
עו"ד אסנת מנדל, פרקליטות המדינה – מחלקת בג"צים, בפקס שמספרו 02-6467011

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות נשים

סגור לתגובות.