בעיות וליקויים בספר האזרחות החדש 

אילוסטרציה - למצולמים אין קשר לידיעה. CC-BY: James Emeryאילוסטרציה - למצולמים אין קשר לידיעה. CC-BY: James Emery

מקצוע האזרחות הוא מקצוע מרכזי ומשמעותי בחינוך לערכים דמוקרטיים ולחיים משותפים במדינה, ובבניית אזרחות דמוקרטית וחברה פלורליסטית רב-תרבותית. דווקא בימים אלה, שבהם גילויי הגזענות מתרחבים בחברה, וסקרים ומחקרים מצביעים על נסיגה בערכי הדמוקרטיה בקרב בני נוער, חשוב שמשרד החינוך ירחיב בצורה משמעותית את היקף העיסוק בדמוקרטיה במסגרת מקצוע האזרחות, ויאמץ תפיסה דמוקרטית ופלורליסטית יותר בהכנת חומרים, אשר יאפשרו דיון פתוח ודמוקרטי. דיון כזה צריך לתת מקום של ממש לעמדות, לקבוצות ולזרמים שונים בחברה, ובמיוחד למיעוט הערבי בישראל, לנרטיב שלו, למעמדו, לזכויותיו, למציאות חייו ולעמדותיו בשאלות מהותיות.

לצערנו, הנוסח החדש של ספר הלימוד באזרחות לחטיבה העליונה הוא בעייתי ומלא ליקויים הסותרים את מהות החינוך בחברה דמוקרטית. ליקויים אלה פורטו בהרחבה במכתב ששלח שרף חסאן, מנהל מחלקת החינוך באגודה, למנכ"לית משרד החינוך: בין היתר, הוא כולל חומרים ומושגים הנגזרים מתפיסת עולם אתנו-לאומית צרה, תוך התעלמות ממגוון הדעות הקיימות בציבור ובאקדמיה, ובמיוחד העמדות המרכזיות בקרב המיעוט הערבי בישראל. הוא גם אינו כולל  גוף ידע משמעותי בנושא תופעת הגזענות בכלל, ובחברה בישראל בפרט. מחלקת החינוך של האגודה, כמו גם שורה ארוכה של מומחים נוספים, ביקרו את ספר הלימוד החדש ואת תהליך הפקתו. על אף הביקורת הנרחבת, לרבות בדיון שהתקיים ב-22.12.2015 בוועדת החינוך, משרד החינוך אישר את הספר כמות שהוא.

פניית האגודה למנכ"לית משרד החינוך, דצמבר 2015

 

קישורים:

אור קשתי, חרף הביקורת: משרד החינוך אישר את ספר הלימוד המשוכתב באזרחות, הארץ, 22.12.2015

ועדת החינוך דנה בספר הלימוד החדש באזרחות בעקבות תלונות שהספר שם דגש על הממד היהודי בחיי המדינה מאשר על זה הדמוקרטי, הודעה באתר בכנסת, 22.12.2015

ספר האזרחות החדש: "עתיר שגיאות בהסברי מושגים", גלי צה"ל, 21.12.2015

אור קשתי, האזרחות החדשה: הרבה יותר יהודית, הארץ, 18.12.2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,דמוקרטיה,זכויות המיעוט הערבי,חינוך לזכויות אדם,יוזמות אנטי-דמוקרטיות,עוד

סגור לתגובות.