היועמ"ש: לשרה רגב אין סמכות להתערב בפסטיבל סרטי הנכבה

אילוסטרציה. CC-BY: Bombmanאילוסטרציה. CC-BY: Bombman

שרת התרבות מירי רגב הודיעה כי תשלח את המועצה לביקורת סרטים לבחון האם יש עילה לקצץ בתקציב סינמטק תל אביב, בשל כך שסרטי הפסטיבל של עמותת "זוכרות" עוברים לכאורה על חוק יסודות התקציב. כעת היועץ המשפטי לממשלה מבהיר כי הסמכות הבלעדית בנושא מסורה לשר האוצר.

 

בסוף השבוע הקרוב יתקיים פסטיבל "48 מ"מ", המוכר כ"פסטיבל סרטי הנכבה", ביוזמת עמותת "זוכרות" ובשיתוף סינמטק תל אביב. לפי הודעתה של השרה רגב, היא הורתה למועצה לביקורת סרטים לצפות בסרטים שיוצגו בפסטיבל על מנת לקבוע אם אינם עוברים לכאורה על חוק יסודות התקציב, ומסיתים לאלימות ולגזענות.

בתגובה לפניית היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, פירטה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, מהו ההליך הפורמלי שעל פיו אפשר להפחית את התמיכה במוסד תרבות כלשהו בגין הסתה לאלימות, הסתה לגזענות או תמיכה באקט מזוין נגד מדינת ישראל. לפי מכתבה של עו"ד זילבר, ההליך החוקי והרשמי היחיד הוא הקמת צוות על ידי שר האוצר, ולא על ידי שרת התרבות, שיכלול נציגים ממשרדי האוצר, המשפטים והתרבות. דבר זה לא קרה, והמועצה לביקורת סרטים איננה צוות בדיקה רשמי לפי הליך זה.

עוד מבהירה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי הפגיעה בתקציב לא יכולה להתבצע מראש. אם יוחלט שאכן יש עילה לקיצוץ בתקציב לפי חוק יסודות התקציב, אפשר יהיה להטיל את הסנקציה רק בדיעבד. בכל מקרה, עו"ד זילבר כותבת שכדי לפגוע בחופש הביטוי יש להרים "נטל לא פשוט", כלומר, קיים קושי רב לעשות זאת.

"המסקנה היחידה מהתנהלותה של השרה רגב היא שהיא שוב מנסה להלך אימים על ציבור היוצרים והאמנים בכלל, ועל פסטיבל הנכבה בפרט, למרות שאין לה שום סמכות בנושא", מסביר עו"ד דן יקיר. "אף שברור שאין שום עילה לערוך בדיקה כלשהי לגבי הסרטים בפסטיבל סרטי הנכבה, שרת התרבות משיגה את מטרתה לחנוק את חופש היצירה ולהפחיד יוצרים מלעסוק בסוגיות הרגישות והשנויות במחלוקת בחברה הישראלית".

פניית האגודה ליועץ המשפטי לממשלה, 30.11.2015

תשובת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, 3.12.2015

 

קישורים:

שרת התרבות והספורט לא תפנה למשרד האוצר בסוגיית פסטיבל הנכבה, וואלה, 8.12.2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,חופש הביטוי,יוזמות אנטי-דמוקרטיות

סגור לתגובות.