קודם כלאו אותם מאחורי חומה, וכעת רוצים לבטל את מעמדם?

צילום: האגודה לזכויות האזרחצילום: האגודה לזכויות האזרח

האגודה לזכויות האזרח מוחה נחרצות על הפגיעה האנושה בזכויות האדם והאזרח שטמונה ברעיון שהעלה ראש הממשלה לשלול את מעמדם של עשרות אלפי פלסטינים, תושבי ירושלים, שמתגוררים בשכונות שמעבר לחומת ההפרדה בעיר.

לא רק ששלילה גורפת של מעמדם של תושבים אלו היא צעד פסול ולא מוסרי שאין כל בסיס חוקי שיאפשר אותו, אלא שמדובר בהתנערות נוספת מתושבי השכונות שמעבר לגדר. לפני כעשור הוקמה חומת ההפרדה בתוך ירושלים המזרחית, ועשרות אלפי תושבי העיר נכלאו ונשכחו מאחורי חומת ההפרדה. החלטה להציב מחסום בינם לבין יתר חלקי העיר התבצעה ואושרה על ידי בית המשפט העליון רק לאחר החלטת ממשלה בה המדינה התחייבה להמשיך ולהבטיח את החיים התקינים של התושבים בשכונות הללו. בפועל, הרשויות לא עשו מאז דבר בנידון וההתחייבויות הקונקרטיות שניתנו לבג"ץ נותרו על הנייר.

החיים של עשרות אלפי התושבים המתגוררים בשכונות הירושלמיות שמעבר לחומה הפכו לגיהינום של ממש והרשויות זנחו את התושבים. האגודה לזכויות האזרח פנתה באוגוסט לראש הממשלה בדרישה לקיים את החלטת הממשלה מלפני עשור וציינה במכתבה את הליקויים החמורים בפעולת הרשויות בשכונות אלו, כגון מחסור חמור בבתי ספר ציבוריים, אי-הגעת צוותי הצלה, תשתיות לקויות שאינן מתוקנות כגון מים וביוב ועוד. מבדיקת האגודה לזכויות האזרח שהתבצעה הבוקר, הולכי רגל וכלי רכב נאלצו להמתין למעלה משעה על מנת לעבור את המחסום, בניגוד להתחייבות המדינה בבג"ץ. בסוף המכתב מופיעה טבלה המסכמת את הפרת ההתחייבויות.

על הממשלה לזכור שלא ניתן לבטל מעמדם של אזרחים או תושבים בהינף יד ובאופן מכליל ודרקוני, ובוודאי שלא להותיר אף אדם ללא מעמד חלופי. האגודה קוראת לממשלה לזנוח את רעיון הסרק ולקיים את ההתחייבויות שלקחה על עצמה – להבטיח את זכויותיהם של תושבי ירושלים שחיים מעבר לחומה, לדאוג לשירותים הציבוריים בשכונות הללו ולהגדיל בדחיפות את התקציב המושקע בשכונות.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חופש התנועה והגדר,תושבות ומעמד

סגור לתגובות.