בין הסתה להשתקה – מדריך לחופש הביטוי של עובדים ועובדות

cc-SA-by: Michael Surrancc-SA-by: Michael Surran

מה מותר לעובד לכתוב בפייסבוק? מתי יכול מעסיק להשעות או לפטר עובד בגלל סטטוס שכתב? והאם יש בכלל קשר בין לייק או שיתוף ובין התפקוד בעבודה? מדריך חדש של האגודה לזכויות האזרח עושה סדר ומסביר מהי פגיעה בחופש הביטוי ומתי מותר למעסיק להתערב בחייו הפרטיים של העובד.

כאשר המצב הביטחוני מחמיר, אנו עדים לתופעה של פיטורי עובדים ושל התנכלות להם בגין דברים שפרסמו ברשת. בימי שגרה חופש הביטוי נחגג ברשתות החברתיות, אך כשתחושת הביטחון האישי נפגעת, ההתבטאויות מקצינות והסובלנות כלפיהן פוחתת.

רק באחרונה פוטרו עובדת חברת פלאפון ועובד בבית החולים הדסה בגין התבטאויות בפייסבוק, והשבוע פוטר עורך באתר ynet ששיתף תמונה של ראש הממשלה במדי חייל נאצי. המקרים לא הגיעו לבחינה משפטית, אך מעסיק אינו יכול לבלוש אחר עובדיו במרחב הפרטי ורק לעתים נדירות ניתן לפטר עובד בשל עמדות והשקפות שהביע, גם אם הן מקוממות ודוחות. בדרך כלל, ביקורת על הממשלה, על הצבא ועל המשטרה, ואפילו הבעת שמחה על הרג יהודים או ערבים, מוגנות על ידי חופש הביטוי. ביטוי הוא אסור כאשר הוא מסית לאלימות ולגזענות, אך גם במקרים כאלה המשטרה, ולא המעסיק, היא הגורם המוסמך לפעול נגד ביטוי בעל אופי פלילי.

כדי לסייע לעובדים לעמוד על זכויותיהם, ועל מנת להבהיר למעסיקים מתי פיטורים אינם חוקיים, פרסמה האגודה לזכויות האזרח מדריך לחופש הביטוי של עובדים, שכתבה עו"ד טל חסין.
 
עיקרי המדריך:
 
1.הסתה לאלימות ולגזענות הן עבירות פליליות. המשטרה היא זו שאמורה לפעול כנגד מי שחשוד בעבירות אלו, ולא המעסיק.
2.אסור לפטר או לפגוע בעובד רק בגלל מוצאו הלאומי, דתו או השקפתו הפוליטית. מי שעושה זאת מסתכן בקנסות כבדים ובביטול הפיטורים.
3.למעסיק אסור לפקח על עובד ולהגביל את חופש הביטוי שלו מחוץ לשעות העבודה, אף אם העובד ציין בפרופיל האישי שלו ברשת חברתית את מקום עבודתו.
4.הפעלת לחץ על מעסיק לפטר עובד בגלל שיוכו הלאומי או בגלל שכתב פוסט, לחץ לייק או שיתף פוסט ברשתות החברתיות מהווה לחץ לבצע עבירה על החוק.
5.מעסיק רשאי לפטר עובד במקרה שבו ההתבטאויות פוגעות באופן ישיר בתפקודו או בכשירותו לבצע את העבודה.
6.לגבי עובדי המגזר הציבורי – בדרגים הנמוכים אסור למתוח ביקורת מעליבה או פוגעת על מדיניות הממשלה, ולעובדים בכירים אסור למתוח שום ביקורת עליה.
 
האגודה לזכויות האזרח מזמינה עובדים שנפגעו עקב שיוך לאומי, עמדות או התבטאויות, וגם מעסיקים המתלבטים בנושא, לפנות למחלקת פניות הציבור של האגודה לזכויות האזרח או לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה.
 
מדריך לחופש הביטוי של עובדים ועובדות, אוקטובר 2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות עובדים,חופש הביטוי

סגור לתגובות.