חופש הביטוי

סירוב עיריית חיפה להשכיר אולמות לעמותת זוכרות

אילוסטרציה. CC-BY: Bombmanאילוסטרציה. CC-BY: Bombman

ביום 19.8.15 פנינו למשנות ליועץ המשפטי לממשלה בתלונה נגד סירוב מוסדות תרבות בחיפה להשכיר אולם לעמותת זוכרות. זוכרות היא עמותה הפועלת לקידום אחריותיות של הציבור היהודי בישראל לנכבה הפלסטינית, ולמימוש זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים.

בפברואר 2015 סיכמו נציגות העמותה עם סינמטק חיפה לקיים במועד כלשהו באביב פסטיבל בשם 48 מ"מ, שיוקדש לסרטים בנושא הנכבה והשיבה. מנהל סינמטק חיפה הודיע לעמותה כי הוא קיבל אישור לכך מאתו"ס, חברה עירונית האחראית על ניהול אירועי התרבות בעיר. עו"ד יונה יהב, ראש העירייה, הוא יו"ר מועצת המנהלים שלה. פסטיבל דומה התקיים מספר חודשים קודם לכן בשיתוף עם סינמטק תל-אביב. בעקבותיו איימה שרת התרבות דאז לימור לבנת לפנות למשרד האוצר בדרישה לקצץ מתקציבו של סינמטק תל-אביב, לפי התיקון לחוק הידוע בכינוי "חוק הנכבה" (איום סרק חסר כל יסוד בדין). למיטב ידיעתה של העמותה, בשל כך סירב ראש עיריית חיפה לאשר את קיום האירוע. בתגובה שנמסרה לעיתון הארץ טען עוזרו הבכיר של ראש העירייה כאילו מעולם לא סוכם על קיום אירוע משותף עם הסינמטק, וציין כי העמותה מוזמנת לשכור את אולם הסינמטק כמו כל גוף אחר. אך כשניסו נציגות העמותה לשכור אולם בסינמטק חיפה הן נדחו בלך ושוב. פנייה דומה למוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית סורבה ללא נימוק. פנייה אנונימית לשני המוסדות האלה הניבה תשובות מיידיות והצעה לתאריכים פנויים.

במכתבנו ליועץ המשפטי לממשלה הדגשנו, כי הדין מחייב רשות מקומית להשכיר אולמות לפעילות תרבותית ופוליטית. כך נקבע, בין היתר, בפסק דין שניתן לפני עשור בערעור שהגשנו לבית המשפט העליון:

"מקובל עלינו כי על רשות מקומית לאפשר שימוש בשטחים הציבוריים שבמתחם השירותים שלה לשם קיום פעילויות ציבוריות שונות, לרבות פעילויות בעלות אופי פוליטי או מעין-פוליטי, וזאת כדי לכבד ולקיים את חופש הביטוי באותם מתקנים המיועדים לשימושו של הציבור הרחב. שטחיה הציבוריים של רשות מקומית מהווים במה אפקטיבית לשם השמעת דעות והחלפת רעיונות ועל כן שלילת נגישותם בפני הביטוי הפוליטי עלולה לפגוע קשות בעקרון חופש הביטוי."

עוד ציינו במכתב, כי מקרים אלה מצטרפים לאיומיה של שרת התרבות לקצץ בתמיכות של מוסדות תרבות כתיאטרון אלמידאן ופסטיבל הקולנוע בירושלים בשל ההצגה "הזמן המקביל" או בשל הקרנת סרט תיעודי על יגאל עמיר, וכן להתערבותו הבוטה של שר החינוך בהחלטתו להסיר את ההצגה "הזמן המקביל" מסל תרבות. הם גם מצטרפים להחלטה של עיריית באר שבע לאסור על עמותת פורום דו-קיום בנגב לשוויון אזרחי להקרין במקלט עירוני את הסרט "רעד בעזה", ולהחלטה דומה של עיריית שדרות לבטל את הקרנת הסרט בסינמטק שדרות. כל ההחלטות הללו באות להטיל צנזורה על ביטויים פוליטיים ואמנותיים שבעיני הרשויות הם שנויים במחלוקת, ולהצר את השיח במרחב הציבורי שאמור להיות שיח פתוח, נוקב ומאתגר. הסכנה לחופש הביטוי מכל אחת מההחלטות האלה, ועוד יותר מכך ממשקלן המצטבר, היא חמורה.

פניית האגודה למִשנות ליועץ המשפטי לממשלה, 15.8.2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: חופש הביטוי

סגור לתגובות.