האגודה ללונה גל: אין לקיים יום סגור לערבים בלבד

אילוסטרציה. CC BY: Heather Cowperאילוסטרציה. CC BY: Heather Cowper

בעקבות יום סגור לערבים בלבד שערך הלונה גל בעיד אל פיטר, פנתה האגודה לזכויות האזרח למנכ"ל האתר והתריעה, כי הפרדה בין בני אדם אך ורק על בסיס לאום מגבירה ניכור, מקבעת תפיסות חברתיות פסולות, נטולת כל הצדקה ועל כן אין לקיימה. "שלא כמו ההפרדה המגדרית שאתם עורכים בהקצותכם לנשים וגברים ימי רחצה ובילוי נפרדים", כתבה עו"ד טל חסין מהאגודה, "שונות לאומית כשלעצמה אינה מצדיקה הפרדה. הפרדה בין יהודים וערבים, שחותרת לצמצום המגע בין הקבוצות, ניזונה ממטענים חברתיים ואידאולוגיים ועלולה לגרום לחיזוקם ולהנצחתם של סטראוטיפים, דעות קדומות ותפיסות חברתיות פסולות של בני הקבוצות המופרדות אחת כנגד השנייה. הפרדה היא אמצעי פסול המנציח התרחקות ותודעה של הדרה וניכור. לא פעם משקפת הפרדה כזאת את טיבן של מערכות היחסים בין קבוצות שונות בחברה, ולמצער את האופן בו תופסים אותן מחוללי ההפרדה. דברים אלה מקבלים משנה תוקף במציאות החיים המורכבת בישראל".

 

30 ביולי 2015

 

לכבוד
מר יורם אדרי
מנכ"ל חברת דוגל-ייזום
בפקס': 04-6731780

 

שלום רב,

 

הנדון: הפרדה פסולה על רקע לאום בלונה גל

 

אנו פונים אליך בבקשה שתיפסק לאלתר ההפרדה על בסיס לאום הנהוגה בלונה גל, זאת לאחר שביום 18 ביולי 2015 התקיים בו יום סגור לערבים בלבד. הפרדה בין בני אדם אך ורק על בסיס לאום מגבירה ניכור, מקבעת תפיסות חברתיות פסולות, נטולת כל הצדקה ועל כן אין לקיימה, כמפורט להלן:

1. בשבת, 18 ביולי 2015, הגיעה קבוצה של כ-15 בני אדם ללונה גל וביקשה לרכוש כרטיס כניסה. אולם בקופות נאמר להם, כי זהו יום סגור לערבים "בגלל החג". כשאחת מחברות הקבוצה התעניינה האם מדובר ביום סגור לקבוצת ערבים מוגדרת נאמר לה שלא, כל אחד יכול להיכנס ובלבד שהוא ערבי. לא הועילו דבריה כי היא לא רואה כל בעיה בבילוי משותף של יהודים וערבים, ושערי הלונה גל נותרו חסומים הפני הקבוצה.

2. ואכן, בדיקה באתר האינטרנט של הלונה גל מגלה שה-18 ביולי סומן כיום סגור ל"אירוע חג אל פיטר למגזר הערבי".

3. שלא כמו ההפרדה המגדרית שאתם עורכים בהקצותכם לנשים וגברים ימי רחצה ובילוי נפרדים, שונות לאומית כשלעצמה אינה מצדיקה הפרדה. הפרדה בין יהודים וערבים, שחותרת לצמצום המגע בין הקבוצות, ניזונה ממטענים חברתיים ואידאולוגיים ועלולה לגרום לחיזוקם ולהנצחתם של סטראוטיפים, דעות קדומות ותפיסות חברתיות פסולות של בני הקבוצות המופרדות אחת כנגד השנייה.

4. הפרדה היא אמצעי פסול המנציח התרחקות ותודעה של הדרה וניכור. לא פעם  משקפת הפרדה כזאת את טיבן של מערכות היחסים בין קבוצות שונות בחברה, ולמצער את האופן בו תופסים אותן מחוללי ההפרדה. דברים אלה מקבלים משנה תוקף במציאות החיים המורכבת בישראל.

5. פעמים רבות הפרדה בין קבוצות על בסיס מוצא ולאום אף משמשת ככלי להדרה ואפליה של פרטים על בסיס קבוצתי.

6. אף שייתכנו מקרים (בודדים) בהם נוכל להצדיק הפרדה בין הקבוצות, למשל בתחום החינוך הממלכתי בו נועדה ההפרדה לשמר ולטפח את השפה הערבית במערכת החינוך הערבית, אין זה המקרה שבפנינו. כשם שלא יעלה על הדעת להפריד בין יהודים לערבים בדיור, בקווי תחבורה ציבורית ובמרכזי קניות, כך בוודאי שאין לקיימה בפעילות פנאי וכיף שמציע הלונה גל.

אשר על כן נבקשכם לחדול מלקיים ימים נפרדים לערבים ויהודים.

נודה להתייחסותכם,

 

בכבוד רב ובברכה,

טל חסין, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לשוויון

סגור לתגובות.