הזכות לדיור

האם לראשונה תיפסל חברת נדל"ן במכרז בנייה בשל אפליה?

אילוסטרציה. צילום: טל דהןאילוסטרציה. צילום: טל דהן

האגודה לזכויות האזרח פנתה לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בשם בני הזוג איהאב וקייטי מזלבט מהישוב מעיליא, וביקשה להפעיל נגד חברת גליל מגורים את הסנקציות הקבועות במכרזי רמ"י נגד יזמים מפלים – ביטול זכייתם במכרזים ו/או קנס בשווי 15% מסכום הזכייה. הפנייה נעשתה לאחר שנחשף בתחקיר של ערוץ 10 כי החברה התחמקה מלמכור לבני הזוג דירה בפרויקט מגורים במעלות תרשיחא, אך באותו יום הייתה מוכנה למכור דירה באותו פרויקט לתחקירנית שהזדהתה כרוכשת יהודייה.

אשת המכירות של החברה אף אמרה לתחקירנית בשיחה ביניהן, כי "אין לנו בני דודים. אסור לי להגיד לכם את זה. אסור אסור לדבר על זה אבל אנחנו לא מוכרים לערבים. אנחנו לא מוכרים ואם הם מתעניינים אז אנחנו פשוט עסוקים מאוד מאוד ואנחנו פשוט אין לנו זמן להיפגש איתם".

במכתב ששלחה האגודה לרמ"י כותב עו"ד גיל גן-מור, מנהל היחידה לזכויות חברתיות-כלכליות באגודה, כי החברה פעלה בניגוד מוחלט לתנאי המכרז, האוסרים על אפליה בשיווק הדירות, וכי יש להפעיל נגדה את הסנקציות הקבועות במכרז: ביטול הזכייה ו/או קנס בשווי של 15% משווי הזכייה, אשר במקרה זה עומד על כמיליון ש"ח.

עו"ד גיל גן-מור: "על רמ"י לפעול בנחישות נגד יזמים מפלים, ולהבטיח את הזכות של כל האזרחים לשוויון בנגישות לקרקעות המדינה. אם רמ"י תפעיל את הסנקציות הללו זה יהיה תקדים חשוב במאבק נגד אפליה בדיור, שבוודאי ירתיע יזמים שיחשבו להפלות על בסיס לאום, דת, ארץ מוצא, נטייה מינית וכדומה".

הסנקציות נוספו לכל המכרזים לבנייה רוויה של רמ"י בתחילת 2011 בעקבות עתירה של האגודה לזכויות האזרח נגד פרויקט מפלה ביפו, אולם עד עתה לא נעשה בהן שימוש. אחת הסיבות לכך היא שהאפליה נעשית יותר ויותר מוסווית וקשה לאיתור, והמקרה הנוכחי מדגים זאת. לפי התחקיר, בני הזוג "יובשו" בהמתנה, ואלמלא היו ערניים לבדוק האם מישהו שאינו ערבי מקבל יחס שונה, אולי כלל לא היו יודעים שהחברה נוהגת באופן מפלה על בסיס לאום.

פניית האגודה לרשות מקרקעי ישראל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,דיור, תכנון וקרקעות,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.