מהגרי עבודה

ארגוני זכויות אדם: ביטול ועדת עובדים זרים – בכייה לדורות

צילום: פלביה די סגניצילום: פלביה די סגני

הוועדה היא הפלטפורמה היחידה בכנסת שבה נשמע קולם של מהגרי העבודה, אחת הקבוצות המוחלשות ביותר בישראל

 

קו לעובד, המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם פנו הערב (1.6.2015) אל יו"ר הכנסת ואל חברי הכנסת והתריעו מפני הכוונה לבטל את ועדת העובדים הזרים של הכנסת. במכתב מבהירים הארגונים כי בשנים האחרונות הפכה ועדת עובדים זרים לפלטפורמה היחידה בכנסת שבה נשמע קולם של מהגרי העבודה, אחת הקבוצות המוחלשות ביותר בישראל. הארגונים מזכירים את חשיבותה של הוועדה במיוחד נוכח ההסכם הקואליציוני בין "כולנו" ל"ליכוד", המבקש לאפשר הבאת מהגרי עבודה לישראל בידי חברות קבלניות זרות, באופן שיוביל לפגיעה חמורה בזכויותיהם, עד כדי סכנה לסחר בבני אדם ותוך התעלמות מהחלטות ממשלה קודמות בתחום.

הארגונים מתריעים מפני מצב שבו יזכו המשרדים האחראיים, כגון משרד הפנים ומשרד הכלכלה, לחופש פעולה מוחלט, ללא ביקורת ומבלי צורך למסור דין וחשבון על תפקוד לקוי. עוד מודגש כי ביטול הוועדה יאפשר להחביא מעיני הציבור דיונים הנוגעים לנושאים הרי גורל כמו סחר בבני אדם למטרות עבודה והעסקה בתנאי עבדות.

 

1 ביוני 2015

 

לכבוד
ח"כ יולי אדלשטיין
יו"ר הכנסת

 

שלום רב,

 

הנדון: פרסומים בדבר כוונה לבטל ועדת עובדים זרים בכנסת

 

על פי פרסומים שונים נודע לנו על כוונה לבטל את ועדת עובדים זרים בכנסת. אנו, מנכ"לים של ארגוני זכויות אדם, פונים אליך בדחיפות לפעול נגד החלטה זו.

בשנים האחרונות ועדת עובדים זרים הפכה לפלטפורמה היחידה בכנסת שבה נשמע קולם של העובדים המוחלשים ביותר במדינה. מעל למאה אלף מהגרי ומהגרות עבודה מועסקים בישראל, ומחזיקים ענפי תעסוקה שלמים על גבם. רבים מהם חווים הפרת זכויות חריפה, הן של זכויותיהם כעובדים והן של זכויותיהם כבני אדם.

פעמים רבות הייתה הוועדה הכתובת היחידה למהגרות ומהגרי העבודה בישראל, לאחר שורת אישורים מהירים שהרעו  את מצבם – הגבלות על חופש התנועה והעיסוק של עובדות סיעוד, הבאת עובדי חקלאות במסווה של תוכניות לימוד סטודנטיאליות, תוכניות להבאת עובדים מסין על אף החלטת ממשלה הקובעת שקיימת סכנה לסחר בבני אדם. בוועדה התקיימו דיונים רבים על זכויות בסיסיות של מהגרים בישראל, ובהם דיונים על העסקה בתנאי עבדות, על ניצול מיני של מהגרות עבודה, על העדר נגישות לשירותי בריאות ורווחה, על העסקת עובדות סיעוד למעסיקים בעלי מוגבלויות ועל הנתונים שלפיהם רוב הנפגעים בתאונות עבודה הם עובדים זרים.

אחריותך כמשרת הציבור לשמור על קיומה של ועדה זו אף עולה בהתחשב בכך שההסכם הקואליציוני שפורסם לאחרונה בין "כולנו" ל"ליכוד" מבקש לאפשר הבאת מהגרי עבודה לישראל בידי חברות קבלניות זרות, באופן שיוביל לפגיעה חמורה בזכויותיהם עד כדי סכנה לסחר בבני אדם,  תוך התעלמות מהחלטות ממשלה קודמות בתחום.

ביטול הוועדה יהיה בכייה לדורות. הוא יאפשר למשרדים האחראיים כגון משרד הפנים ומשרד הכלכלה חופש מוחלט ללא ביקורת, מבלי צורך למסור דין וחשבון על תפקוד לקוי. בעוד שמדינות מערביות אחרות מעניקות משקל מהותי לכל הנוגע לסחר בבני אדם, ומדי שנה מחלקת המדינה האמריקנית בוחנת את מידת ההתמודדות של ישראל עם סוגיות אלה, ביטול הוועדה יאפשר להחביא מעיני הציבור דיונים הנוגעים לנושאים הרי גורל כמו סחר בבני אדם למטרות עבודה והעסקה בתנאי עבדות, שמתקיימים כיום בוועדה זו בלבד.

אנו מפצירים בך לפעול להגנה על זכויותיה של אחת הקבוצות המוחלשות ביותר בחברה הישראלית,  ולמנוע את ביטול  ועדת הכנסת היחידה שמשמיעה את קולם של מהגרי העבודה ושתפקידה להגן על זכויותיהם.

 

בכבוד רב ובברכה,

 

עלא ח'טיב, מנכ"ל קו לעובד

שרון אברהם-ויס, מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח בישראל

רעות מיכאלי, מנכ"לית המוקד לפליטים ולמהגרים

רן גולדשטיין, מנכ"ל רופאים לזכויות אדם

 

העתקים:
ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכנסת
חברי הכנסת ה- 20

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: מהגרי עבודה

סגור לתגובות.