להדליק שוב את האור: ברכת סמי מיכאל לחג הפסח

שמחה לא תשרה במצודות נעולות של בדידות וגזענות. חגנו זה הוא הזדמנות לחדש את הסולידריות החברתית, שהיתה תמיד ערובה לקיומנו

 

חברות וחברים יקרים,

במרוצת הדורות בישר חג האביב והחירות שבפתח את הערבות ההדדית ואת הסולידריות החברתית. ליל הסדר נחגג בכמה גָלויות בדלתות פתוחות ובאור בחלונות. לאמירה 'כל דכפין ייתי וייכול' משמעות המעוגנת בנשמת עם ששאב תעצומות נפש מהאמונה כי אנו ערבים זה לזה. דווקא מדינת ישראל, לאחר 67 שנים מיום הקמתה, היתה למבצר נעול של עשירים מפוטמים, לשדה הפקר ולהזנחה של שכבות עממיות הסובלות ממצוקה. הפערים בין מרכז לפריפריה, המחסור בדיור יחד עם קריסת מערכת הרווחה מקעקעים את הסולידריות שהיא אבן יסוד של כל חברה מתוקנת. התסכול והיאוש מתועלים ביד מרושעת לא אל השערים הנכונים כי אם אל שכבות עניות וחסרות ישע. מצער להיווכח בגזענות המשגשגת בתוכנו, בניכור כלפי החלש, ובתהום בין קבוצות שונות בחברה שמיום ליום מעמיקה יותר ויותר. יהודים לא רוצים לחיות בסביבה של ערבים, חילוניים מתרחקים מסביבה של דתיים, לבני עור מציבים מתרסים בפני כהי עור, ואזרחים שאינם יהודים נחשפים לשיסוי לאומני.

קשה למצוא בתולדות עמנו רגעים קשים של שסעים חברתיים אלימים כאלה בין שמאל לימין, בין מזרחים לאשכנזים, בין יהודים לערבים. הזרוע לאכיפת הדמוקרטיה גם היא נגועה במחלת התפרקות מערכים. הגילויים של הפיכת נשים המשרתות במשטרה לקורבן של הטרדה מעוררים הרהורים נוגים באשר למוסריותה של אחת הזרועות החשובות בכל חברה.

באווירה של מלחמה וליבוי יצרים לאומנים, מתגברת הנטייה לדיכוי חופש ההבעה והביטוי, לרדיפת אמיצים המכריזים כי יש דרך אחרת לפתרון סכסוכים. מי שמורה על דרך השלום מושמץ כבוגד, מי שמרים קול נגד הכיבוש ונגד הפרת זכויות אדם בשטחים נחשב עוכר ישראל.

בבוא חג האביב והחירות, אנו – עובדי האגודה לזכויות האזרח בישראל, חבריה, תומכיה ואוהדיה – פועלים רבות כדי לא להיכנע לייאוש. אוזלת יד והתבודדות מעולם לא פתרו בעיה. למרות הכל, מדינת ישראל היא מדינה עשירה ודמוקרטית. חוקים ומוסדות דמוקרטיים עדיין משמשים לה מורה דרך. רבים-רבים בעלי רצון טוב עדיין שואפים לחיות על-פי ערכים אנושיים. יש בידנו להדליק שוב את האור בחלונות ולפתוח את הדלת לסובל ממצוקה, לשונה מאתנו, לשכן שנברא באותו צלם. בבואנו לברך את עצמנו בחג חירות שמח, יש לזכור כי שמחה לא תשרה במצודות נעולות של בדידות וגזענות. רוב מועדי ישראל נחגגו ברוח אוניברסאלית, וחגנו זה הוא הזדמנות נאותה לחדש את הסולידריות החברתית, שהיתה תמיד ערובה לקיומנו.

שיבואו עלינו לטובה חג הפסח וחג הפסחא,

חג חירות שמח לכולנו,

שלכם,
סמי מיכאל

pesach2015b

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.