הזכות לדיור

להפסיק שיווק מפלה של דירות לציבור הדתי-לאומי בלבד בפרויקט כרמי גת

צילום: טל דהןצילום: טל דהן

האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), בדרישה להורות לחברת "באמונה" להפסיק את השיווק המפלה שלה לדתיים לאומיים בלבד כתנאי להשתתפותה במכרז לרכישת קרקע ציבורית בכרמי גת, בקרית גת. בפנייה מציין עו"ד גיל גן-מור, מנהל היחידה לזכויות חברתיות-כלכליות באגודה, כי הקרקע יועדה לציבור הרחב, וכי על פי תנאי המכרז, מתמודד אינו יכול לנקוט באפליה פסולה בשיווק יחידות הדיור; למרות זאת, החברה משווקת את השכונה לציבור הדתי-לאומי בלבד ("סרוגים") באופן גלוי ופומבי.

בפנייה טענו כי אפליה בשיווק, האסורה כאמור על פי תנאי המכרז, כוללת גם שיווק סלקטיבי וקמפיין מפלה, שכן כל אדם סביר הרואה את הקמפיין יסבור כי אם אינו דתי-לאומי אינו זכאי לרכוש דירה. לכן זוהי אפליה בשיווק הדירות, ואין צורך להראות כי אדם ניסה לרכוש דירה ונדחה. ביקשנו מהרשות לקבוע כללים ברורים ומפורשים בנושא, דוגמת הכללים שקבעה ממשלת ארה"ב בעניין פרסום ושיווק מודעות המנוגדות לחוק הדיור ההוגן.

עו"ד גיל גן-מור: "האגודה לזכויות האזרח נאבקת מזה שנים בפרקטיקות של אפליה בדיור. בשל כך אנחנו נאבקים בוועדות הקבלה ליישובים קהילתיים שמדירות קבוצות שונות, לרבות דתיים וחרדים, וזו גם הסיבה לכך שנאבקנו בקבלנים מפלים, בין השאר בתל אביב, עכו ויפו.

הקרקע המדוברת היא קרקע ציבורית, והיא הוקצתה להקמת פרויקט דיור לכלל הציבור. בתנאי המכרז נכתב, שחור על גבי לבן, כי שיווק מפלה של הדירות הוא פסול ואסור. כשחברת 'באמונה' מפרסמת את הפרויקט ככזה שמיועד לציבור הדתי לאומי בלבד, משמעות הדבר היא אפליה, בניגוד לתנאי המכרז.

דרשנו מרשות מקרקעי ישראל להסביר לחברה את הפסול בשיווק זה, על מנת שהחברה תוכל לעצור את הקמפיין המפלה ולהמשיך ולהתמודד במכרז כחוק. עד עתה, רמ"י לא פעלה, והתוצאה עלולה להיות, שאם החברה תזכה במכרז, רמ"י תידרש לפסול את זכייתה או להטיל עליה קנס כבד, בשיעור של 15% מעלות הזכייה."

 

עדכון, 2.6.2015: בעקבות פניית האגודה החליטו משרד המשפטים ורשות מקרקעי ישראל לדחות בחודש את המכרז, כדי לבדוק את הנושא.

 

פניית האגודה לרשות מקרקעי ישראל, 17.2.2015

תגובת חברת "באמונה", 9.3.2015

תגובת האגודה, 10.3.2015

תגובת "באמונה", 16.3.2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.