מבקשי מקלט ופליטים

לספק לאלתר אמצעי חימום למבקשי המקלט המוחזקים ב"חולות"

צילום: חגי אלעדצילום: חגי אלעד

בחדרי המגורים ב"חולות" אין אמצעי חימום חשמליים, ולשוהים במתקן אסור להכניס אמצעי חימום משלהם. ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ

 

המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם עתרו היום (11.1.2015) לבג"ץ בדרישה לספק אמצעי חימום חשמליים לחדרי המוחזקים במתקן השהייה "חולות". העותרים ביקשו מבית המשפט לקבוע דיון בהול בעתירה וכן לתת צו ביניים, במסגרתו עד להתקנת אמצעי חימום מספקים המוחזקים לא יחויבו לשהות במתקן בשעות הערב והלילה, ובנסוף יתאפשר להם להכניס למתקן אמצעי חימום משלהם ולהשתמש בהם.

"חולות" מצוי במדבר שם "הקור עז ומצמית", נכתב בעתירה. "השוהים ב'חולות' מונים כיום 2,300 נפש בקירוב, ומוחזקים במתקן בכפייה […]היעדרם של אמצעי חימום חשמליים בחדרי המוחזקים במתקן אינו תקלה או עניין של היערכות. הוא מדיניות. כלומר, בעיית הקור אינה בעייה שהמשיבים אינם מודעים לה, או נדרשו להיערך לה לפתע וטרם הספיקו לעשות זאת. 'מרכז השהייה חולות' אינו פתרון "אד-הוק" שהוקם לאחרונה בחופזה וטרם הספיקה ההתארגנות בו. הוא מתקן מתוכנן. הוא תוכנן לפרטי פרטיו – על הוראות הבינוי, ההקמה והאכלוס הנוגעות לו – בשנת 2011 […] המתקן נבנה במהלך השנים 2012 ו-2013. הוא פועל ומאוכלס מאז חודש דצמבר 2013. אפשר היה להתקין אמצעי חימום בחדרי המגורים בשעת הקמתו או סמוך להפעלתו […]המשיבים בחרו שלא לעשות זאת."

העתירה כוללת גם פירוט הטמפרטורות הממוצעות באזור קציעות בחודש ינואר – הנעות בין 14 מעלות צלזיוס ביום ל-6 מעלות בלילה, כאשר בימים האחרונים הטמפרטורה נמוכה מן הממוצע, ובסוף השבוע האחרון ירדה ל-2- מעלות. "חרף הקור המצמית שירות בתי הסוהר, המופקד על הפעלת 'חולות', אינו מספק ואינו מתקין בחדרי המגורים אמצעי חימום חשמליים  מזגנים, תנורי חימום, רדיאטורים, מפזרי חום וכו' – ואף אינו מאפשר לשוהים להכניס אמצעי חימום חשמליים לחדריהם ולהשתמש בהם".

עורך הדין עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, שהגיש את העתירה בשם הארגונים, התייחס בעתירה גם לתגובת שב"ס בנושא, לפיה אין חלוקת תנורים מחשש לשריפות וכן כי המקומות הציבוריים במתקן מחוממים. "בניגוד לתפישתם של המשיבים", נכתב בעתירה, "המוחזקים ב'חולות' אינם ילדים. הם אנשים בוגרים ועצמאיים. ממש כמו המשרתים במקום, הנהנים מחימום בלי להצית את עצמם, גם המוחזקים יודעים להפעיל מכשירי חימום חשמליים, ויודעים להיזהר בהם. אפילו היה מקום לחשש מהפעלת תנורים, הרי שיש שפע של אמצעי חימום חשמליים שאין חשש שיגרמו לשריפה: מזגנים, רדיאטורים, קונווקטורים, קמינים חשמליים, מפזרי חום, מקריני חום, פטריות חימום ותנורים עם מנגנוני בטיחות המבטיחים את כיבוים, אם הם זזים ממקומם או נופלים. שירות בתי הסוהר לא דאג לאף אחד מהם. עוד יש לציין שהמוחזקים ב'חולות' אינם שוהים כל היום בחדר האוכל ובמועדון, אפילו אלה מחוממים, וממילא מתחמים אלה אינם יכולים להכיל את כולם כל העת ולחממם בכל רגע נתון. יתרה מזו, ובכך העיקר, בעיית הקור העז חריפה במיוחד בלילה – אז המוחזקים אנוסים לשהות בחדריהם, עשרה אנשים בכל חדר."

בעתירה מובא גם תצהירו של טשומה נגה דסטה, מבקש מקלט מאריתריאה שהגיע לישראל בשנת 2008, ומוחזק ב"חולות" מאז פברואר 2014. דסטה מספר כי שב"ס אינו מאפשר למוחזקים להכניס לחדרים אמצעי חימום משלהם. "מעת לעת סוהרים עם קסדות חמושים ברובים עורכים ביקורות בחדרים, ובודקים את הציוד האישי של המוחזקים. אם נמצאים אמצעי חימום חשמליים הם מחרימים אותם." דסטה מעיד עוד, כי בשל הקור בעונה זו של השנה הוא וחבריו נמצאים רוב שעות היממה במיטותיהם בחדרים.  השמיכות ששב"ס מספק אינן מחממות די, והמוחזקים לובשים שכבות רבות של בגדים כדי להתחמם. "יש אנשים רבים שנכנסים למיטה עם הבגדים שלבשו בחוץ, משום שאין להם מספיק בגדים ללבוש כדי להתחמם", הוא מציין ומוסיף: "אני ורבים מחבריי ממעטים מאוד להתקלח בתקופה זו. המים אמנם חמים, אבל משום שחדר המקלחת וחדר המגורים אינם מחוממים, בלתי נסבל בקור המקפיא להסיר את הבגדים ולהתלבש לאחר המקלחת." המועדון באגף אמנם מחומם, אבל אינו יכול להכיל את כל 280 המוחזקים באגף. גם חדר האוכל מחומם, ואולם הוא פתוח רק במועדי הארוחות.   "רבים מוותרים על ארוחת הבוקר בגלל הקור בדרך מהחדר לחדר האוכל", מציין דסטה. לעומת חדריהם של המוחזקים שאינם מחוממים, "כל החדרים שמשמשים את אנשי שירות בתי הסוהר, משרד הפנים והמרפאה מחוממים. המתקן גדול מאוד", מדגיש דסטה, "ובעוד שאנו, המוחזקים בו, צועדים ברגל ממקום למקום בקור, האנשים שמשרתים בו נוסעים בתוך המתקן במכוניות מחוממות."

עו"ד פלר טוען בעתירה כי החוק קובע ש"במרכז השהייה יסופקו לשוהים תנאי מחיה הולמים", וכי היעדרם של אמצעי חימום חשמליים במזג האוויר השורר במקום חותר תחת החובה הקבועה בחוק ופוגע בכבודם באופן אנוש ואסור. לאור כל זאת, עו"ד פלר מבקש מבית המשפט לקיים דיון בהול, וכן לתת צו ביניים, במסגרתו עד להתקנת אמצעי חימום מספקים המוחזקים לא יחויבו לשהות במתקן בשעות הערב והלילה, ובנסוף יתאפשר להם להכניס למתקן אמצעי חימום משלהם ולהשתמש בהם.

בג"ץ 177/15

 

קישורים:

אילן ליאור, למרות הקור העז, שב"ס מונע מהמוחזקים בחולות להשתמש בתנורי חימום, הארץ, 10.1.2015

 

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: מבקשי מקלט ופליטים

סגור לתגובות.