הודעת רשות המים בעניין הניתוקים – התקדמות משמעותית

האגודה מברכת על ההודעה שלפיה ניתוק מים לחייבים ייעשה רק באישור מיוחד. כעת יש לעקוב אחר היישום

 

האגודה לזכויות האזרח מברכת על הודעת רשות המים הבוקר (17.11.2014) בוועדת הכלכלה של הכנסת, ולפיה החל מתחילת 2015 לא יורשו תאגידי המים לנתק משקי בית מהזרם ללא היתר מיוחד, וכי מעוטי יכולת שלא עמדו בתשלומי המים יהיו מוגנים מפני ניתוק.

בבדיקה שערכה בעבר האגודה לזכויות האזרח, נמצא כי מדי חודש מנתקים תאגידי המים אלפי משקי בית שלא שילמו את חובותיהם בזמן.

עו"ד טלי ניר, מנהלת מחלקת זכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח, שעתרה לבג"ץ נגד ניתוקי המים וליוותה את תהליך גיבוש הכללים והמגבלות לניתוקים: "המהלך עליו הכריזה רשות המים הוא התקדמות משמעותית בהשוואה למצב כיום, שבו תאגידי המים עושים דין לעצמם ומנתקים משקי בית שלא עמדו בתשלומים, ללא קשר למצבם הכלכלי. כעת, יש לעקוב אחר יישום ההודעה. יש להבטיח כי הוועדה האחראית על ניתוקי המים מטעם הרשות תפעל לפי כללים הוגנים ונכונים, ותחסל את התופעה המחפירה של ניתוק מזרם המים של אנשים חסרי אמצעים."

מירי כהן מירושלים, אם חד הורית שהיתה מנותקת למשך חמישה ימים מזרם המים בגלל חוב של 1200 ש"ח: "אני שמחה שהמאבק הארוך הזה הגיע להישג משמעותי, שימנע את מה שאני ועשרות אלפי משפחות אחרות סבלנו בשנים האחרונות. עכשיו הזמן לטפל גם במתן הנחות למשפחות שחיות בעוני, כדי למנוע מראש את תפיחת החובות על המים. אני מקווה שבוועדה החדשה שתדון בניתוקי המים ישבו גם נציגים מהציבור שבאים מהשטח ויוכלו לפעול ברגישות הנדרשת אל המשפחות שיגיעו אליה, יותר מה'מומחים' שהוצעו על ידי רשות המים".

לקראת הישיבה שנערכה היום בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת קראה האגודה לחברי הוועדה להפסיק את ניתוקי המים לחייבים כאמצעי לגביית חובות, ולהבטיח את זכות היסוד למים לכל בית בישראל. לפני כשנה הגישה רשות המים לוועדה טיוטה של הכללים להפסקה או לצמצום אספקת המים בשל חוב, אולם הוועדה דחתה את הנוסח לאחר שהיה ברור כי נעדרים ממנו כמה עקרונות יסוד ואיזונים ההכרחיים לשמירת זכויות האדם. בפנייה לוועדה מפרטת עו"ד טלי ניר את ההסדרים הנדרשים כדי להבטיח את גביית חובות הוגנת על ידי תאגידי המים ואת הפסקת הניתוקים.

תמצית ההסדרים הנדרשים:

זכות היסוד למים מחייבת איסור בחקיקה של ניתוקי מים; את החובות יש לגבות בדרכים חלופיות כמקובל במדינות רבות במערב. לחלופין בלבד, יש להבטיח שאוכלוסיות מסוימות יהיו חסינות מניתוקי מים – מעבר לאוכלוסיות שכבר הוסכם עליהן, יש להוסיף גם עניים ע"פ פרמטרים שיקבעו, משפחות עם ילדים, מוגבל באמצעים של ההוצל"פ, זכאי להסדר תשלום או פטור בפשיטת רגל ובעלי נכות רפואית של 70% ומעלה.

החלטות הנוגעות לקביעת סטטוס הצרכן מבחינה כלכלית, הסדרי תשלום, הסדרי גביה וצמצום אספקת מים חייבות להיוותר בידי רשויות ציבוריות, ויש לקבוע קריטריונים ברורים ואחידים להחלטות אלו. נטל בדיקת מצב החייב ופניה לגוף שייקבע לקביעת סטטוס החייב – חייב להיות על תאגיד המים, ולא על הצרכן עצמו.

יש לאסור על שימוש בהליכי גביה מנהליים ובעיקולים לגביית החוב, ולחייב לעשות זאת באמצעות הליכים משפטיים וההוצאה לפועל בלבד; להעמיד את גובה הסכום במינימאלי לניתוק על 1000 ש"ח; להתאים את הסדר התשלום ליכולותיו של הצרכן; ולקבוע מנגנון פיקוח על התאגידים הכולל ערר, דיווח, סנקציות במקרים שלא עומדים בכללים וכן הלאה.

פניית האגודה לזכויות האזרח לחברי ועדת הכלכלה, 13.11.14

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות למים,זכויות חברתיות,זכויות חייבים

סגור לתגובות.