האגודה ליועץ המשפטי לממשלה: להבהיר כי שימוש בנשק קטלני הוא מוצא אחרון

האגודה פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בעקבות דברי השר אהרונוביץ' ותקרית הירי בכפר כנא 

 

בעקבות דברי השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', לפיהם "מחבל שפוגע באזרחים דינו להיהרג", ועל רקע תקרית הירי בכפר כנא, פנתה עו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח אל היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה שיבהיר, כי דברי השר אינם משקפים את הדין, וכי שימוש בכוח קטלני על ידי שוטרים יכול להיעשות כמוצא אחרון בלבד.

 

9 בנובמבר 2014

 

לכבוד
מר יהודה וינשטיין
היועץ המשפטי לממשלה
באמצעות פקס: 02-6467001

 

שלום רב,

 

הנדון:  התבטאותו של השר אהרונוביץ' לפיה "מחבל שפוגע באזרחים דינו להיהרג"

 

הננו פונים אליך כדי להביע את דאגתנו העמוקה נוכח התבטאותו החמורה של השר יצחק אהרונוביץ' בשבוע שעבר, לפיה "מחבל שפוגע באזרחים דינו להיהרג". כפי שפורסם בתקשורת, הדברים נאמרו בהמשך להתייחסות השר לירי למוות במחבל, שביצע את פיגוע הדריסה בירושלים: "הפעולה של קצין המג"ב, שדלק אחרי המחבל והרג אותו במהירות, היא פעולה נכונה ומקצועית וכך הייתי רוצה שיסתיימו האירועים.  מחבל שפוגע באזרחים דינו להיהרג". מבלי להתייחס לשאלה, אם במסגרת אירוע ספציפי זה אכן היה צורך להשתמש בכוח קטלני – הרי שאמירה גורפת זו של השר עלולה להתפרש כהתרת הרסן לשימוש בכוח קטלני גם בנסיבות שאינן מצדיקות זאת ובניגוד לחוק.

הדין בעניין השימוש בכוח קטלני בידי שוטרים הוא חד משמעי: אסור בתכלית האיסור לעשות זאת אלא כמוצא אחרון, כשאין כל דרך אחרת לנטרל סכנה חמורה הנשקפת מחשוד (ע"פ 486/88 אנקונינה נ' התובע הצבאי הראשי, פ"ד מד(2) 353 (1990)). גם אז, ככלל, קיימת חובה לנקוט אמצעים שונים להבטחת סבירות השימוש בכוח, "ולבסוף – ורק לבסוף – ירי מכוון, וגם אז באופן שיהיה בו כדי למעט במידת הפגיעה הגופנית" (שם, עמ' 375).  פקודה, המורה לאיש מרות להרוג מחבל כשאין בכך צורך כדי לנטרל את מסוכנותו, היא פקודה בלתי חוקית בעליל, שאסור לציית לה (בג"ץ 4668/01 שריד נ' ראש הממשלה, פ"ד נו(2) 265 (2001) (בעניין "פרשת קו 300")).

אין כל צורך להרבות מלים על חשיבות פעילות רשויות האכיפה לסיכול פיגועי טרור המסכנים חיי אדם. יחד עם זאת, הציפיה העולה מדברי השר, ששוטרים יפעלו כמעין "בית דין שדה" להוצאה להורג של חשודים, חמורה ופסולה במיוחד – ועלולה לסבך את השוטרים שיפעלו כך בהליכים פליליים בשל רצח או הריגה.

החשש הכבד שמא הגישה הפסולה העולה מדברי השר מופנמת באופן מסוכן על ידי שוטרים בשטח, קיבל ביטוי מחריד בסוף שבוע זה, כששוטר ירה למוות בצעיר חיר א-דין חמדאן בכפר כנא.  האירוע נמצא בבדיקת מח"ש, אולם כבר מהסרטון שפורסם בתקשורת עולה חשד חמור כי השוטרים לא פעלו, בלשון המעטה, לפי הכללים המחייבים שימוש בכוח קטלני כמוצא אחרון בלבד.

לאור כל האמור לעיל, ובלי קשר לצעדים שיינקטו בעקבות חקירת מח"ש, אנו מבקשים את התערבותך הדחופה כדי להבהיר – הן לשר אהרונוביץ' והן למשטרה – כי דבריו של השר אינם משקפים את הדין. כמו כן אנו מבקשים כי תנחה את מפכ"ל המשטרה להוציא הבהרה דחופה בעניין, כדי להעמיד את כל המשרתים בשורות המשטרה על הכללים החלים על השימוש בכוח קטלני.

 

בכבוד רב,

לילה מרגלית, עו"ד

 

העתקים:
השר יצחק אהרונוביץ', השר לביטחון פנים
רב ניצב יוחנן דנינו, מפכ"ל משטרת ישראל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במגע עם המשטרה

סגור לתגובות.