שוטרים רעולי פנים בירושלים המזרחית

שוטר רעול פנים בירושלים המזרחית. צילום: חוסאם עאבדשוטר רעול פנים בירושלים המזרחית. צילום: חוסאם עאבד

בחודשיים האחרונים, מאז רצח הנער מוחמד אבו ח'דיר, החלה המשטרה במבצע מעצרים רחב היקף בירושלים המזרחית. מעדויות שגבתה האגודה לזכויות האזרח עולה, כי חלק מהמעצרים בוצעו על ידי שוטרים רעולי פנים שלא ענדו תגי זיהוי – באופן שנראה מנוגד לחוק ולנהלי המשטרה, הקובעים כי שוטר חייב לענוד תג זיהוי וכן לפעול בפנים גלויות, אלא במקרים חריגים.

האגודה פנתה בנושא למפכ"ל משטרת ישראל. בפנייה מבקש עו"ד יוסף כראם מהמפכ"ל להורות לשוטרים לחדול משימוש בכיסויי פנים במהלך מעצרי חשודים בירושלים המזרחית, ולנקוט בצעדים יעילים כדי להבטיח שהשימוש בכיסויי פנים ייעשה אך ורק במקרים חריגים שבהם יש הצדקה ברורה, ובהתאם לסמכות.

פניית האגודה להלן, וכאן תשובת המשטרה לפניה זו, מתאריך 18.9.2014.

 

25 באוגוסט 2014

 

לכבוד
רב ניצב יוחנן דנינו
מפכ"ל משטרת ישראל – המטה הארצי
בפקס: 02-5428118

 

שלום רב,

הנדון: שימוש בכיסויי פנים על ידי שוטרים במהלך מעצרים בירושלים המזרחית

 
1. אנו פונים אליך בבקשה שתבחן אירועים חוזרים ונשנים של שימוש שוטרים בכיסויי פנים במהלך מעצרים בירושלים המזרחית, ותנקוט בצעדים יעילים כדי שהשימוש בכיסויי פנים ייעשה אך ורק במקרים חריגים בהם יש הצדקה ברורה ובהתאם לסמכות. פנייתנו זו באה בהמשך לפניות שונות של האגודה לזכויות האזרח בישראל בסוגיה עקרונית זו, כפי שיפורט בהמשך.

2. בחודשיים האחרונים מאז רצח הנער מוחמד אבו ח'דיר, החלה המשטרה במבצע מעצרים רחב היקף בירושלים המזרחית. על פי מידע שפורסם לאחרונה בתקשורת, מאז תחילת יולי ועד אמצע אוגוסט נעצרו כ-550 תושבים פלסטינים בירושלים המזרחית , מהם 166 קטינים.

3. מעדויות שגבתה האגודה לזכויות האזרח, עולה כי מעצרים בוצעו ברחבי ירושלים המזרחית ע"י עשרות שוטרים רעולי פנים שלא ענדו תגי זיהוי, באופן הנראה כחריגה בוטה מגבולות הסמכות המוגדרת בחוק.  פקודת המשטרה קובעת חובת הזדהות לשוטר, וכן חובה לשוטר לפעול בפנים גלויות, אלא במקרים חריגים. למיטב התרשמותנו החריג נהיה שגרה בירושלים המזרחית בשבועות החולפים. על-כן, אנו פונים אליך שתורה לשוטרי משטרת ישראל לשים קץ לתופעה חמורה זו ולחדול משימוש בכיסויי פנים במהלך מעצרי חשודים בירושלים המזרחית, תוך הקפדה על הנוהל המשטרתי לענידת תגי זיהוי והזדהות כאמור.

4. העדויות שבידינו, של תושבי השכונות עיסאוויה, שועפאט, א-טור והעיר העתיקה, הן אך דוגמאות, המציירות תמונה מדאיגה מאוד בכל הנוגע לאופן ביצוע מעצרים באחרונה ברחבי ירושלים המזרחית:

  • ביום 11.07.2014, פרצה המשטרה לביתו של ב' א', יליד 1992 ותושב שכונת עיסאוויה שבירושלים. לדבריו, מספר גדול של שוטרים פרצו לבית המשפחה בשעה 3:00 לפנות בוקר לאחר שחבטו קשות בדלת הבית. כל השוטרים היו רעולי פנים ולא ענדו תגי זיהוי. השוטרים ערכו חיפוש רחב בכל פינה, ואף שברו את הארונות וזרקו את כל הבגדים והחפצים על הרצפה.
  • מ' ת', אב למשפחה ברוכת ילדים ותושב שכונת שועפאט שבירושלים, מסר כי ביום 16.07.2014, בסביבות השעה 3:15 לפנות בוקר, הבחין בכעשרים אנשים חמושים ורעולי פנים, שקפצו מעל הגדר ופלשו לעבר מתחם ביתו. לדבריו, השוטרים דפקו בדלת הבית בצורה היסטרית, פרצו אל תוך הבית וחדרי השינה ללא שהזדהו ותוך כדי צעקות וצרחות שזרעו אימה ופחד בקרב בני המשפחה והילדים. השוטרים הכריחו את כל בני המשפחה לשבת בחדר אחד. הילדים שלו היו מפוחדים עד מאוד. השוטרים אזקו את בנו ס', יליד 1993, וקשרו את עיניו באמצעות בד שקשרו לו על הראש.
  • ע' א' ר', יליד 1991 ותושב העיר העתיקה בירושלים, העיד כי ביום 31.07.2014 סמוך לשעה 4:00 לפנות בוקר פרצו כוחות גדולים של שוטרים רעולי פנים וללא תגי זיהוי אל בית משפחתו. הם ערכו חיפש נרחב תוך כדי שבירת ארון הבגדים וזריקת כל הבגדים על הרצפה. האחיינים שלו, בני ארבע ושבע, שהו בבית ונבהלו מאוד ממעשי השוטרים.
  • ג' ח', אב לארבעה ילדים ותושב שכונת א-טור, מסר כי ביום 5.8.2014, בסביבות השעה 3:00 לפנות בוקר, פרצו אנשי משטרה רעולי פנים אל ביתו בזמן שנכחו בבית רק אישתו והילדים. השוטרים לא הזדהו ולא מסרו צו חיפוש, הם חיטטו בכל פינה בבית אף במקרר. השוטרים הושיבו את כל המשפחה בחדר אחד ואסרו עליהם לזוז. אחד השוטרים הטיח את כת הרובה בפני הבת של מר ח' כאשר זו ניסתה לפתוח את הדלת לשכן שהגיע לבדוק את פשר הדברים. מר ח' מסר עוד כי אשת אחיו שגרה קומה אחת מעל ביתו איבדה את ההכרה למראה המתרחש. היא עדיין סובלת קשות מחוויה זו של פריצה לבית באופן המתואר מעלה.

5. לצערנו הרב, העדויות השונות חוזרות על תסריט דומה של הטלת אימה על בני המשפחה באישון הלילה באמצעות כוחות משטרה רעולי פנים ללא תגי זיהוי, באופן המזכיר עבודתם של משטרי אימה. יצוין, כי הדוגמאות שהובאו לעיל, אירעו ובוצעו עפ"י צווי חיפוש ומעצר. בנסיבות העניין, איננו רואים סיבה מדוע שוטרים סברו כי מתקיימות נסיבות מיוחדות ומוצדקות שאילצו את השוטרים שלא להזדהות ולהסתיר את פניהם במקרים כה רבים.

6. אנו מדגישים כי אי-החוקיות הכרוכה בתופעת השוטרים הרעולים נלמדת גם מהוראות החוק המורות לשוטר לענוד תג מזהה ואף להציג תעודה מזהה בפני כל אזרח הדורש זאת. חובה זו שנקבעה בסעיף 5א לפקודת המשטרה [נוסח משולב], תשל"א-1971, מהווה תנאי להפעלת סמכויות שונות. שוטר שאינו ממלא אחריה שומט את הבסיס החוקי לפעילותו ואת ההגנה החוקית המיוחדת המוקנית לו מפני הפרעה במילוי תפקידו ואף מפני פגיעה או תקיפה.

7. עפ"י הנוהל המשטרתי "הטיפול המשטרתי בהפרות סדר" מס' 90.221.111.001 עולה כי שימוש ברעלות פנים לרבות באירועים של ביצוע צווי מעצר אמור להיות צעד חריג ביותר, אשר יינקט בנסיבות מיוחדות בלבד. מעדויות שהגיעו אלינו, הפך חריג זה לנורמטיבי בירושלים המזרחית. יצוין, כי נוהל זה היה בתוקף עד ליום 1.05.2014, ולא ידוע לנו אם המשטרה האריכה את הנוהל נכון להיום או שמא ממשיכה המשטרה לעבוד ללא כל נוהל רלוונטי שמסדיר סוגיה חשובה זו.

8. לא זו אף זו, גם לפי פקודת המטא"ר בדבר "חובת שוטר להזדהות בפני אדם מן הציבור" נקבע בבירור כי  טרם ביצוע הליך המעצר, חובה על  השוטר להזדהות בשמו ולציין שהוא שוטר, אלא אם כן מתקיימים אחד החריגים בפקודה.

9. המשטרה אוחזת במונופול על הפעלת הכוח במדינה. שוטר שאינו עונד תג זיהוי, או חמור מכך – מסתיר את פניו בכיסוי פנים, עלול לחוש כאילו נתון לו חופש פעולה גדול מזה המוקנה לו עפ"י חוק, ולפעול באופן משולח רסן, כפי שלא פעם אירע גם בפועל. החשש מפני אלימות וניצול לרעה של סמכות הוא נחלתו של כל אזרח, שנתקל בשוטרים עלומי שם ופנים. הרחבת השימוש בכיסויי פנים הופכת כוח משטרתי לחבורה של אלמונים חמושים הפורצים באישון לילה לבתי מגורים, ועלולים להשתמש בכוח מופרז ולהפעיל סמכות שלא כדין, מבלי שמי מהם יידרש לתת את הדין, כפי שאכן קורה במשטרים אפלים.

10. זה המקום לציין, כי האגודה לזכויות האזרח בישראל עקבה וטיפלה בעניין השימוש של שוטרים בכיסויי פנים מזה זמן רב. כך, בתאריך 22.3.2011, פנתה האגודה למפכ"ל המשטרה דאז בפנייה מפורטת שנשאה את הכותרת "שוטרים רעולי פנים – אי חוקיות ופגיעה בדמוקרטיה". כמו כן, פנתה האגודה בנושא ליועץ המשפטי לממשלה מר יהודה וינשטיין ביום 2.11.2011 וכן קיימה שרשרת התכתבויות ארוכה עם לשכת המשנה לפרקליט המדינה במשרד המשפטים במהלך 2012-2013. יש לציין, כי בשלב מסוים, פניות אלו נשאו פרי והובילו לקביעת נוהל סדור לעניין השימוש בכיסויי פנים כנ"ל בסעיף 7, אם כי נוהל זה פג תוקפו ביום 1.5.2014, כאמור לעיל. גם אחרי קבלת הנוהל פנתה האגודה לזכויות האזרח למשרד המשפטים והציגה מקרים שונים המלמדים כי שוטרים ממשיכים לפעול לכאורה בניגוד לנוהל המשטרתי. לדאבוננו הרב, וחרף כל פניותינו הרבות והמאמץ הרב שהושקע בנושא זה, המציאות עדיין מצביעה על תמונה עגומה למדי, כאשר תופעה זו של שימוש בכיסויי פנים חוזרת על עצמה ואף הולכת ומתעצמת בירושלים המזרחית.  

11. לאור האמור, אנו דורשים את התערבותך המיידית שתשים קץ לשימוש הנרחב בכיסויי פנים שהפך לתופעה שכיחה במסגרת הליכי המעצר בירושלים המזרחית. ראשית, יש לחדד את הנהלים ולהבהיר לכל הכוחות הפועלים בשטח את חובתם לפעול תוך שהם גלויי פנים, עונדים תגי זיהוי ומזדהים בשמם ובתפקידם בפני התושבים. עוד נבקשך להבהיר כי ככל שמי משוטרי ישראל יפעל שלא על פי הנהלים או מפקד שינחה את פקודיו לטשטש את זהותם באמצעות כיסוי הפנים או הסתרת תג הזיהוי או בכל דרך אחרת שלא על פי הנהלים – יהיה צפוי לעמוד לדין משמעתי כמתחייב בנסיבות העניין.

12. שנית, נבקש לדעת לגבי כל אחד מהמקרים שצוינו לעיל, האם השימוש בכיסויי פנים תאם את הנוהל המשטרתי ואם כן מכוח איזה חריג. במידה והמשטרה סבורה שהיה מקום לשימוש בכיסויי פנים, בנסיבות המעצר שהובאו לעיל ושהצדיקו חריגה מן הכלל, נבקש לקבלת הסברים על טיבן של נסיבות אלו ועל העיגון החוקי להסתרת הפנים בעטיין וכן מי הגורם שמוסמך לאשר הליכי מעצר באמצעות כיסוי פנים וללא תגי זיהוי בנסיבות אלו, כולל דרגתו ותפקידו.

13. במידה שהשימוש בכיסויי פנים במקרים שצוינו בוצע בניגוד לנוהל, נבקש לדעת האם  ננקטו הליכים משמעתיים נגד השוטרים ו/או המפקדים שפעלו בניגוד לנוהל, בו מצוין מפורשות שפעולה בניגוד לנוהל תהווה עבירה משמעתית.
 

בכבוד רב ובברכה,

יוסף מ. כראם, עו"ד

 

העתקים:
מר יהודה ויינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה, בפקס 02-6467001
תת ניצב שאול גורדון, היועץ המשפטי למשטרת ישראל, המטה הארצי, בפקס 02-5898762
ניצב יוסי פריינטי, מפקד מחוז ירושלים במשטרה, בפקס 02-5898988
מר יהודה שפר, משנה לפרקליט המדינה, משרד המשפטים בפקס 02-6467039
גב' גבריאלה פיסמן, מחלקת ייעוץ וחקיקה (פלילי), משרד המשפטים, בפקס 02-6466265
מר דוד קורן, יועץ ראש העיר ירושלים לענייני ערבים, בפקס 02-6296014

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.