זכויות עובדים

ההוראות בדבר פיצוי עובדים בדרום אינן מגנות על כל העובדים

הפורום לאכיפת זכויות עובדים, שבו חברה האגודה, פנה היום (17.8.2014) לשר הכלכלה בעניין הפיצויים לתושבי הדרום, והאופן שבו אינם מפצים קבוצות עובדים חלשות. בפנייה מסבירה עו"ד מיכל תג'ר מארגון קו לעובד כי ההסכם הקיבוצי, שמכוחו אמורים עובדים שפרנסתם נפגעה בעת מבצע "צוק איתן" לקבל פיצויים, מנוסח באופן שמותאם אך ורק לעובדי מדינה ולעובדים בשכר חודשי קבוע. להערכת ארגוני הפורום, לפחות מחצית מהעובדים והעובדות באזורים הרלוונטיים אינם מועסקים בתבניות העסקה חודשיות ויציבות אצל מעסיק אחד, בהם למשל עובדים שהועסקו על בסיס שעתי/יומי ו/או במשמרות משתנות. עובדים ועובדות אלה צפויים לספוג פגיעה כלכלית קשה. נוסף על כך, ההסכם הקיים אינו מתמודד עם בעיות שנוגעות לכלל העובדים, כגון דינם של עובדים שמעסיקיהם הפחיתו ביוזמתם את היקף המשרה שלהם בתקופת הלחימה, עקב ירידה בהיקפי העבודה.

ארגוני הפורום מבקשים מהשר לטפל בעמימות הקיימת בהסכם הקיבוצי לגבי אוכלוסיות עובדים חלשות, במשרות שהיקפן משתנה והשכר אינו חודשי קבוע. כמו כן מבקשים הארגונים להתנות את מתן הפיצוי למעסיקים בכך שלא פגעו בשכר העובדים בתקופת המבצע, או לחילופין לדאוג לפיצוי עובדים אלה על קיצוץ בשכרם בדרך אחרת. הארגונים מבקשים גם להעלות לאתר משרד הכלכלה הבהרות ומידע מעודכן בדבר זכויות העובדים לשכר על תקופת המבצע.

 

הפורום לאכיפת זכויות עובדים
האגודה לזכויות האזרח בישראל / איתך מעכי – משפטניות למען צדק חברתי / קו לעובד /
הקליניקה לזכויות עובדים, הפקולטה למשפטים אוניברסיטת תל אביב / שדולת הנשים

 

17 באוגוסט 2014

 

לכבוד
מר נפתלי בנט, שר הכלכלה
בדוא"ל

 

א.נ.

שלום רב,

 

הנדון: צו ההרחבה בעקבות מבצע צוק איתן – פרסום והתאמה לקבוצות עובדים

 

בשם ארגוני הפורום לאכיפת זכויות העובדים המנויים בכותרת מכתב זה (להלן: "הפורום") הריני לפנות אליך כדלקמן:

1. ביום 12 באוגוסט פורסמה ברשומות הודעה על כוונתך להרחיב בצו את תחולת ההסכם הקיבוצי הכללי לעניין העסקה ושכר עובדים במבצע צוק איתן.

2. ארגוני הפורום מברכים על הנכונות להחיל את ההסכם הקיבוצי על כל ציבור העובדים, גם אלה אשר אינם נהנים מחסותה של הסתדרות העובדים, אולם מפניות המגיעות למשרדי הארגונים החברים בפורום עולה כי קיימים חסרים בולטים בהסכם דנא, כמו גם עמימות ביחס לאופן יישומו ועצם תחולתו על קבוצות עובדים חלשות. לפיכך, הרינו להתריע כי בהרחבת ההסכם גרידא, בלא לתת את הדעת הן על החסרים, הן על העמימות, לא יהא די עבור קבוצות עובדים גדולות, מהחלשות ביותר בשוק העבודה. ונפרט:

3. הוראות ההסכם הקיבוצי מעוררות בעיה קשה, שכן הן מנוסחות באופן שמיועד ומותאם אך ורק לציבור העובדים שבו עסקו הצדדים אשר חתמו על ההסכם הקיבוצי הנדון, דהיינו: ציבור עובדי מדינה ועובדים בשכר חודשי קבוע.

4. להערכתנו, לפחות מחצית מהעובדים באזורים הרלוונטיים להסכם, אינם מועסקים בתבניות העסקה חודשיות ויציבות אצל מעסיק אחד, והם צפויים להתקשות בקבלת שכרם הרגיל בתקופת המבצע הממושכת, ותיגזר עליהם פגיעה כלכלית קשה.

5. כבר בשלב זה, אנו שומעים על כי מקומות עבודה רבים, בתוכם אלה מהמגזר הציבורי, שמסרבים ליתן פיצוי כלשהו לעובדים שהועסקו על בסיס שעתי/יומי ו/או במשמרות משתנות, וזאת בטענה כי ההסכם הקיים אינו חל על עובדים אלה, אינו מגדיר את אופן חישוב השכר, ואין כל ודאות כי המעסיק יקבל פיצוי הולם על תשלום השכר מרשות המסים בגין תשלום שכר לעובדים אלה.

6. אלה טענות אשר כיום משרד הכלכלה אינו מתמודד עמן, ואין להם מענה באתר המשרד, כמו גם ביתר אתרי הרשויות הרלבנטיות. כיום, לא מפורסמות כל הנחיות שיאפשרו לעובדים שאינם עובדים בשכר חודשי קבוע לקבל שכר, ולמעסיקים להיות סמוכים ובטוחים כי יפוצו, ובאיזה שיעור.

7. בנוסף, ההסכם הקיים אינו מתמודד עם בעיות אשר נוגעות לכלל העובדים, וכיום נטולות הן מסגרת מסודרת של מענה והבהרה. כך, למשל, דינם של עובדים אשר אינם הורים ומעסיקיהם הפחיתו ביוזמתם את היקף המשרה שלהם בתקופת הלחימה, עקב ירידה בהיקפי העבודה. מעסיקים אלה, יכולים לפנות למסלול פיצוי בגין ירידה בהכנסות, תוך השוואת ההכנסות השנה עם אלה מהשנה שעברה, אולם לעובדיהם לא ניתן, על פי ההסכם הקיים, כל מענה או פיצוי לירידה בשכרם.

8. ראוי לייצר איזון בין קבלת פיצוי כספי למעסיק, לבין אופן העסקת עובדיו בעת הלחימה. איזון כזה, יכול היה להיווצר לו היה נקבע במסלול הכספי, כי שמירה על יציבות שכרם / היקפי משרתם של העובדים בתקופת הירידה בהכנסות, יהווה תנאי למתן פיצוי מלא. במצב הנוכחי, יש חוסר איזון בין אפיקים שונים שיכולים מעסיקים לבחור בהם, לבין צמצום בלתי סביר בזכויות העובדים בזמן המבצע, והתנייתם באופן שמדיר אוכלוסיות חלשות בשכר נמוך, מהזכות לקבל שכר עבודה בתקופה בה נמנעה עבודה עקב הלחימה באזור.

9. עוד נעיר, כי אלא מאז פורסם ההסכם הקיבוצי הכללי ועד עתה, לא התעדכן אתר משרד הכלכלה בהתאם. לא פורסמו באתר הוראות ההסכם ולשונו, וודאי שלא הובהר היקף תחולתו ו/או אופן יישומו על קבוצות עובדים שונות, בהתאם לתבניות העסקה.

10. למעשה, המידע המפורסם באתר המשרד אינו מעודכן, ומצויה בו שורה של שאלות ותשובות אשר אינן מעודכנות למצב הנוכחי, ופורסמו בתחילת הלחימה ועל פי הערכות שהתבססו, נכון למועד הפרסום, על מתווי העבר. לא רק שאין די בפרסום זה, אלא יש במידע הבלתי מעודכן המובא באתר המשרד, כדי לבלבל מעסיקים ועובדים כאחד. בלבול זה, טיבו שיפגע בעובדים החלשים ביותר, אשר אינם מצוידים בכלים להשיג מידע מעודכן ומהימן בזמן אמת.

11. נבקשך לטפל בדחיפות האפשרית בעמימות בדבר פרשנות הוראות המנויות בהסכם הקיבוצי על לאוכלוסיות עובדים חלשות, במשרות שהיקפן משתנה והשכר אינו חודשי קבוע.

12. עוד נבקשך, לפנות לרשות המסים בדרישה להתנות את מתן הפיצוי במסלולים הכספיים למעסיקים, בכך שלא פגעו בשכר העובדים המועסקים אצלם בתקופת המבצע, או לחילופין לדאוג לפיצוי עובדים אלה על קיצוץ בשכרם בדרך אחרת.

13. עוד נבקש להעלות לאלתר לאתר משרד הכלכלה הבהרות ומידע מעודכן בדבר המצב המשפטי וזכויות העובדים לשכר על תקופת המבצע, והכל תוך שההתייחסות תהא לא רק למקום המגורים ולסוגיית ההורות – אלא אף לתבניות ההעסקה ולאופן חישוב השכר בעת ההיעדרות.

 

בכבוד רב,

מיכל תג'ר, עו"ד

 

העתקים:
מר משה אשר, מנהל רשות המסים
עו"ד שלמה יצחקי, הממונה הראשי על יחסי עבודה
עו"ד מיכאל אטלן, יועמ"ש, משרד הכלכלה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים

סגור לתגובות.