האגודה: להפסיק את השימוש המופרז ב"בואש" בירושלים המזרחית

שימוש ב"בואש" בהפגנה בבילעין, 2011. צילום: טל קינג (CC-BY-SA)שימוש ב"בואש" בהפגנה בבילעין, 2011. צילום: טל קינג (CC-BY-SA)

"בואש" הוא נוזל מצחין שמותז בכוח רב מרכב משטרתי, כאמצעי לפיזור הפגנות. מלבד הצחנה והבחילה שלהן הוא גורם, מגע של נוזל הבואש בעיניים עלול לגרום לכאב ולאדמומיות, לגירויים במגע עם העור ובמקרה של בליעה הוא עלול לגרום לכאבי בטן המצריכים טיפול רפואי.

מעדויות שהגיעו לאגודה לזכויות האזרח עולה כי בחודשים יולי-דצמבר 2014 השתמשה המשטרה ברכב ה"בואש" באופן מופרז ובלתי סביר במהלך אירועים של הפגנות והפרות סדר בירושלים המזרחית. על פי העדויות, המשטרה התיזה את חומר הבואש ללא הבחנה לעבר בתים, אנשים ומסעדות הומות אדם, ברחובות צפופים, תוך כדי פגיעה בתושבים תמימים. מהעדויות עולה כי בחלק מהמקרים השימוש בבואש נעשה ללא כל הצדקה נראית לעין, באופן שרירותי ומבלי שקדמו לכך הפרות סדר. גם במקרים בהם הופעל הבואש במסגרת הטיפול בהפרות סדר, השימוש בו נעשה באופן בלתי סביר שחורג מהנהלים, וגרם נזק רב לתושבים שלא לקחו כל חלק באירועים.

שכונות ירושלים המזרחית הן רובן ככולן שכונות מגורים צפופות ביותר. השימוש בבואש, שמכסה שטח נרחב בנוזל מצחין, ברחובותיהן הצרים והמפותלים ובסמטאות של השכונות, מביא לפגיעה קשה ורחבת היקף בתושבים בלתי מעורבים, ובכלל זה בילדים ובחולים. הבואש מותיר צחנה קשה ומחניקה במשך ימים רבים לאחר השימוש; לצד הקושי לנשום בחופשיות, לאכול ולישון במקום שבו שוררת צחנה קשה כל כך, מדווחים התושבים על תחושת השפלה קשה.

הנוהל המשטרתי המסדיר את השימוש בבואש קובע מספר כללים שנועדו להבטיח ששימוש באמצעי זה, ש"נועד לפיזור המון בתרחישי הפס"ד [הפרות סדר]", לא יפגע באוכלוסיה מעבר לנדרש. כך, למשל, קובע הנוהל שיש לעשות בו שימוש רק בשטחים פתוחים, שאסור להשתמש בו בנסיבות שעלולות להביא לפגיעה בקשישים, בילדים ובנשים בהריון, ושאין להתיז את הנוזל כלפי מקומות גבוהים בשל החשש לנפילה. בפועל, השימוש בבואש בירושלים המזרחית נעשה בניגוד גמור לאיסורים הקבועים בנוהל. יש לציין כי הנוהל המסדיר את השימוש בבואש אינו מפורסם, והועבר לאגודה רק לאחר בקשתה. לאחר בקשות נוספות הועברו אלינו גם הנספחים לנוהל.

לעמדת האגודה, השימוש בבואש בשכונות הצפופות של ירושלים המזרחית אינו מאפשר לקיים את הכללים הקבועים בנוהל המשטרתי, ומביא בהכרח לפגיעה בלתי מידתית בכלל האוכלוסייה המתגוררת בשכונות, ובמיוחד בקבוצות פגיעות כגון קשישים, תינוקות ואנשים עם מוגבלויות. לפיכך דורשת האגודה להפסיק את השימוש באמצעי זה בירושלים המזרחית.

 

תכתובת בעניין השימוש בבואש:

פניית האגודה למפקד מחוז ירושלים, 5.8.2014

תזכורת, 28.8.2014

תשובת המשטרה לפנייה הראשונה, 1.9.2014

תשובת המשטרה לתזכורת, 18.9.2014

פניית האגודה למשטרה, 24.11.2014

תשובת המשטרה, 1.2.2015

תשובת האגודה לתשובת המשטרה, 23.2.2015

תשובת המשטרה, 9.3.2015
 

תכתובת בענייו הנוהל:

פניית האגודה ליועמ"ש המשטרה בבקשה לקבל את הנוהל המסדיר את השימוש בבואש, 9.9.2014

פניית האגודה למשטרה בבקשה לקבל את מלוא החומר בעניין הפעלת הבואש, כולל הנספחים לנוהל, 4.12.2014

הנוהל המסדיר את השימוש בבואש כפי שהועבר לאגודה + הנספחים לנוהל

 

"דיכוי מסריח": כתבת הטלוויזיה החברתית, דצמבר 2014, בהשתתפות עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.