ארגונים: הקריאה לפנות את צפון הרצועה מעוררת חשש לפגיעה נרחבת באזרחים

תשעה ארגוני זכויות אדם – האגודה לזכויות האזרח, בצלם, עדאלה, אמנסטי אינטרנשיונל – ישראל, גישה, רופאים לזכויות אדם, הוועד הציבורי נגד עינויים, יש דין והמוקד להגנת הפרט – פנו היום (14.7.2014) לשר הביטחון, לפרקליט הצבאי הראשי וליועץ המשפטי לממשלה. בפנייה מציינים הארגונים כי הקריאה לתושבים בצפון רצועת עזה לפנות את האזור מעוררת חשש שהפעולות שהצבא מתכנן עלולות להביא לפגיעה קטלנית ונרחבת באזרחים ולפגיעות רבות ברכוש. הארגונים מדגישים כי הצבא חייב לפעול על פי הוראות המשפט ההומניטרי הבינלאומי, האוסר על פגיעות מכוונות באוכלוסייה האזרחית וברכושה,  וכי התראה מראש אינה מתירה לצבא להתייחס לאזור כאילו היה "סטרילי" ולתקוף אתרים אזרחיים.

                                                                                                                            14 ביולי 2014

לכבוד

מר משה יעלון
שר הביטחון
בפקס מס' 03-6976711                                                      

מר דני עפרוני
פרקליט צבאי ראשי
בפקס מס' 03-5694526              

מר יהודה וינשטיין
היועץ המשפטי לממשלה
בפקס מס' 02-6467001

שלום רב,

הנדון: הקריאה לתושבים לפנות את בתיהם בצפון הרצועה מעוררת חשש לפגיעה נרחבת וקטלנית באוכלוסייה האזרחית ולפגיעות ברכושה

בלילה שבין יום שבת, 12.7.14, ליום ראשון, 13.7.14, החל הצבא לפזר כרוזים בצפון הרצועה, במיוחד באזור בית לאהייא, בהם הודיע על כוונתו לבצע התקפות מהאוויר באזור שסומן במפה שצורפה לכרוז. התושבים נדרשו לפנות את האזור ולצעוד לכיוון העיר ג'באליא, עד לשעה 12 בצהרים אתמול (13.7.14(. בהודעה צויין שהפעולה אמורה להיות קצרה.

בהתבסס על מבצעים קודמים שניהל הצבא ברצועת עזה, ועל פעולות שננקטו לאחר הוראות פינוי מסוג זה, אנו, הארגונים החתומים מטה, מביעים חשש כבד כי הפעולות שהצבא מתכנן עלולות להביא לפגיעה קטלנית ונרחבת באזרחים ולפגיעות רבות ברכוש.

הצבא מחוייב לפעול לפי הוראות הפרוטוקול הראשון הנספח לאמנות ג'נבה, הנחשבות למשפט מנהגי, ובעיקר לפי סעיפים 51 עד 58. בעיקר, אנו מבקשים להצביע על הנקודות הבאות:

–      חלוקת כרוזים והתראה מראש אינם הופכים כל פעולה צבאית באזור לכשרה לפי המשפט ההומניטארי הבינלאומי, במיוחד כאשר מדובר באוכלוסייה אזרחית. בנסיבות הקיימות היום ברצועת עזה – כאשר נראה כי אין אפשרות מעשית לפנות את האזור המיועד לתקיפה, כאשר הצבא מפציץ במקומות רבים אחרים ברצועה וכאשר התושבים כלואים בתוכה בלי כל אפשרות להימלט ממנה – קשה לראות כיצד ניתן לראות בחלוקת כרוזים התראה "אפקטיבית".

–      בהתחשב בכך, חלוקת הכרוזים אינה מתירה לצבא להתייחס לאזור כאילו היה "סטרילי", להניח שלא נותרו בו אזרחים ולתקוף אתרים אזרחיים. לצבא אסור לצאת מנקודת הנחה שכל התושבים אכן עזבו את בתיהם, הנחה שעמדה ככל הנראה בבסיס פעולות רבות של הצבא במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ושהביאה למותם של אזרחים רבים שכלל לא היו מעורבים בלחימה.

–      התקפות מהאוויר על אזור מיושב עלולות לגרום להרס מסיבי של רכוש אזרחי ושל תשתיות אזרחיות וקיים חשש שלתושבים כלל לא יהיה לאן לחזור. המשפט ההומניטארי הבינלאומי קובע במפורש שאסור להתקיף רכוש אזרחי או תשתיות אזרחיות וההתייחסות אל האזור משל היה כולו מטרה צבאית היא אסורה. בנוסף, הרס נרחב של רכוש אזרחי משיקולים המוצגים כצופים פני עתיד, כפי שנעשה לקראת סוף מבצע "עופרת יצוקה", אסור אף הוא לחלוטין.

על פי המשפט ההומניטארי הבינלאומי הטענה לפיה לוחמים מטעם חמאס או ארגונים אחרים פועלים מתוך האוכלוסייה האזרחית, כשלעצמה, אינה הופכת את האוכלוסיה האזרחית והאתרים האזרחיים למטרות צבאיות שניתן לפגוע בהם. ישראל אינה יכולה לפטור עצמה מאחריות לפגיעה הקשה באזרחים שאנו עדים לה מאז תחילת המבצע הנוכחי (וגם בעבר) בטענה שחמאס וארגונים אחרים פועלים מתוך אוכלוסייה אזרחית או שהם משתמשים בתושבים כמגן אנושי.

האחריות לתקיפות שישראל מבצעת ברצועה מוטלת רק עליה, גם אם הארגונים הפלסטיניים פועלים בניגוד לחוק. פגיעות מכוונות באוכלוסייה האזרחית וברכושה מהוות הפרה חמורה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי.

בכבוד רב,

שרון אברהם-ויס, מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח בישראל, פקס: 03-5608165

חגי אלעד, מנכ"ל בצלם – מרכז המידע הישראלי לזכויות האדם בשטחים, פקס: 02-6749111

חסן ג'בארין, מנכ"ל עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, פקס: 04-9503140

יונתן גר, מנכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל – ישראל, פקס: 03-5250001

איתן דיאמונד, מנכ"ל גישה – מרכז לשמירה על הזכות לנוע, פקס: 03-6244130

רן כהן, מנכ"ל רופאים לזכויות אדם, פקס: 03-6873029

ד"ר ישי מנוחין, מנכ"ל הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, פקס: 02-26432847

נטע פטריק, מנכ"לית יש דין, פקס: 03-5664228

דליה קרשטיין, מנכ"לית המוקד להגנת הפרט, פקס: 02-6276317

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,המשפט ההומניטרי הבינלאומי,זכויות האדם בשטחים הכבושים,רצועת עזה

סגור לתגובות.