כתב אישום בגין "הסגת גבול פלילית" בשל פלישה לדירה ריקה בדיור הציבורי

ת"פ 31830-70-31  א.ב. נ' מדינת ישראל

עו"ד: גיל גן-מור

 

ביום 19.6.14 הגישה האגודה בקשה להצטרף כ"ידידת בית המשפט" להליך פלילי בבית משפט השלום בבאר-שבע, שבו מואשמים שני בני זוג בעברה של הסגת גבול פלילית, בגין "פלישה" לדירה ריקה בדיור הציבורי. מדובר במשפחה של 5 נפשות המתמודדת עם עוני ומצוקה וחובות רבים, שהתגוררה בדירה של 45 מ"ר. לאחר שבקשתם לדירה גדולה יותר נדחתה, נכנסו בני המשפחה ללא היתר לדירה גדולה יותר של הדיור הציבורי, שעמדה ריקה.

בקשת ההצטרפות שהגישה האגודה עוסקת בהיבטים העקרוניים, ולא בפרטי המקרה הספציפי. עיקרי הדברים:

  • לבית המשפט בהליך הפלילי יש סמכות לדון בסבירות ובמידתיות של ההחלטה להגיש כתב אישום.  המפגש בין המשפט הפלילי לבין אנשים המתמודדים עם עוני קיצוני מעורר אתגר ייחודי, ועל בית המשפט לתת לכך משקל ממשי, במיוחד בפעולות של הישרדות הנובעות ממצוקה כלכלית, גם אם הן בגדר עברה או אי ציות לחוק.
  • בשל התדרדרות הדיור הציבורי, הקושי שנוצר לדיירים כתוצאה ממיעוט הדירות, והמצוקה שנגרמת כתוצאה מכך, אפשר לטעון כי יש לראות ב"פלישות" פעולה של הישרדות ולא של עבריינות.
  • את פינוי הדירה אפשר להשיג באמצעות סעד אזרחי של סילוק יד. נקיטה בהליך פלילי במקרים כאלה אינה נחוצה, והיא חציית קו אדום. לבית המשפט יש כלים טובים להביא לביטול כתב האישום:

    – ראשית, ספק רב אם יש בכניסה לא מורשית לדירה ריקה של הדיור הציבורי משום מילוי יסודות העברה של הסגת גבול פלילית, הדורשת כוונה מיוחדת ליצירת העלבה, הפחדה או הקנטה של מחזיק הנכס, או לשם ביצוע עברה. במקרים של פלישה לדירה ריקה של הדיור הציבורי אין מחזיק רגיל, אלא מדובר ברכוש ציבורי ריק, ולכן כניסה לא מורשית לדירה זו אינה גורמת להפחדה, העלבה או הקנטה של המחזיק. הרציונל של העברה הפלילית אינו להפליל את עצם הסגת הגבול, והעברה לא מתאימה למקרים כאלו, אלא למקרה של הסגת גבול במעון פרטי של אדם.

    – שנית, השימוש בהליך הפלילי אינו מידתי. הוא אינו משרת תכלית לגיטימית, ואף עשוי לשמש ככלי פסול להפעלת לחץ.  נוסף על כך, הנזק בשימוש בו עולה בבירור על התועלת, ורק מחריף את מצוקתה של המשפחה. הפללה (קרימיניליזציה) של פעולות קיום או הישרדות של אנשים המתמודדים עם עוני קיצוני מהווה התערבות מזיקה, המסכלת את המטרה של שיקום האדם או המשפחה והוצאתם ממעגל העוני.

בדצמבר 2014 ביטלה המדינה את כתב האישום נגד בני הזוג, ומשרד הבינוי התחייב לספק להם דירה ההולמת את צורכיהם.

בקשה להצטרף כ"ידידת בית המשפט"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דיור ציבורי,הזכות לדיור,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.