הזכות לבריאות

הצעת החוק לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית – רלוונטית מתמיד

אילוסטרציה: תרופות

ארגון רופאים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח ומרכז אדוה: מן הראוי שמקבלי ההחלטות – כולל היושבים בוועדת גרמן –  יקחו אף הם הצעה זו ברצינות ויבחרו בפתרון שמקדם את חיזוק מערכת הבריאות הציבורית ולא את התמוטטותה.

 

במקביל לסיום עבודתה של ועדת גרמן הונחה הבוקר על שולחן הכנסת הצעת חוק שנועדה להשלים את הרפורמה שהחלה בחקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, בדיוק לפני 20 שנה – שהבטיחה טיפול רפואי ציבורי ושוויוני לכל תושבי ישראל. על הצעת החוק חתומים חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, המובילים את תחום הבריאות בכנסת בהם דב חנין, יעקב ליצמן, חיים כץ, אורלי לוי-אבקסיס ואילן גילאון. הארגונים – רופאים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח ומרכז אדוה – שהיו שותפים בכתיבת הצעת החוק, רואים בה את הדרך המעשית למימוש האלטרנטיבה שהציגו בפני ועדת גרמן. לנוכח ההמלצות המסתמנות של ועדת גרמן קיים חשש שזו תוביל מדיניות שתעמיק פערים ואי שוויון בבריאות – הצעת חוק זו רלוונטית מתמיד.

הצעת החוק משלימה את המהלך שהחל עם חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, בו המדינה לקחה אחריות על בריאות כל תושביה. בבסיס ההצעה עומד תיקון הכרחי לשחיקה המתמשכת בתקציב סל הבריאות, מרכיב אשר היה צריך להיות נקודת המוצא לדיוניה של ועדת גרמן, בלעדיו לא ניתן להוביל מהלכים לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית.

ההצעה מתייחסת למרכיבים שהיום אינם נמצאים בסל הבריאות או שאינם ניתנים באופן מספק כמו טיפולי שיניים ואשפוז סיעודי. כמו כן ההצעה מוסיפה לסל הבריאות טיפולים חיוניים שהיום נמצאים בביטוחים המשלימים ולמעשה מבטלת את הצורך ברכישת ביטוח משלים. מהלך זה הופך את כל שרותי הבריאות החיוניים לנגישים לכל שכבות האוכלוסיה ולא רק לאלה שיכולים לשלם עבורם. ההצעה לוקחת בחשבון גם את מצוקות קופות החולים ובתי החולים ומציעה כאמצעי מימון להעלות את מס הבריאות ב 1% ולחדש את השתתפות המעסיקים במימון בריאות העובדים בשיעור של 2% משכר העובד. שני האחרונים יציבו את ישראל בקו אחד עם מדינות OECD אחרות בהן יש מערכת בריאות ציבורית.

השנה האחרונה היתה שנה סוערת במיוחד עבור מערכת הבריאות. בזמן שוועדת גרמן חיפשה פתרונות לחיזוק מערכת הבריאות נחשפו עוד ועוד פרשיות שרק הבהירו עד כמה חמור מצבה. כולן הבהירו עד כמה ערבוב שירותים פרטיים בתוך המערכת הציבורית פוגע במטופלים הציבוריים ובפועל נעשה על חשבונם. קריסת בית חולים הדסה, הסכמים לא חוקיים בין בתי חולים ציבוריים לחברות ביטוח פרטיות, ניצול משאבי המערכת הציבורית על ידי רופאים לטובת רווח פרטי, מצביעים כולם על צורך בהפרדה מוחלטת בין מערכת הבריאות הציבורית לשירותי רפואה פרטיים. באופן תמוה הפרשיות שנחשפו לא הובילו את שרת הבריאות, יעל גרמן, למסקנה זו. להיפך, נדמה כי השרה גרמן, וכמה מחברי הוועדה, מצדדים בפתרונות שיעמיקו את החדירה של הרפואה הפרטית לציבורית ואת הפערים ואי השוויון בבריאות.

הפתרון לבעיות מערכת הבריאות  אסור שיבוא על חשבון המטופלים. לא ייתכן שוועדה שהתכנסה תחת הכותרת "הוועדה לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית", תציע להבריא מערכת זו על ידי הפרטתה. בדומה להצעת החוק הוועדה צריכה לקדם פתרונות שיבטיחו תקצוב ציבורי ריאלי של מערכת הבריאות. הפתרונות המובאים בהצעת החוק נתמכים על ידי חלקים רחבים בציבור, כלכלנים חברתיים ומומחים במדיניות בריאות. מן הראוי שמקבלי ההחלטות יקחו אף הם הצעה זו ברצינות ויבחרו בפתרון שבאמת מקדם את חיזוק מערכת הבריאות הציבורית ולא את התמוטטותה.

קישורים: 

קונטרה לוועדת גרמן: הצעת חוק לחיזוק הרפואה הציבורית, 24.6.2014, TheMarker

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.